Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Hana Meredová , Šimon Cigánek Václav Holacký
Já,kočka Hana Meredová , Šimon Cigánek Václav Holacký
2
Motto Motto: „Pokud jde o chod planety, zvěř je daleko důležitější než my. Kdyby všichni lidé na zeměkouli do zítřka zmizeli, svět by normálně běžel dál. Ale kdyby zmizela všechna zvířata, brzo by zanikl veškerý život – během jedné generace. Nejdřív by vyhynuly rostliny, potom živočichové a nakonec by se Země opět proměnila v jeden velký kámen.“ Roman Franta
3
Zvířata- historie dokážu
zvíře přesně spodobnit, dokážu jej i ulovit. Zvířata sloužila lovecké magii. Nasvědčuje tomu mnohé: umístění kreseb, stopy po lidských nohou před kresbami, stopy po šípech na tělech zobrazených zvířat. Kosterní nálezy z určitého období svědčí dokonce o tom, že bylo hojně zobrazováno i zvíře v té době již vzácné či na pokraji vyhynutí. Realismus a vedle něj magika, symbolika, mystika.
4
Zvíře –prostředek k zobrazení
Zvíře prostředkem k zobrazení nějaké idey. Tento princip byl a je využíván dodnes. V některých obdobích se setkáváme také s umělci, kteří si všímají pudovosti živočichů a v případě, že chtějí zachytit u lidí pudy, vášně, sexualitu, apod. využijí zvíře či animální motiv. Stejně tak, pokud chtějí zachytit lidský strach. S nástupem moderny se stala zvířata také symbolem rychlosti, zběsilosti doby, podle šelem byl pojmenován směr známý jako fauvismus.
5
Inspirace - Pablo Picaso
Pablo Picasso ( ) Pabla Picassa připomínám pro jeho díla: Guernica a soubor dvou maleb Kočka chytající ptáka a Kočka požírající ptáka. Obě díla vznikla jako reakce na válečné události. Projevuje se v nich silný emocionální náboj, animální motivy jsou symbolické Obrazy Kočka chytající ptáka a Kočka požírající ptáka připomínají obsazení Československa nacistickou armádou v roce 1939
6
Libor Krejcar Libor Krejcar (1961) Je především sochař, ale vytváří také vypalované kresby, a to pomocí zápalné šňůry, která v lepenkovém podkladu zanechává specifické otisky. Již od počátku osmdesátých let se v jeho tvorbě objevuje motiv kočky, zvířete, které bylo ve starověkém Egyptě uctíváno
7
Začínáme-kam šlápneš, kočka
Mám ráda kočky. Sbírám je snad celý život. Hlavně ty dřevěné.Živá zvířata kvůli alergií mít nemůžu,tak si je alespoň vystavuji. Máme jich plný byt, od nejmenších, po ty největší. Mí žáci to ví a stále mne zásobují novými přírůstky.Když mi chtějí udělat radost,nakreslí mi kočku. Tak jsem se rozhodla,že si z mého koníčku uděláme výtvarný cyklus, který propojíme i do jiných předmětů. A začala úplná KOČKOMÁNIE!!! Naši školu zaplavily kočky! Já přinesla ty své a děti zase ty své. Já dřevěné, děti živé .
8
Výtvarný cyklus Výtvarný cyklus – využívá jednoho společného námětu, kde v jeho rámci žák vyhledává vlastní výtvarný nápad, každý žák však může využít tento podmět podle svého nejlepšího zvážení. Díky tomu pak vznikají různé individuální motivy a žáci, tak získávají široký rozhled na svět. Vzdělávací oblast: Umění a kultura (výtvarná výchova) Mezipředmětové vztahy: Jč-sloh: popis kočky, Jak se asi cítí kočka? Prv: stavba kočky Tv: kočičí dráha Hv: zpěv,dramatizace Cíle:učí se chápat umělecký proces jako způsob poznání a komunikace , směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o výtvarné umění , pro vyjádření svého vnímání , cítění poznávání , podněcuje fantazii. Pomáháme žákům vytvořit si postoj k výtvarným dílům. Žáci využívají získané poznání při vlastní tvorbě .Zapojí se do diskuse a svoji práci si obhájí.
