Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií."— Transkript prezentace:

1

2  Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma výživa ve sportu.  V prezentaci jsou rozváděny obecné zásady výživy ve sportu.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na danou citaci.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.

3 NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_09_Výživa ve sportu TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

4 ENERGETICKÝ PŘÍJEM-VÝDEJ BÍLKOVINYSACHARIDY TUKY ÚVOD VITAMÍNY A MINERÁLY OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ JÍDLO PŘED VÝKONEM JÍDLO PŘI VÝKONU JÍDLO PO VÝKONU

5  Je jedním ze základních předpokladů pro udržení života.  Potřeba výživy člověka se v průběhu života mění.  Je předurčena věkem jedince, jeho fyzickou aktivitou, pohlavní diferenciací, zdravotním stavem a mnoha dalšími faktory.  Správnou výživu je třeba kombinovat s vhodnou tělesnou aktivitou, přiměřenou věku.  Sportovci, kteří absolvují intenzivní a objemově náročný trénink potřebují více stravy, než průměrný zatížený jedinec.  Doporučuje se smíšená strava s vyváženým podílem bílkovin, tuků a sacharidů, s dostatkem zeleniny, čerstvého ovoce a zrnin, např. vločky, luštěniny, celozrnné produkty.  Rozdělení celkového příjmu na den činí pět až šest jídel. Zpět

6  U dospělých je přibližně výdej – kJ denně, s věkem nad 30 let klesá.  Těžká zátěž zvyšuje průměrný denní výdej o – kJ za hodinu v závislosti na zdatnosti, délce zátěže, typu a intenzitě výkonu.  Podle typu zátěže musí sportovci přizpůsobit svůj jídelníček.  Základní živiny jsou – cukry, tuky, bílkoviny.  Mikroprvky jsou – vitamíny, minerály, stopové prvky.  Ideální rozložení sacharidů, tuků a bílkovin je u sportovců podobný jako u normální populace, tj. 6:3:1.  U dospívajících dětí a fyzicky velmi aktivních sportovců je tento poměr 6,5:2:1,5.

7  Průměrný energetický příjem sportovců vyjadřujeme v kilojoulech na kilogram za den.  Anaerobních sporty – např. sprinty ◦ muži 96 – 238 kJ.kg/den ◦ ženy 106 – 110 kJ.kg/den  Aerobní sporty – např. dlouhé běhy ◦ muži 188 – 364 kJ.kg/den ◦ ženy 123 – 194 kJ.kg/den Zpět

8  Pro sportovce se doporučuje 1,0 g.kg/den, přičemž maximální dávka činí 1,6 g.kg/den.  Nadměrný příjem bílkovin má za následek dehydrataci, nadměrné ztráty Ca či ledvinové problémy.  Nadměrně množství přijatých bílkovina je využito jako zdroj energie, případně uloženo jako energetické zásoby v podobě tuku.  Zdroje bílkovin – maso, mléko, sýry, zakysané mléčné výrobky, drůbež, ryby, vajíčka, luštěniny a ořechy. Zpět

9  Sacharidy jsou v organismu uloženy ve formě svalového a jaterního glykogenu.  Současná doporučení pro sacharidy je 60 – 65 % celkového energetického příjmu, přičemž z toho 80 % by mělo být hrazeno polysacharidy a 20 % jednoduchými cukry.  Zdroje sacharidů – cukr, ovoce, rýže, chléb, těstoviny, brambory, cereálie, sladké pečivo, cukrovinky a sladké nápoje. Zpět

10  Ve srovnání se sacharidy jsou zásoby tuků v organismu prakticky neomezené, 1 kg tukové hmoty dodá energii na hodin tělesné činnosti.  Zásoby tuku jsou přítomny ve třech formách: ◦ Triacylglycerol v tukové tkáni (hlavní zdroj). ◦ Triacylglycerol ve svalech. ◦ Triacylglycerol cirkulující v celém těle.  Optimální denní příjem by měl činit 24-30% celkového denního energetického příjmu. Zpět

11  Hrají důležitou roli v metabolismu živin.  Tělesná zátěž zvyšuje potřeby některých vitamínu a minerálů, které jedinec může lehce přijmout v dobře vyvážené dietě.  U sportovců by pod doporučené denní dávky neměly klesnout hodnoty zinku, železa, vápníku, hořčíku, mědi, a vitamínů B1, B2, B6, B12, D2, a D3.  Zdrojem vitamínů, ale i minerálů je - zelenina, ovoce, ryby, maso, vajíčka, mléčné výrobky a cereálie.

