Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rozpouští se ve vodě☺ Rozpouští se ve vodě☺ Jedná se o vitamíny skupiny B a vitamín C, H,PP. vitamín C, H,PP.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rozpouští se ve vodě☺ Rozpouští se ve vodě☺ Jedná se o vitamíny skupiny B a vitamín C, H,PP. vitamín C, H,PP."— Transkript prezentace:

1

2 Rozpouští se ve vodě☺ Rozpouští se ve vodě☺ Jedná se o vitamíny skupiny B a vitamín C, H,PP. vitamín C, H,PP.

3 Tělo tyto vitamíny spotřebovává přímo a je třeba zajistit jejich pravidelný stálý příjem. a je třeba zajistit jejich pravidelný stálý příjem. Tělo tyto vitamíny spotřebovává přímo a je třeba zajistit jejich pravidelný stálý příjem. a je třeba zajistit jejich pravidelný stálý příjem.

4 * Vitamín B o Vitamín B1 (thiamin) o Vitamín B1 (thiamin) o Vitamín B2 (riboflavin) o Vitamín B2 (riboflavin) o Vitamín B3 (niacin) o Vitamín B3 (niacin) o Vitamín B5 (kyselina pantothenová) o Vitamín B5 (kyselina pantothenová) o Vitamín B6 (pyridoxin) o Vitamín B6 (pyridoxin) o Vitamín B9 (kyselina listová) o Vitamín B9 (kyselina listová) o Vitamín B12 (kobalamin) o Vitamín B12 (kobalamin) * Vitamín B o Vitamín B1 (thiamin) o Vitamín B1 (thiamin) o Vitamín B2 (riboflavin) o Vitamín B2 (riboflavin) o Vitamín B3 (niacin) o Vitamín B3 (niacin) o Vitamín B5 (kyselina pantothenová) o Vitamín B5 (kyselina pantothenová) o Vitamín B6 (pyridoxin) o Vitamín B6 (pyridoxin) o Vitamín B9 (kyselina listová) o Vitamín B9 (kyselina listová) o Vitamín B12 (kobalamin) o Vitamín B12 (kobalamin)

5 * Vitamín C (kyselina L- askorbová) * Vitamín C (kyselina L- askorbová) * Vitamín H (biotin) * Vitamín H (biotin) * Vitamín PP (nikotinamid,niacin ) * Vitamín PP (nikotinamid,niacin ) * Vitamín C (kyselina L- askorbová) * Vitamín C (kyselina L- askorbová) * Vitamín H (biotin) * Vitamín H (biotin) * Vitamín PP (nikotinamid,niacin ) * Vitamín PP (nikotinamid,niacin )

6 Vitamin B2 (riboflavin) sehrává důležitou roli v látkové výměně proteinů a tuků dodává vodík Denní dávka u zdravého člověka se pohybuje v rozmezí 1,2 - 1,7 mg

7 # podporuje tvorbu nových buněk # léčí bolavé koutky úst # chrání rohovku oka # podporuje jasnější vidění # podporuje dobru funkci jater # pomáhá při látkové výměně tuků a bílkovin # zabraňuje očním katarům # pomáhá léčit anémii # léčí psychické poruchy # zabraňuje maštění vlasů a pokožky RIBOFLAVIN :

8 Dobrým zdrojem vitamínu B2 jsou kvasnice, játra a ledviny Dále je obsažen v: mléce, ve vejcích, mléce, ve vejcích, ve vepřovém a hovězím masu. ve vepřovém a hovězím masu. Také jen najdeme v rybách, v tvarohu, v kakau nebo slunečnicových semínkách, v kakau nebo slunečnicových semínkách, v hlávkovém zelí, fazolích, brokolici a hrášku. v hlávkovém zelí, fazolích, brokolici a hrášku. V potravinářství se značí pod kódem E 101.

