Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovala: Umlaufová Nikola.  Nezbytné pro zdraví  Tělo neumí samo vytvořit  13 základních typů vitamínů  Každý z nich má důležitou úlohu v určitém.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovala: Umlaufová Nikola.  Nezbytné pro zdraví  Tělo neumí samo vytvořit  13 základních typů vitamínů  Každý z nich má důležitou úlohu v určitém."— Transkript prezentace:

1 Vypracovala: Umlaufová Nikola

2  Nezbytné pro zdraví  Tělo neumí samo vytvořit  13 základních typů vitamínů  Každý z nich má důležitou úlohu v určitém odvětví  Onemocnění =signál nedostatku některé z vitamínů → doplnění =léčba +prevence  Zdroj - ovoce a zelenina

3  Vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, F, K)  Vitaminy rozpustné ve vodě (B- PP, H; P, C)

4 Vitamin A (retinol):  „oční vitamin„ - podporuje zrakové vjemy, celkový růst organizmu a zvyšuje odolnost vůči infekčním nemocem  Zejm. v živočišných potravinách  Játra, vnitřnosti, máslo, vejce, mléko, mrkev, špenát, rajčata, brokolice, meruňka  Nedostatek →oční poruchy (šeroslepost), rohovatění epitelů, snížená odolnost proti infekci

5 Vitamin D1-D7 (kalciferoly):  Nezbytný pro vstřebávaní Ca  Přispívá k udržení minerální rovnováhy mezi Ca a P  Vzniká ozářením pokožky UV zářením  V rybím tuku, vejcích, kvasnicích, másle a avokádu  Nedostatek způsobuje měknutí kostí nebo zakřivení páteře (křivici)

6 Vitamin E (tokoferol):  Působí na růst: nedostatek →trpasličí vzrůst X nadbytek →obrovský  Antioxidant, je ochráncem buněk  Hlavně v potravinách rostlinného původu  Špenát, pšeničné klíčky, vejce, luštěniny, rostlinné oleje, mléko, zelenina a celozrnné produkty  Nedostatek →ochabnutí svalstva, poruchy krvetvorby

7 Vitamin F:  Tvoří ho trojice nenasycených mastných kyselin- linolová, linoleová a arachidová.  Ovlivňují naši energii, stav vlasů, pokožky a nehtů, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, zabraňují kornatění cév, podporují imunit. systém, chrání org. proti srdečním chorobám atd.  Rostlinný tuk a olej, mořští živočichové, ořechy, semínka, mandle, obilné klíčky, avokádo ryby atd.  Nedostatek způsobuje bolesti hlavy, ↓TK, metabolické poruchy, kožní problémy

8 Vitamin K (fylochinon):  Obecný název pro skupinu vitaminu K1-K4 a jiných látek  Název odvozený od slova koagulace – srážlivost  Pomáhá upravovat srážlivost krve, podporuje správnou funkci jater, působí jako prevence infekcí i proti zhoubným nádorům  Zelená zelenina- zelí, petržel, brokolice, kapusta, květák, oves, žito, pšenice, vejce, sojové boby, fazole, zelený čaj, kopřiva  Nedostatek → krvácivost

9 B-komplex:  Souhrnné označení pro vitamíny skupiny B  Nezbytné pro správné fungování metabolismu  Vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, B15

10 Vitamin B1 (thiamin):  Působí příznivě na nervový systém a proti únavě  Zúčastňuje se metabolismu sacharidů  Zvýšený příjem se doporučuje při některých nemocech, otravách nikotinem, arsenem nebo olovem  Kvasnice, luštěniny, brambory, klíčky, ořechy, ovesné vločky, vnitřnosti, zelenina  Nedostatek →bolesti hlavy, záněty nervů, obrna, srdeční potíže, střevní potíže