12  Železo (Fe) a vápník (Ca).  Fe je součástí hemoglobinu a myoglobinu a je důležité při oxidativním metabolismu.  Nedostatek Fe se projevuje snížením hladiny hemoglobinu v krvi (anémie) a může dojít k negativnímu ovlivnění výkonu.  Nedostatek Ca je jedna z hlavních příčin vzniku osteopórozy.  Množství Ca 2+ zajišťující prevenci osteoporózy je mg Ca denně.  Zvýšená konzumace vitamínů a minerálů nezvyšuje výkon, nedostatek ale může zhoršit výkonnost. Zpět

13  Jídlo před výkonem by mělo obsahovat polysacharidy (chléb, cereálie, ovoce, zeleninu).  Snídaně by měla být na bázi sacharidů a to mezi 6–8 hodinou ranní (chléb, cereálie, ovoce, ovocný džus).  Jídlo či nápoj konzumovaný 1 hod před výkonem by měl obsahovat 1–2 g sacharidů na kg tělesné hmotnosti.  Jídlo či nápoj přijatý 4 hod před výkonem může obsahovat 5 g sacharidů na kg tělesné hmotnosti. Zpět

14 Mezi jednotlivými závody můžou sportovci doplňovat energii vysoce sacharidovou stravou a energetickými nápoji:  Do 30 min mezi závody – sportovní nápoje, hroznový cukr.  30 – 60 min mezi závody – chleba s medem, džemem, banán.  60 – 120 min mezi závody – těstoviny, rýže, nudle s nízkotučnou omáčkou.  Více než 120 minut mezi závody – větší jídlo dle obecných zásad. Zpět

15  Svalové buňky jsou po skončení závodu po dobu 1–2 hod velmi vnímavé na přísun sacharidů, je nutné zahájit doplňování cukrů a to co možná nejdříve po závodě, nejprve tekutou resp. kašovitou stravou, později tuhou. Dávky by měly být menší a častější. Vhodné jsou ovocné kaše, banány, nikoli tučné a bílkovinné výrobky.  Co se týče pití po závodě, jsou vhodné džusy, iontové nápoje, mošt, voda s bublinkami (do jedné hodiny až 1 litr). Zpět

16 1. Čím je předurčena výživa? Čím je předurčena výživa? 2. Jaký je denní výdej u běžného člověka? Jaký je denní výdej u běžného člověka? 3. Jaké je ideální rozložení sacharidů, tuků a bílkovin u sportovce? Jaké je ideální rozložení sacharidů, tuků a bílkovin u sportovce? 4. Jak vyjadřujeme průměrný energetický příjem? Jak vyjadřujeme průměrný energetický příjem? 5. Jaké znáš zdroje bílkovin? Jaké znáš zdroje bílkovin? 6. Jaké znáš zdroje sacharidů? Jaké znáš zdroje sacharidů? 7. V kolika formách jsou přítomny zásoby tuku? V kolika formách jsou přítomny zásoby tuku? 8. Jaké znáš zdroje vitamínů? Jaké znáš zdroje vitamínů? Zpět

17  Výživa je předurčena: ◦ věkem jedince, ◦ jeho fyzickou aktivitou, ◦ pohlavní diferenciací, ◦ zdravotním stavem, ◦ a mnoha dalšími faktory. Zpět

18  U dospělých je přibližně výdej – kJ denně. Zpět

19  Ideální rozložení sacharidů, tuků a bílkovin je u sportovců podobný jako u normální populace, tj. 6:3:1. Zpět

20  Průměrný energetický příjem vyjadřujeme v kilojoulech na kilogram za den, tj. kJ.kg/den Zpět

21  Zdroje bílkovin: ◦ maso, ◦ mléko, ◦ sýry, ◦ zakysané mléčné výrobky, ◦ drůbež, ◦ ryby, ◦ vajíčka, ◦ Luštěniny a ořechy. Zpět

22  Zdroje sacharidů: ◦ cukr, ◦ ovoce, ◦ rýže, ◦ chléb, ◦ těstoviny, ◦ brambory, ◦ cereálie, ◦ sladké pečivo, ◦ cukrovinky a sladké nápoje. Zpět

23  Zásoby tuku jsou přítomny ve třech formách: ◦ Triacylglycerol v tukové tkáni (hlavní zdroj). ◦ Triacylglycerol ve svalech. ◦ Triacylglycerol cirkulující v celém těle. Zpět

24  Zdrojem vitamínů a minerálů: ◦ zelenina, ◦ ovoce, ◦ ryby, ◦ maso, ◦ vajíčka, ◦ mléčné výrobky a cereálie. Zpět

25  Textový obsah – vlastní zdroje  Obrázek č.1 - PECHER, Eckhard. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.2 - PECHER, Eckhard. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 – BENBENNICK, David. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.4 - HOHUM. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.5 - EVAN-AMOS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.6 - DOODLEDOO. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.7 - ZOOFARI. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.8 - GYFIS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.9 - MANSKE, Magnus. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.10 - EVAN-AMOS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

26  Obrázek č.11 - PHAROS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.12 – IONUTZMOVIE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.13 - AHURA21. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.14 - SCHWÄBIN. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.15 - HÖPFNER, Klaus. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.16 - FIR0002. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.17 - BEDFORD, Jeff. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.18 - FIR0002. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.19 - TAKEAWAY. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.20 - STING. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.21 – ZINNNMANN. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt " Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií."

Podobné prezentace


Reklamy Google