Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vitamíny rozpustné ve vodě Thiamin, Riboflavin, Niacin, Foláty, B6, B12, Biotin, kyselina Pantothenová (B5), a vitamín C.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vitamíny rozpustné ve vodě Thiamin, Riboflavin, Niacin, Foláty, B6, B12, Biotin, kyselina Pantothenová (B5), a vitamín C."— Transkript prezentace:

1 Vitamíny rozpustné ve vodě Thiamin, Riboflavin, Niacin, Foláty, B6, B12, Biotin, kyselina Pantothenová (B5), a vitamín C

2 Proč se jim říká rozpustné ve vodě Rozpustnost ve vodě: Rozpustnost ve vodě: Vstřebávají se aktivními a pasivními mechanismy Vstřebávají se aktivními a pasivními mechanismy Přenášení je nosiče Přenášení je nosiče V těle se neukládají v postřehnutelném množství – pravděpodobnost nedostatku je vysoká V těle se neukládají v postřehnutelném množství – pravděpodobnost nedostatku je vysoká Vylučují se močí Vylučují se močí

3 Vitamíny skupiny B thiamin, riboflavin, niacin, B6, folát, B12, biotin, B5 (kys.pantothenová) thiamin, riboflavin, niacin, B6, folát, B12, biotin, B5 (kys.pantothenová) B-vitamíny jsou „energetičtí pomocníci“ B-vitamíny jsou „energetičtí pomocníci“ Pro vegetariány : Je důležité plánovat vyváženou stravu, aby byla uspokojena denní potřeba B-vitamínů Pro vegetariány : Je důležité plánovat vyváženou stravu, aby byla uspokojena denní potřeba B-vitamínů

4 Thiamin Hlavní role Hlavní role Metabolismus sacharidů Metabolismus sacharidů Nervové funkce Nervové funkce Doporučení DRP Doporučení DRP muži: 1.2 mg/day ženy: 1.1 mg.day těhotenství/kojení: 1.4 – 1.5 mg/den

5 Potravinové zdroje thiaminu kvasnice (v pečivu) kvasnice (v pečivu) celozrnné obilniny celozrnné obilniny bobule bobule růžičková kapusta růžičková kapusta červené zelí červené zelí

6 Nedostatek (deficience) Nedostatek: Nedostatek: Beriberi- mokré a suché Beriberi- mokré a suché Příznaky Příznaky psychické poruchy psychické poruchy úbytek svalů úbytek svalů otoky otoky srdeční potíže srdeční potíže znecitlivění / nervové potíže znecitlivění / nervové potíže Wernicke-Korsakovův syndrom Wernicke-Korsakovův syndrom způsoben chudou stravou projeví se v pozdějším věku Alkoholismus Alkoholismus požívání alkoholu narušuje vstřebávání

7 Riboflavin (B2) Hlavní role Hlavní role metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků podporuje ochranu antioxidantů podporuje ochranu antioxidantů Doporučení DRP: Doporučení DRP: muži: 1.3 mg ženy: 1.1 mg těhotenství: 1.4 mg kojení: 1.6 mg

8 Zdroje v potravinách zelená listová zelenina zelená listová zelenina mléčné výrobky mléčné výrobky celozrnné a nemleté obilniny celozrnné a nemleté obilniny sušené luštěniny sušené luštěniny Pozor při vaření: Přidání prášku do pečiva při vaření luštěnin ničí riboflavin Pozor při vaření: Přidání prášku do pečiva při vaření luštěnin ničí riboflavin

9 Nedostatek Ariboflavinóza Ariboflavinóza praskání rtů (cheilosis) praskání rtů (cheilosis) zánět jazyka – až fialová barva zánět jazyka – až fialová barva zarudnutí nebo krvácení z úst zarudnutí nebo krvácení z úst suchá, červená kůže suchá, červená kůže neurologické potíže neurologické potíže

10 Niacin (B3) Hlavní role Hlavní role metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků vytváří se z aminokyseliny tryptofanu vytváří se z aminokyseliny tryptofanu Doporučení DRP: Doporučení DRP: muži: 16 mg ženy: 14 mg těhotenství/kojení: mg

11 Zdroje v potravinách arašídy arašídy kvasnice (v pečivu) kvasnice (v pečivu) luštěniny luštěniny obohacené cereálie obohacené cereálie libové maso libové maso