9
Proč? Máme rádi zvířata …
Východisko: Kočky –naše záliba, poutavost originalita Proč? Pro zábavu, pro radost. Pozitivně reagují na živou kočičku , hladí ji , mazlí se s ní Máme rádi zvířata , zvířata , hlavně kočky Nejběžnější zvíře,které se s dětmi dostane do styku, nebojí se jí Co? Je hezká , hravá , milá Jak? Netradiční výtvarné techniky Kritéria hodnocení : tvůrčí odvaha , zájem o práci , nápaditost ,fantazie ,soustředěnost , práce ve skupině
10
Jak se asi cítí kočka? Ukázka ze slohu
Já jsem Mourka, bydlím u Pleskačů, ,jsou na mě hodní, ale občas mě zlobí pejsek Ferda. Taky prskám na ostatní kočky, když jdou moc blízko mého pelíšku. Ráno, když vstanu tak se najím a potom se starám o koťata. Kolem oběda jdu ven, až se vrátím nakojím koťata a hraji si s nimi. Venku si ulovím myšku, to mě chválí, ale když ulovím ptáčka tak se na mě zlobí! Ráda se motám kolem stolu, když všichni jí a čekám, že něco dostanu někdy vylezu na židli, to mě shodí a já se urazím a jdu spát. Když se probudím, tak stůl je uklizený a v misce mám voňavé granulky a salám. Jsem spokojená kočička. Kryštof,3.třída (ukázka ze slohu)
11
Ukázky ze slohového cvičení
Jsem krásný, šedý, hebký kocour Baťa. Večer si lehnu do páničkove postele a cítím se nádherně spokojeně. Pak přijde pán a klidně si mě vyhodí, tak si lehnu v obýváku na sedačku-všechny jsou teď už jenom moje Ráno, když uslyším , že někdo vstává dám o sobě pořádně vědět hlasitým zamňoukáním , abych dostal granule. Najím se a jdu se vyvenčit. Loudám se po dvoře , po zahradě i na hůře . Je odpoledne je čas vrátit se domů. Přijde panička Linda ze školy a bude mě hladit a chovat. Dám si něco dobrého k večeři a pak mrknu na telku . A tak je to pořád dokola. Na světě je přece krásně....Linda,3.třída
12
Kočičí týden ve škole...
13
kočičí týden ve škole….
14
První lekce: kočičí stopy Linoryt kočka má na přední tlapce 5 prstů a na zadní tlapce 4 prsty, ale na přední tlapce je pátý prst vysoko a neotiskuje se pomůcky: rydlo, lino, váleček, temperové barvy úkol: snaž se zachytit kočičí stopu
15
Druhá lekce: hravost úkol: tak jako děti i kočky si rády hrají
Druhá lekce: hravost úkol: tak jako děti i kočky si rády hrají. Pomocí kávové sedliny, klubíčka zachyť hravost pomůcky: hřebík, klovatina , vlna
16
Třetí lekce: kočka škrábe úkol: rytí vidličkou do klovatiny pomůcky: vidlička, klovatina , tuš
17
Čtvrtá lekce: Srst úkol: všimni si hebké srsti kočky pomůcky: voskovky , temperové barvy Frotáž vlnitého papíru , látky
18
Srst II. netradiční technika-kresba kávou
19
Srst III. každý ji vidí jinak… kresba špachtlí, frotáž vlnitého papíru, kresba kartáčkem na zuby
20
Srst IV. – kresba kartáčkem na zuby
21
Srst V. otisk kokosu A zase ta srst..