9 trhliny v ústních koutcích, bolest a pálení rtů, pálení jazyka, záněty dásní, pálení očí, záněty spojivek Při nedostatku vitaminu B2 se objevují: se objevují: chudokrevnost, světloplachost, poruchy funkce nervů projevuje se také na psychice a intelektu – u děti bylo popsáno zpomalení duševního vývoje a u dospělých poruchy osobnost projevuje se také na psychice a intelektu – u děti bylo popsáno zpomalení duševního vývoje a u dospělých poruchy osobnost

10 Riboflavinu škodí především ultrafialové paprsky, je narušován alkoholem, antikoncepčními tabletami s obsahem estrogenu je narušován alkoholem, antikoncepčními tabletami s obsahem estrogenu a léky obsahující síru

11 VITAMIN B3 –NIACIN Kyselina nikotinová Nikotinamid Vyskytuje se ve dvou formách, jako kyselina nikotinová a amid této kyseliny - nikotinamid

12 Hlavní funkcí niacinu= účast na získávání energie během metabolických přeměn sacharidů, tuků a bílkovin. účast na získávání energie během metabolických přeměn sacharidů, tuků a bílkovin. Niacin je důležitý pro adekvátní vývoj a růst. - ve formě nikotinamidu aktivně snižuje hladinu cholesterolu v krvi, čímž přispívá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění - ve formě nikotinamidu aktivně snižuje hladinu cholesterolu v krvi, čímž přispívá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění

13 Niacin je obsažen hlavně v: tuňáku,játrech,krocanu, semenech slunečnice, arašídech, kvalitním černém pečivu, fazolích, hrachu, pšeničných klíčcích. Nejvíce ho však obsahuje pivovarské droždí, Nejvíce ho však obsahuje pivovarské droždí, ovšem ne ve formě piva ovšem ne ve formě piva

14 Bez vitaminu B3 nemůže pracovat mozek. Kromě toho niacin pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. Kromě toho niacin pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. NIACIN POMÁHÁ: * při cukrovce * při cukrovce * psychickém vyčerpání * psychickém vyčerpání * revmatoidní artritidě a osteoartróze * revmatoidní artritidě a osteoartróze * pomáhá léčit kožní neduhy * pomáhá léčit kožní neduhy * zlepšuje krevní oběh * zlepšuje krevní oběh * vyživuje mozek * vyživuje mozek

15 Pelagra = těžké onemocnění způsobené nedostatkem niacinu. projevy jsou: projevy jsou: ♠ jahodově zabarvený jazyk, ♠zánět jazyka, zánět dutiny ústní, ♠ nevolnosti, zvracení, zácpy, průjmy, ♠křečovité bolesti břicha, ♠nedostatek žaludečních kyselin

16 Vitamín B6 Pyridoxol (pyridoxin) tvoří jej tři sloučeniny - pyridoxin, pyridoxal a pyridoxamin je nezbytnou součástí organismu, která tvoří a zpracovává bílkoviny, ovlivňuje krvetvorbu (tvorbu červených krvinek) a metabolismus cukrů

17 Vitamín B6 je předepisován například při nervových onemocněních a při užívání antikoncepce. *Předávkování Jestliže je vitamín B6 přijímán v nadměrně vysokých dávkách po dobu mnoha měsíců nebo let, mohou se zanítit nervy a způsobit potíže při chůzi. Příznaky předávkování zmizí jakmile je příjem vitamínů přerušen. Jestliže je vitamín B6 přijímán v nadměrně vysokých dávkách po dobu mnoha měsíců nebo let, mohou se zanítit nervy a způsobit potíže při chůzi. Příznaky předávkování zmizí jakmile je příjem vitamínů přerušen. Denní doporučená dávka by se měla pohybovat v rozmezí 1,4 - 2,2 mg

18 Často je také nazýván jako "vitamín na nervy", neboť má významný vliv na fungování nervového systému. * udržuje správnou funkci imunitního systému * snižuje hladinu cholesterolu v krvi * preventivně působí proti vzniku ledvinových kamenů (má mírné močopudné účinky) * úspěšně léčí noční svalové křeče v lýtkách * využívá se při léčbě alergie či astmatu * používá se jako doplňkový lék v případě kožních či nervových onemocnění * odstraňuje či omezuje četnost ranních nevolností * napomáhá potlačovat vedlejší nepříjemné účinky antidepresivních léků (např. sucho v ústech, poruchy močení atd.) * snižuje riziko vzniku srdečních chorob