12 Nedostatek Pellagra Pellagra 4 D’s 4 D’s Dermatitis Dermatitis Demence Demence Diarrhea (průjem) Diarrhea (průjem) Death (smrt) Death (smrt) Další příznaky: Další příznaky: zažívací potíže neurologické potíže ztráty paměti bolesti hlavy

13 Kyselina pantothenová (B5) Hlavní role: Hlavní role: životně důležitý koenzym při metabolismu životně důležitý koenzym při metabolismu Odpovídající příjem: Odpovídající příjem: dospělí: 5 mg těhotenství / kojení: 6- 7 mg

14 Zdroje: Zdroje: všechny rostlinné i živočišné tkáně všechny rostlinné i živočišné tkáně houby houby avokádo avokádo brokolice brokolice žloutek žloutek kvasnice kvasnice mléko mléko sladké brambory sladké brambory nedostatek je vzácný nedostatek je vzácný objevuje se u velmi podvyživených objevuje se u velmi podvyživených omezuje syntézu tuků a přeměnu energie omezuje syntézu tuků a přeměnu energie Kyselina pantothenová (B5)

15 Vitamín B6 Hlavní role: Hlavní role: syntéza a štěpení aminokyselin syntéza a štěpení aminokyselin podstatný pro zdravý růst podstatný pro zdravý růst podílí se na dalších metabolických porcesech podílí se na dalších metabolických porcesech Doporučení DRP: Doporučení DRP: muži: mg ženy: mg

16 Zdroje v potravinách: Zdroje v potravinách: otruby otruby cereálie cereálie mléko mléko žloutek žloutek ovesné vločky ovesné vločky luštěniny luštěniny Nedostatek: Nedostatek: metabolické abnormality kožní problémy nervové potíže Vitamín B6

17 Foláty Hlavní funkce Hlavní funkce tvorba a zrání červených a bílých krvinek tvorba a zrání červených a bílých krvinek Interakce s vitamínem B12 Interakce s vitamínem B12 Doporučení DRP: Doporučení DRP: muži: 400µg těhotenství/kojení: µg

18 zdroje v potravinách zdroje v potravinách: zdroje v potravinách: houby houby zelená listová zelenina zelená listová zelenina sušené fazole sušené fazole celozrnné pečivo celozrnné pečivo

19 Nedostatek folátů Poruchy nervových drah Poruchy nervových drah Je mimořádně důležité, aby těhotné ženy přijímaly dostatek folátů na obranu proti poškození při porodu Je mimořádně důležité, aby těhotné ženy přijímaly dostatek folátů na obranu proti poškození při porodu příznaky: příznaky: Spina bifida Spina bifida Kožní poruchy Kožní poruchy Poruchy růstu Poruchy růstu Únava Únava Deprese Deprese

20 Rozštěp páteře (Spina Bifida)

21 vitamín B12 Hlavní role Hlavní role zažívací trakt zažívací trakt kostní dřeň kostní dřeň nervová tkáň nervová tkáň Doporučení DRP: Doporučení DRP: dospělí: 2.4 μg těhotenství 2.6 μg kojení 2.8 μg

22 zdroje v potravinách Potraviny: Potraviny: mléko mléko vejce vejce sýr sýr maso a ryby maso a ryby

23 B12 pro vegetariány / vegany B12 je jediný vitamín, který se nevyskytuje v rostlinách B12 je jediný vitamín, který se nevyskytuje v rostlinách B12 ve stravě pochází jen z živočišných zdrojů B12 ve stravě pochází jen z živočišných zdrojů Vegani : Musí brát doplňky nebo přijímat srovnatelné obohacené potraviny (celozrnné obiloviny, cereálie, sojové mléko)

24 Zdroje B12 v potravinách a jeho množství 240ml obohaceného sojového mléka – 3μg 240ml obohaceného sojového mléka – 3μg 1 porce umělého masa – 1,2-1,5 μg 1 porce umělého masa – 1,2-1,5 μg 16g sušených kvasnic (Tebi) – 8 μg 16g sušených kvasnic (Tebi) – 8 μg 60ml-180ml obohacených cereálií – 1,5 μg 60ml-180ml obohacených cereálií – 1,5 μg 1 vejce – 0,5 μg 1 vejce – 0,5 μg 240 ml kravského mléka – 0,9 μg 240 ml kravského mléka – 0,9 μg 28g sýru – 0,5 – 0,8 μg 28g sýru – 0,5 – 0,8 μg