22
Pátá lekce: kočka přírodní úkol: najdi si místečko v přírodě , na hřišti a netradičním způsobem a materiálem ztvárni kočku Škrábe,vrní…
23
Kočka “paní písková“ úkol: v písku najdi kočku
Kočka vyrytá do písku ,větvičky , kamínky
24
Kočka – „paní kamínková“
Z netradičního materiálu
25
„Paní kamínková“ Netradiční materiál…kamínky,klacíky
26
Land - art Land-art (z anglického land - země, art - umění) - znamená v překladu zemní umění neboli umění země. Soustředí se na různé zásahy v přírodě nebo na práci s neobvyklým materiálem v přírodě. Prostředí nabízí několik možných variant k land-artové činnosti. Umělcům, kteří vytvářejí tyto události v přírodě, říkáme land-artisté. Jde o jeden ze směrů akčního umění. Land-artisté tvořili svá díla od konce šedesátých let. Rozkvět akční tvorby trval asi po dobu deseti let. Ale jeho dozvuky u některých umělců trvají dodnes. Každý z umělců land-artu se zabýval určitým typem tohoto umění, každý měl svůj vlastní styl.
27
Sedmá lekce : Kočka ukrytá v trávě úkol: vrať zvíře do přírody
Pomůcky: karton z krabice , temperové barvy,houbička
28
Osmá lekce: Zrak úkol: jakým pohledem na nás kočka hledí pomůcky: křída, nůžky
29
Přehlídka zdařilých prací: technika: různá materiál: co jsme našli, co nás napadlo.. Kočka „kartáč“ malba kartáčkem na zuby
30
Kočičí parádnice Lepení proužků, dokreslování tuší Honza,Jakub-4.třída
31
Také inspirace….
32
Kočičí hrátky – netradiční materiál, Natálka-3.tř
33
Kočka škrábe Jindřiška,3.třída rytí vidličkou do klovatiny
34
Tvoříme s netradičním materiálem-válení kuličky,plastů,otisků
35
Kočka „špindíra“,kočka ďábelská Linda, 3.třída linoryt
36
Karolína,4.třída linoryt – kočičí stopy
37
Jakub,Šimon,5.třída kočičí muchláž
38
Honza, Kája kočka a myš,netradiční materiál
39
Lucka,David-4.třída kočka v látkovém pelíšku
40
Kryštof,4.třída rytí do plastelíny
41
Kočičí slzy-tuš Natálka,Jindřiška-3.třída
42
Kočičí duha-proužek kartonu otisk temperou
43
Kresba rudkou Kresba rudkou do vlhkého podkladu
linka se trochu rozpouští v lineární i stínované kresbě působí nápadněji a současně měkčeji používáme rozmívání obrysové linky nebo stínované plochy vodou a štětcem zvlaště účinná je rozmívaná kresba rudkou tehdy, používají-li žáci 1 či 2 tóny akvarelu, nebo chtějí-li zdůraznit stín nebo jiný akcent
44
Linoryt-Linda,3.třída linoryt
45
Kočičí celebrita-.kresba křídou na smirkový papír,Lucka,4.tř.
46
Kočičí rodiče-lepení provázků-Míša,Kryštof,3.třída
47
Kočka se „ čančá“ na diskotéku, omotávání vlnou cik – cak- Šimon, David, Vašek – 4. – 5. tř.
48
Kočičí tábor -křída,klovatina
49
Hravost, dravost-kávová sedlina-společná práce
50
Kočičí mejdan-otisk bublinková folie,kávová sedlina
51
Malba se zavřenýma očima-Linda, Natálka,3.tř.
52
Kočky na plese-vosková rezerváž ,mozaika ,novinová koláž-1. – 2.tř.
53
Kočičí šaty – roláž , Šimon, Linda – 3. – 5.tř.
54
Když kočky šílí –netradiční materiál – 1. – 2.tř.
Netradiční materiál ..“ co škola skrývá“.
55
Kočičí svatba-netradiční materiál,1.-2. třída
Ženich nevěsta družička
56
Kočičí defilé
57
Použité techniky Netradiční výtvarná technika M uchláž
Pomůcky: voskové pastelky, černá tuš, štětec, kancelářský papír (nebo papír s nižší gramáží), čistý bavlněný nebo flanelový hadřík Postup Celou plochu papíru je třeba pokreslit voskovými barvami. Lepšího výsledného efektu dosáhneme, když použijeme abstraktní a fantastické tvary. Na papíře by nemělo zůstat žádné bílé místo. Přichází část u dětí nejoblíbenější :-) celé dílo zmuchláme do malé kuličky, kterou silně tiskneme v dlaních. Poté opatrně celý papír rozbalíme. Je třeba dát pozor, abychom barevný papír nepotrhali. Na pevném povrchu (lavice) uhladíme rukou. Následně celou barevnou plochu potíráme tuší, která se "chytá" právě v místech, kde se při muchlání vydrolila vosková barva. Nakonec suchým hadříkem opatrně stíráme přebytečnou tuš z voskových ploch.
