Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Druhy potravin Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_04 Název DUMu: Hlavní znaky správné výživy Pro obor vzdělávání: E/01 Stravovací a ubytovací služby Předmět: Potraviny a výživa Ročník: 3. Autor: Bc. Kubová Alena Datum:

2 Střední škola Oselce Hlavní znaky správné výživy

3 Střední škola Oselce Pravidla smíšené stravy Pestrá strava musí obsahovat dostatečné množství : živin soli vody vitamínů minerálních látek vlákniny

4 Střední škola Oselce Pyramida správné výživy Co nám doporučuje: udržování správné tělesné hmotnosti vhodnou konzumaci pestré stravy zvýšený příjem zeleniny výběr potravin s nízkým glykemickým indexem spotřebu mléčných výrobků ústup od diet s nízkým obsahem tuku výčet potravin, kterých průměrný český občan spotřebuje příliš mnoho

5 Střední škola Oselce Pravidla řazení potravin v pyramidě správné výživy potraviny jsou řazeny podle vhodnosti ke konzumaci v rámci každého patra ve směru zleva doprava potraviny umístěné v základně pyramidy jsou doporučovány jako ty, které by se měly jíst nejčastěji a v největším množství směrem k vrcholu pyramidy by lidé při výběru potravin z jednotlivých pater měli být střídmější ve špici jsou umístěny potraviny, bez kterých se lze obejít, proto by se v jídelníčku měly objevovat jen výjimečně Potraviny, které nejsou nutné ke konzumaci Potraviny velmi důležité ke konzumaci

6 Střední škola Oselce Jak volit potraviny lidé mohou potraviny z pyramidy vybírat také podle své hmotnosti. Jestliže potřebují zhubnout, měli by volit jídlo z levé části pyramidy a jíst spíše menší porce (s výjimkou zeleniny, v její konzumaci není třeba se omezovat) pro bojovníky s nadváhou by měla být téměř tabu poslední etáž pyramidy (tedy uzeniny, sladkosti, slazené nápoje, živočišné tuky atd.) pokud mají lidé váhu v normě, ale chtějí žít co nejzdravěji, mohou si potravin z levé části pyramidy, tedy těch vhodnějších, vybírat větší množství. Potraviny nevhodné pro lidi s nadváhou

7 Střední škola Oselce Rozdělení potravin do 5 základních skupin obiloviny a luštěniny – tvoří zhruba 35% celodenního příjmu energie. Jsou zdrojem rostlinných bílkovin a sacharidů zelenina, ovoce a brambory - jsou nositeli energetických hodnot, tvoří asi 25% celodenního příjmu energie mléko a mléčné výrobky – měly by tvořit asi 15% celodenního energetického krytí. Obsahují živočišné bílkoviny maso, masné výrobky a vejce – měly by krýt 10% celodenního příjmu energie. Jsou zdrojem živočišných bílkovin Tuky a cukry – měly by být zastoupeny 15%

8 Střední škola Oselce Mléko a mléčné výrobky jsou nositeli : rostlinných bílkovin živočišných bílkovin

9 Střední škola Oselce Důležité zásady správné výživy složení stravy – správný poměr a množství základních živin správná příprava stravy časové rozvržení jídla – tři hlavní jídla, snídaně, oběd, večeře – přesnídávka a svačina energetická a biologická hodnota má odpovídat potřebám organismu ( v dětství energetický příjem je vyšší než výdej – organismus roste a sílí) prostředí, ve kterém je jídlo konzumováno, způsob stolování…

10 Střední škola Oselce

11 Zásady diferencované stravy stravu diferencujeme (přizpůsobujeme) podle: věku (stravování dětí, dospělých, seniorů) pohlaví (žena, muž) podle zdravotního stavu (např. onemocnění trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí …..) podle pracovních podmínek (práce těžká, střední, lehká)

12 Střední škola Oselce Výživa dětí a mladistvých vzhledem k růstu organismu a zvětšování tělesné hmoty se organismus vyvíjí je méně odolný proti náhlým vnějším změnám infekcím a škodlivinám proto je nutné dodržovat: vyšší přísun bílkovin minerálních látek ( Ca, P - tvorba kostí a zubů) vitamínů ( vytvoření obranných látek)

13 Střední škola Oselce Rozdělení období vývinu dítěte V období kojení: přijímá mateřské mléko pestrá kojenecká strava –od 6. měsíců V období batolecím: věk mezi rokem podává se strava podobná stravě dospělých ovoce, zelenina, mléčné výrobky, bílé maso méně soli a bez koření