25 Nedostatek Anémie z nedostatku B12 Anémie z nedostatku B12 2 typy: 2 typy: Megaloblastická anémie Megaloblastická anémie abnormálně velké buňky abnormálně velké buňky nedostatek B12 lze léčit příjmem folátů nedostatek B12 lze léčit příjmem folátů Zhoubná anémie Zhoubná anémie porucha vstřebávání kvůli nedostatku enzymu zvanému „vnitřní faktor“ porucha vstřebávání kvůli nedostatku enzymu zvanému „vnitřní faktor“ Příznaky nedostatku: Příznaky nedostatku: zhoršené dělení buněk poškození nervů necitlivost, brnění a pálení chodidel ztuhlost a slabost nohou

26 B12 a folát – Megaloblastická anémie Při zpracování folátu při metabolismu je nutná přítomnost B12 Při zpracování folátu při metabolismu je nutná přítomnost B12 Nedostatek B12 se tak může projevovat jako nedostatek folátu Nedostatek B12 se tak může projevovat jako nedostatek folátu To ústí v megaloblastickou anémii - abnormálně velké krvinky To ústí v megaloblastickou anémii - abnormálně velké krvinky

27 Zhoubná anémie největší problém je porucha absorpce největší problém je porucha absorpce dochází k ní v žaludku dochází k ní v žaludku kvůli nedostatku „vnitřního faktoru“ kvůli nedostatku „vnitřního faktoru“ žádný „vnitřní faktor“ = žádná absorpce B12 žádný „vnitřní faktor“ = žádná absorpce B12 nedostatek stoupá s věkem nedostatek stoupá s věkem z nedostatku trávicího enzymu (pepsin) z nedostatku trávicího enzymu (pepsin) rovněž nedostatek „vnitřního faktoru“ rovněž nedostatek „vnitřního faktoru“ běžné příznaky: běžné příznaky: psychická zmatenost

28 Biotin Hlavní role: Hlavní role: Syntéza a štěpení aminokyselin a mastných kyselin Syntéza a štěpení aminokyselin a mastných kyselin Odpovídající příjem (AI): Odpovídající příjem (AI): 30µg 30µg Zdroje v potravinách: Zdroje v potravinách: houby arašídy kvasnice mléko žloutek banány rajčata vodní meloun jahody

29 Vitamín C kyselina askorbová kyselina askorbová hlavní funkce hlavní funkce syntéza kolagenu syntéza kolagenu imunitní funkce imunitní funkce hojení ran hojení ran zlepšuje absorpci železa „non-hem“ zlepšuje absorpci železa „non-hem“ antioxidant antioxidant

30 Vitamín C Doporučení DRP: Doporučení DRP: muži: 90 mg muži: 90 mg ženy: 75 mg ženy: 75 mg zdroje v potravinách: zdroje v potravinách: citrusové plody rajčata melouny papriky jahody kiwi syrové zelí

31 Nedostatek a toxicita Nedostatek Nedostatek kurděje kurděje bolavé dásně bolavé dásně příznaky: příznaky: zhoršené hojení ran zhoršené hojení ran otoky otoky krvácení krvácení únava, slabost únava, slabost Toxicita Toxicita zkažený žaludek průjem

32 Souhrn Vitamíny rozpustné ve vodě hrají klíčovou roli při metabolismu v našem těle Vitamíny rozpustné ve vodě hrají klíčovou roli při metabolismu v našem těle Tyto vitamíny je vhodné jíst denně Tyto vitamíny je vhodné jíst denně Rozmanitá a vyvážená strava s celozrnným obilím, ovocem, zeleninou, mléčnými výrobky a vejci pokrývá potřebu organismu Rozmanitá a vyvážená strava s celozrnným obilím, ovocem, zeleninou, mléčnými výrobky a vejci pokrývá potřebu organismu


Stáhnout ppt "Vitamíny rozpustné ve vodě Thiamin, Riboflavin, Niacin, Foláty, B6, B12, Biotin, kyselina Pantothenová (B5), a vitamín C."

Podobné prezentace


Reklamy Google