58
Křídová rezerva Postup
(je třeba počítat s dostatečnou časovou rezervou pro důkladné zaschnutí barev a tuše) Zvolený motiv předkreslíme na čtvrtku tužkou. Všechny takto vytvořené čáry, silně obtáhneme bílou křídou. Celý obrázek vybarvíme temperovými barvami. (Tam kde je křída se barva neuchytí.) Takto barevný obrázek necháme dostatečně dlouho schnout. Barva musí být pro další práci dokonale suchá. Po zaschnutí opatrně vygumujeme všechnu křídu. Celý obrázek zatřeme tuší a znovu necháme celou plochu zaschnout. Poté opatrně omyjeme celý obrázek pod tekoucí vodou. Z barevných míst by se tuš měla smýt, zůstane jen tam, kde byla křída. (pokud se tuš neodplaví sama, můžete jí jemně pomoci mechanicky, rukou)
59
Inspirovali jsme se… Land-art (z anglického land - země, art - umění) - znamená v překladu zemní umění neboli umění země. Soustředí se na různé zásahy v přírodě nebo na práci s neobvyklým materiálem v přírodě. Prostředí nabízí několik možných variant k land-artové činnosti. Umělcům, kteří vytvářejí tyto události v přírodě, říkáme land-artisté. Jde o jeden ze směrů akčního umění. Land-artisté tvořili svá díla od konce šedesátých let. Rozkvět akční tvorby trval asi po dobu deseti let. Ale jeho dozvuky u některých umělců trvají dodnes. Každý z umělců land-artu se zabýval určitým typem tohoto umění, každý měl svůj vlastní styl. Umělci - land-artisté záměrně pracují v přírodním prostředí. Chtěli vystavovat svá díla jinde než jen v prostorách galerií. Do galerií se však vracejí v podobě expozic svých kreseb, fotografií, videozáznamu, který pořídí během svých akcí v přírodě. Land-artisté pracují se zeminou, hlínou, pískem, kamením, slámou, senem, se suchými větvemi, listím nebo s vodou v různých podobách - led, sníh, déšť. Někteří z nich přinášejí do přírody i jiné prvky (lana, stuhy, plátna apod.). Pro land-artisty není důležitý výsledek tvorby, ale prožitek z ní. Již zmíněná fotodokumentace či videozáznam jsou trvalými důkazy toho, co se v přírodě událo. Výsledné dílo je nazýváno reliktem. Tvorbou vybraných land-artistů je možné se inspirovat i v práci s dětmi a pokusit se o vlastní výtvarné "události v přírodě" - akce. Pokud je možnost, některou z akcí si zdokumentujeme. Trvanlivost reliktů není příliš dlouhá. Z výsledných fotografií instalujeme ve třídě expozici. Pro děti budou fotografie odměnou a zajímavým zážitkem. Land-artovými činnostmi je možné si zpestřit i pobyt ve školách v přírodě. Cílem lekcí je především seznámit děti s rozmanitostí přírodních materiálů, rozvíjet jejich fantazii a kreativitu při práci s přírodninami, učit děti vnímat krásu přírody.
60
Kočka na pískovišti Škrábe,vrní….
61
Kočka v dešti
62
Dělání,dělání,všechny smutky zahání…
63
Zabráni do práce…
64
Výstavka ve škole
65
Kočka-“paní skládaná“
origami
66
Závěr Týden se nakonec protáhl na jeden měsíc. Kočičí téma jsme také „posunuli“ do angličtiny a matematiky .V pracovních činnostech skládaly děti zase s paní ředitelkou origami. Dílo se zktátka zdařilo! Děkujeme za pozornost! H.Meredová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.