14 Střední škola Oselce Rozdělení období vývinu dítěte Předškolní věk : věk mezi rokem strava podobná stravě dospělých respektují se nároky organismu na výživu uplatňují se vhodné návyky správného přijímání potravin ( učit stylu stolování i stravování) potřeba vyvážené a pestré stravy ( správné využívání živin – bílkovin, tuků a sacharidů) vitamíny a minerální látky nezanedbat

15 Střední škola Oselce Energetický model celodenního jídelního talíře

16 Střední škola Oselce Rozdělení období vývinu dítěte Školní věk: od let dítěte nároky na stravu se rychle mění dítě se rychle vyvíjí a sílí z psychického a fyzického hlediska je období náročné - čas dospívání ( puberta) důležité je správně rozvrhnout jídlo ( 5x denně) dítě těžce snáší hlad, díky vyšší výměně látkové, zvláště u chlapců důležitý je dostatečný tělesný pohyb

17 Střední škola Oselce Rozdělení období vývinu dítěte Postpubertální období: dorostový věk let dokončuje se stavba těla, mění se i vzhled společenská dospělost, ukončení vzdělávání a zahájení práce jiní pokračují v dalším studiu, tím sedavý způsob života rozdíly jsou v přísunu energeticky významných živin ( tuky a sacharidy)

18 Střední škola Oselce tělesná výkonnost mezi chlapci a děvčaty je rozdílná často neobjektivní posouzení své postavy, zvláště dívky - anorexie, bulimie

19 Střední škola Oselce Výživa dospělých v různých pracovních podmínkách 1.Strava těžce pracujících těžká fyzická práce klade nároky na vyšší spotřebu energie dobré je správné rozložení bílkovinné složky stravy, která je důležitá pro vývoj větší svalové hmoty 2.Stravování v horkých provozech při zvýšeném pocení dostatek tekutin, ale i soli z nápojů nejlépe minerální voda, ovocné šťávy

20 Střední škola Oselce 3.Stravování pracujících v chladném prostředí působením chladna na organismus, dochází ke zvýšeným tepelným ztrátám musí se zvýšit energetická hodnota stravy (sacharidy a tuky) také zvýšit dávku vitamínu C

21 Střední škola Oselce 4. Stravování duševně pracujících nároky na energetickou hodnotu stravy nižší jíst pravidelně a nepřejídat se zvýšený příjem jídla způsobuje překrvení trávicího ústrojí, čímž vyvolává odkrvení centrálního nervového systému dochází k ospalosti, únavu a nižší pracovní výkon

22 Střední škola Oselce Výživa starých osob výživa u starších lidí ovlivňuje zdravotní stav méně se pohybují, proto jsou nároky na energetický přísun potravy menší náhlé změny v trávicím systému chrup nedostatečný, snížená činnost trávicích šťáv, enzymů, zpomalená peristaltika střev, sklony k zácpě přizpůsobivost a odolnost staršího organismu se snižuje

23 Střední škola Oselce na nedostatek bílkovin jsou citlivější zamezit přísun většího množství tuků, výskyt arteriosklerózy přísun sacharidů snížit, neboť způsobuje obezitu vyšší tělesná hmotnost může způsobit nemoci srdce, vyšší tlak či cukrovku omezit solení potravy potřeba vitamínů je důležitá snížená činnost trávicího ústrojí vyžaduje jíst méně a častěji strava by měla být chutná a pestrá, starší lidé trpí nechutenstvím

24 Střední škola Oselce Které základní výživné látky jsou důležité pro výživu starých osob živiny solivoda vláknina Bílkovin Tuky Sacharidy Vitamíny Minerální látky

25 Střední škola Oselce Strava sportovců mimořádnou pozornost vyžadují vrcholoví sportovci životospráva musí být přizpůsobena extrémním nárokům kladeným na organismus energetická hodnota stravy je u sportovců vysoká záleží na druhu sportu, na období tréninkovém, přípravném a závodním strava vrcholových sportovců je náročnější na množství a výběr potravin

26 Střední škola Oselce Výživa těhotných a kojících žen v tomto období stoupají nároky na výživu část výživy, kterou matka získává spotřebuje na výživu plodu nebo kojence vynechávají se dráždivá, přesolená a mastná jídla také aromatické látky, alkohol – krví se tyto látky přenesou do mateřského mléka a dítěti škodí po porodu a v době kojení je vyšší přísun potravy, po ukončení je třeba upravit životosprávu, jinak vznikne nadváha

27 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa. Praha: PARTA, 2004, ISBN Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google