11 Vitamin B2 (riboflavin):  Důležitý pro růst buněk- tzn. pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce a dalších orgánů  Významný vliv na metabolismus cukrů, tuků a AK  Játra, droždí, mléko, vejce, vepřové a hovězí maso, ryby, tvaroh, kakao, ořechy  Nedostatek →záněty kůže, sliznice, nervové poruchy

12 Vitamin B3 (niacin; vitamin PP):  = Kyselina Nikotinová  Podporuje funkci zažívacího ústrojí, kůže a nervů  Nutný pro uvolňování energie z potravy  Tuňák, játra, krůtí maso, luštěniny, vejce, pivo, semena slunečnice, fazole a hrách, mrkev, mléko, listová zelenina, brokolice  Nedostatek →záněty kůže a sliznic, nervové poruchy

13 Vitamin B5 (kyselina pantothenová):  Účastní se metabolismu všech živin v těle  Název pochází z řečtiny a znamená „všude se nacházející“  V mnoha potravinách rostlinného i živočišného původu → maso a vnitřnosti, kvasnice, vejce, mléko, rýže, zelenina  Ve formě pantothenanu vápenatého je přidávána do cereálních produktů, do nápojů a vitamínových doplňků výživy

14 Vitamin B6 (pyridoxin, pyridoxol):  Nezbytný pro funkci řady enzymů, které metabolizují AK  Udržuje činnost ústředního svalstva, má uklidňující účinky, podporuje tvorbu krvinek a ukládaní tuků  Zdroje: sýry, mléko, droždí, obilné klíčky, celozrnný chléb, banány, zelenina, brambory, zelí, špenát, kapusta, avokádo, mrkev, ořechy...  Nedostatek →poruchy nerv. a TS, př. Cukání víček, zapomnětlivost, záněty sliznice dut. ústní

15 Vitamin B7 (Biotin, Vitamin H, koenzym R):  Podílí se na štěpení tuků na nižší složky, působí i jako růstový hormon  Zabraňuje šedivění vlasů, zmírňuje ekzémy a zánětlivá onemocnění kůže  Obiloviny, játra, kvasnice, zelenina, tvořen střevní mikroflórou  Nedostatek →kožní poruchy, nechutenství, únava

16 Vitamin B9 (acidum folicum, kyselina listová):  Nezbytný pro syntézu nukleových kyselin (DNA, RNA), podílí se na všech vývojových a některých nervových procesech organismu, podporuje krvetvorbu a zvláštní význam má pro normální růst a vývoj plodu  Čerstvá listová zelenina, zelí, špenát, vnitřnosti, luštěniny, chléb, pivo  Nedostatek →megaloblastická anemie  Nedostatek nebezpečný hlavně pro těhotné ženy (může porušit plod) a malé děti.  V dnešní populaci je jeho nedostatek velmi častý

17  Kyselina listová se doporučuje ve zvýšeném množství užívat během těhotenství, protože napomáhá dělení buněk, podporuje růst plodu a diferenciaci tkání, zvláště nervové soustavy. Je prokázáno, že podávání vit. B9 během těhotenství snižuje výskyt vrozených vad nervového systému i jiných. Podle časopisu The Lancet (1997) se ale ukazuje, že nižší počet postižených dětí je způsoben tím, že kyselina listová vyvolává časné potraty takto poškozených plodů.

18 Vitamin B12 (kobalamin):  Důležitý pro správnou funkci krvetvorby, podíl na syntéze DNA a ATP, nezbytný pro správnou funkci nerv. sy.  Zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob  Živočišné produkty: vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti (játra, ledviny), obilí, kvasnice  Součástí preparátů pro léčbu onemocnění jater, střev a pankreatu  Nedostatek →chudokrevnost (perniciózní anémie), hubnutí, zhoršení paměti a duševní výkonnosti, svalové dystrofie, kožní a nervové choroby