19 Zdroje vitamínu B6: * kvasnice * kvasnice * rybí a drůbeží maso a též vnitřnosti * rybí a drůbeží maso a též vnitřnosti * vejce * vejce * brambory, zelí, kapusta, luštěniny * brambory, zelí, kapusta, luštěniny * ořechy * ořechy * sójové boby * sójové boby * celozrnné obiloviny, ovesné vločky * celozrnné obiloviny, ovesné vločky

20 Nedostatek vitamínu B6 má za následek: * chudokrevnost * chudokrevnost * nervové a psychické poruchy (např. deprese, zmatenost, zpomalení psychomotorického vývoje, nespavost, únava, tiky, zapomnětlivost atd.) * nervové a psychické poruchy (např. deprese, zmatenost, zpomalení psychomotorického vývoje, nespavost, únava, tiky, zapomnětlivost atd.) * potíže s končetinami (např. brnění, křeče, mrazení, snížení citlivosti atd.) * potíže s končetinami (např. brnění, křeče, mrazení, snížení citlivosti atd.) * kožní onemocnění (např. záněty, vysychání - popraskané koutky úst, lupénka atd.) * kožní onemocnění (např. záněty, vysychání - popraskané koutky úst, lupénka atd.) * zažívací potíže (např. zvracení, průjem atd.) * zažívací potíže (např. zvracení, průjem atd.) * nepravidelnou menstruaci * nepravidelnou menstruaci

21 Vyšší dávky vitamínu B6 se doporučují: * ženám v době těhotenství a kojení a také v případě užívání antikoncepce * ženám v době těhotenství a kojení a také v případě užívání antikoncepce * osobám požívajícím ve větší míře alkoholické nápoje * osobám požívajícím ve větší míře alkoholické nápoje * lidem při nervových a kardiovaskulárních onemocněních a také léčících se formou ozařování * lidem při nervových a kardiovaskulárních onemocněních a také léčících se formou ozařování * při bílkovinné dietě * při bílkovinné dietě

22 Vitamin B9 - kyselina listová je nezbytná pro tělesné funkce, které vyžadují buněčné dělení důležitá je pro vývoj plodu a pomáhá při tvorbě klíčových chemických látek pro nervový systém podporuje krevní tvorbu a vytváří v organismu antisklerotické látky

23 Denně stačí sníst asi 20 jahod nebo 10 kousků chřestu nebo například 2 kopečky rýže. Hlavním zdrojem kyseliny listové v potravě je zelená listová zelenina, fazole, celá zrna a pomerančová šťáva.

24 Kromě listové zeleniny se vitamín B9 nachází v: játrech,kvasnicích, játrech,kvasnicích, ořechách a luštěninách dobrým zdrojem jsou: vejce, mléko a celozrnné obiloviny vitamín B9 také dokáží tvořit střevní bakterie, ale vzniklé množství nestačí na pokrytí celkové potřeby.

25 Tělo kyselinu listovou nedokáže uchovávat příliš dlouho musí se denně doplňovat Tepelná úprava i dlouhé skladování ničí až polovinu kyseliny listové v potravinách Obecně je třeba denně 200 mikrogramů kyseliny listové. V těhotenství její potřeba stoupá až na dvojnásobek.

26 Nedostatek kyseliny listové se projeví: únavou, poruchou růstu a krvetvorby únavou, poruchou růstu a krvetvorby poruchou trávení, změnami na sliznicích, především v ústech poruchou trávení, změnami na sliznicích, především v ústech Dostavuje se slabost, bledost, zapomnětlivost, výkyvy nálady. Dostavuje se slabost, bledost, zapomnětlivost, výkyvy nálady. Nebezpečný je nedostatek kyseliny listové v těhotenství, kdy může být poškozen nervový systém plodu a jeho růst.


Stáhnout ppt "Rozpouští se ve vodě☺ Rozpouští se ve vodě☺ Jedná se o vitamíny skupiny B a vitamín C, H,PP. vitamín C, H,PP."

Podobné prezentace


Reklamy Google