Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Stopové prvky Olivia Stamates. Mikrominerály (Stopové prvky) Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Stopové prvky Olivia Stamates. Mikrominerály (Stopové prvky) Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj."— Transkript prezentace:

1 Stopové prvky Olivia Stamates

2 Mikrominerály (Stopové prvky) Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj

3 Železo (Fe) Požadavek DRP: Požadavek DRP: –Muži: 8mg –Ženy: 18mg Horní limit (UL): Horní limit (UL): –45mg za den Požadavky na vstřebané železo Požadavky na vstřebané železo –Největší v dětství –V těhotenství roste potřeba železa –U dětí je stejná potřeba u obou pohlaví –V dospívání potřeba opět roste

4 Úloha železa v těle Nejdůležitější úlohy Nejdůležitější úlohy –Obsažen v hemoglobinu v ČK a v myoglobinu ve svalech –Hemoglobin se podílí na dýchání –Pomáhá při přeměně energie –Nutný pro funkce mozku, imunitní funkce a pro zdraví jater a kostí

5 Zdroje a formy železa 2 formy železa Hemové železo Hemové železo –živočišná tkáň –40% železa v mase se vstřebá Nehemové železo Nehemové železo –Hlavně rostlinná –Přítomen v rostlinné tkáni –Hůře vstřebatelné –Pro vegetariány: Vitamín C zvyšuje absorbci nehemového železa Zdroj v potravinách Nehemové: Nehemové: –Obohacené cereálie –Vařené luštěniny –Brambory –Melasa –Pšeničné klíčky Hemové: Hemové: –Maso Mléko a většina mléčných výrobků jsou chudým zdrojem železa Mléko a většina mléčných výrobků jsou chudým zdrojem železa

6 Rostlinné zdroje železa a jeho obsah v rostlinách 55g dýňových semen – 8,5 mg Fe 55g dýňových semen – 8,5 mg Fe 125g tofu – 6,7mg Fe 125g tofu – 6,7mg Fe 60g pistácií – 4,4mg Fe 60g pistácií – 4,4mg Fe 40g surové melasy – 3,6 mg Fe 40g surové melasy – 3,6 mg Fe 150g vařených těstovin – 1,7 mg Fe 150g vařených těstovin – 1,7 mg Fe ½ brambory vařené ve slupce - 1,7 mg Fe ½ brambory vařené ve slupce - 1,7 mg Fe

7 Brambory jsou zdrojem železa

8 Nedostatek železa Anémie z nedostatku železa: Anémie z nedostatku železa: –Převládající nedostatek v celosvětovém měřítku –Nejrozšířenější u dětí, těhotných žen, dospívajících dívek a u starších dospělých jedinců –Příznaky nedostatku: Oslabené nehty Oslabené nehty Bledá pokožka Bledá pokožka Projevy únavy Projevy únavy Bolavý jazyk Bolavý jazyk Snížení obranyschopnosti Snížení obranyschopnosti

9 Toxicita železa Občasné neúmyslné předávkování tabletami Fe Občasné neúmyslné předávkování tabletami Fe Hemochromatóza Hemochromatóza –Genetická choroba, která nadměrně zvyšuje schopnost organismu vstřebávat železo

10 Zinek DRP - Doporučení pro dospělé jedince: DRP - Doporučení pro dospělé jedince: –muži: 11mg –ženy: 8mg Horní limit (UL): Horní limit (UL): –40mg / den Úloha v organismu: Úloha v organismu: –Růst –Metabolismus energie –Syntéza bílkovin –Tvorba kolagenu –Hojení ran –Rozvoj pohlavních orgánů a kostí

11 Zdroje v potravinách Celozrnné obilniny Celozrnné obilniny Obohacené cereálie a další obilniny Obohacené cereálie a další obilniny Vejce Vejce Ořechy Ořechy Fazole Fazole Maso, drůbež a ryby Maso, drůbež a ryby

12 Nedostatek a toxicita Nedostatek Nedostatek –Zpomalené hojení ran –Zpomalení růstu u dětí –Nedostatečná imunita –Kožní poruchy Toxicita Toxicita –Vzácná –Zasahuje do absorpce mědi

13 Selen Antioxidant Antioxidant Dobře se vstřebává z potravin Dobře se vstřebává z potravin DRP – doporučuje: DRP – doporučuje: –55µg Horní limit (UL) Horní limit (UL) –400µg / den Zdroje v potravě Zdroje v potravě –Vejce –Obilí –Znečišťující látka v půdě, kde potraviny rostou Nedostatek a toxicita se objevují vzácně Nedostatek a toxicita se objevují vzácně

14 Fluor Prospívá zubní sklovině, zabraňuje zubnímu kazu Prospívá zubní sklovině, zabraňuje zubnímu kazu Nachází se v pitné vodě, fluoridových zubních pastách, v rybách, v čaji Nachází se v pitné vodě, fluoridových zubních pastách, v rybách, v čaji Toxicita (fluoróza) se objevuje u denních dávek nad 0,1 mg/kg Toxicita (fluoróza) se objevuje u denních dávek nad 0,1 mg/kg

15 Měď Doporučení DRP Doporučení DRP –900µg Horní limit (UL) Horní limit (UL) –10mg Zdroje Zdroje –Kakao –Luštěniny –Ořechy/semena –Celozrnné pečivo, cereálie Úloha v těle Úloha v těle –Přenašeč železa –Bílkovinné vazby –Antioxidant Nedostatek Nedostatek –Anémie –Úbytek kostí –Pomalý růst Toxicita Toxicita –Zvracení

16 Jód Hlavní funkci má v metabolismu štítné žlázy Hlavní funkci má v metabolismu štítné žlázy –Nedostatek: Hrozí až 2 miliardám lidí na světě –Struma – zvětšení štítné žlázy Hlavní zdroj: Jodizovaná sůl Hlavní zdroj: Jodizovaná sůl –mléčné výrobky –obilniny –mořské řasy

17 Struma z nedostatku jódu

18 Ostatní stopové prvky Chrom, mangan, molybden Chrom, mangan, molybden –Potřeba jen v minimálních množstvích –Malá množství se účastní životních funkcí organismu


Stáhnout ppt "Stopové prvky Olivia Stamates. Mikrominerály (Stopové prvky) Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj Podstatné pro optimální růst, zdraví, a vývoj."

Podobné prezentace


Reklamy Google