19  Vitamín B15 (kyselina pangámová):  Antistresový vitamín  Podpora sportovních výkonů, prevence aterosklerosy, zvyšuje odolnost organismu, snižuje tíživé účinky astmatu, snižuje hladinu cholesterolu, brání usazování tuku v játrech  Hnědá rýže, mouka, pivní kvasnice, semena rostlin (sezamová, dýňová), otruby  Nedostatek → slabost, pocit únavy, bolest hlavy

20 Vitamin P (flavonoidy, C komplex):  Zvyšuje účinnost vitamínu C, pomáhá léčit otoky, pomáhá při poruchách vnitřního ucha, závratích, působí preventivně proti infekcím, snižuje krvácení dásní, posiluje stěny kapilár a brání jejich poškození  Citrusové plody, meruňky, borůvky, šípek, třešně, pohanka  Nedostatek →zvýšená lomivost kapilár, krvácivost z dásní

21 Vitamin C:  Podíl na správné funkci všech buněk našeho organismu  Nezbytný pro celkovou obranyschopnost, výborný antioxidant působící proti volným radikálům, podíl na tvorbě hormonů, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje vstřebávání železa a působí preventivně proti vzniku některých nádorových, srdečních a cévních onemocnění

22 Vitamin C:  Příjem důležitý zvláště pro kuřáky, kteří potřebují dvojnásobnou dávku, dále lidé po nemoci, v těhotenství, při vyšší fyzické zátěži  Obsažen skoro v každém druhu zeleniny a ovoce a zůstává zachován i po uvedení do varu  V citrusových plodech, šípku, bramborách, rajčatech, brokolici, jahodách, květáku, kiwi, brusinkách, špenátu, papáje, maliny, ostružiny, jablka...

23 Vitamin C:  Nedostatek →únava, oslabení imunity  Velký nedostatek - chudokrevnost, + dříve nemoc zvaná kurděje, která se dnes již nevyskytuje a na dlouhodobý nedostatek vitamínu C se dokonce může i zemřít.  Nadbytek → snížena hladina cukrů v krvi a je vstřebáváno více Fe 2+, než tělo dokáže zpracovat, →vznik ledvinových kamenů a ohrožení i jater

24  Pro lidské tělo nezbytné  Nutné pro výstavbu lidského těla  Předpokladem působení minerálních látek je jejich pravidelný přísun prostřednictvím stravy

25  Dělení podle množství, kt. org. denně potřebuje:  Makroelementy – Na Cl, Ca…  Mikroelementy - stopové prvky: - vyskytují se v nepatrném množství - v metabolismu se uplatňují jako „aktivátoři“ různých procesů, jsou součástí enzymů a hormonů

26 Na Cl (chlorid sodný, kuchyňská sůl):  Zajišťuje osmotické poměry vnitřního prostředí, součástí žaludeční šťávy  Osolené potraviny – zdroj Na a Cl  Nadbytek →↑TK, ↑zátěž ledvin K (draslík):  Důležitý pro svalovou a srdeční činnost  Ovoce, zelenina, ořechy, celozrnné pečivo, ale i maso  Nedostatek – při ↑výdeji tekutin nebo ↓příjmu  →Zrychlení srdeční činnosti, svalová slabost

27 Ca (Vápník):  Hlavní stavební materiál pro kosti a zuby, snižuje nervosvalovou dráždivost, umožňuje správnou funkci převodního systému srdce, podíl na srážení krve  Mléko, mléčné výrobky (zejm. sýry), ryby, vejce, brokolice, ořechy  Pro jeho vstřebávání je nutná přítomnost vitaminu D  Nedostatek →křeče, měknutí kostí (křivice, osteomalacie), řídnutí kostí (osteoporóza)

28 P (fosfor):  Přítomen v kostech a zubech spolu s Ca  Mléko, mléčné výrobky, ryby, vaječný žloutek, luštěniny  Pro jeho vstřebávání je nutná přítomnost vitaminu D  Nedostatek se prakticky nevyskytuje

29 Fe (železo):  Součástí barviv (hemoglobinu a myoglobinu), důležitý pro přenos O 2  Maso, vnitřnosti (játra), vaječný žloutek, listová zelenina, meruňky  Nedostatek →anemie, snížení obranyschopnosti

30 S (síra):  Součástí některých AK, je v pojivových tkáních (zejm. v chrupavce)  Vejce, mléčné výrobky (zejm. sýry) Mg (hořčík):  Význam pro stavbu kostí a nervosvalovou dráždivost, ochranné účinky (př. proti rakovině)  Součástí chlorofylu →zelené části rostlin; vejce, mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny

31 I (jód):  Nezbytný pro činnost štítné žlázy, účast na tvorbě hormonů štítné žlázy  Mořská voda, mořské ryby, mořští živočichové, méně už pak mléko, vejce  Nedostatek →struma →Prevence strumy- jodizovaná sůl

32 F (fluor):  Nutný pro správnou stavbu kostí a zubů  Voda, čaj, mořské ryby, brokolice, kapusta…  Provádí se fluoridace kuchyňské soli  Nedostatek →kazivost zubů, poruchy kostí  Nadbytek →bílé tečkování zubní skloviny

33 Co (kobalt):  Součástí vitaminu B12, podíl na krvetvorbě  Vnitřnosti, obiloviny, zelené rostliny  Nedostatek – není běžný →anemie, hubnutí Mn (mangan):  Aktivuje metabolismus mědi, nezbytný pro mineralizaci kostí a zubů, pro fci nerv. sy.  Ořechy, celozrnné obiloviny, čaj, kakao, zelená listová zelenina

34 Cu (měď):  Součástí některých enzymů, podílejících se na buněčném dýchání, potřebná pro krvetvorbu, tvorbu pigmentu a vlasů  Vaječný bílek a maso  Nedostatek →poruchy růstu vlasů a nehtů  Nadbytek →jaterní cirhóza

35 Cr (chrom):  Podporuje metabolismus sacharidů, stimuluje účinek inzulinu  Ořechy, celozrnné obiloviny, sýry a maso  Nedostatek →↓glukózová tolerance, opoždění růstu  Nadbytek →nevolnost, zvracení, poruchy činnosti ledvin Sn (cín):  Rovněž se podílí na regulaci růstu

36 Zn (zinek):  Součástí mnoha enzymů, důležitý pro imunitní pochody  Sýry, vejce, vnitřnosti  Nedostatek →zpomalení růstu, poškození kůže a nehtů, poškození a vypadávání vlasů

37 Se (selen) a V (vanad):  Ochranné faktory v prevenci nádorů, nemocí srdce a cév Selen  v mořských produktech, v mase a chřestu  podíl na odstraňování volných radikálů z buněk  Nedostatek →souvisí s některými typy rakovin  Nadbytek →vypadávání vlasů, změny na nehtech

38  Tvoří v lidském tělem 70%veškeré hmotnosti  Účast na přeměně látek a energie  V oblastech, kde je pitná voda tvrdá →zdroj řady minerálních prvků a to zejm. Ca  Nedostatek →dehydratace, ↓tělesný výkon…větší ztráty (nad 3% tělesné vody) ohrožují veškeré funkce a může dojít ke kolapsu krevního oběhu

39

40  Podstatová H. Mikrobiologie, Epidemiologie, Hygiena učebnice pro zdrav. školy a bakalář. studium, EPAVA, vyd.1., 285s. ISBN    nedostatku/ nedostatku/    zdroje-a-vyznam-pro-organismus.htm zdroje-a-vyznam-pro-organismus.htm


Stáhnout ppt "Vypracovala: Umlaufová Nikola.  Nezbytné pro zdraví  Tělo neumí samo vytvořit  13 základních typů vitamínů  Každý z nich má důležitou úlohu v určitém."

Podobné prezentace


Reklamy Google