Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vitamíny rozpustné v tucích vitamín A vitamín A vitamín D vitamín D vitamín E vitamín E vitamín K vitamín K.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vitamíny rozpustné v tucích vitamín A vitamín A vitamín D vitamín D vitamín E vitamín E vitamín K vitamín K."— Transkript prezentace:

1 Vitamíny rozpustné v tucích vitamín A vitamín A vitamín D vitamín D vitamín E vitamín E vitamín K vitamín K

2 Proč se nazývají rozpustné v tucích? Rozpustné v tucích Rozpustné v tucích přenášejí se pomocí tuků v potravě přenášejí se pomocí tuků v potravě ukládají se tukových buňkách těla ukládají se tukových buňkách těla vylučují se stolicí vylučují se stolicí

3 vitamín A 2 formy vitamínu A ve stravě 2 formy vitamínu A ve stravě aktivní forma aktivní forma estery sítnice estery sítnice pouze v živočišné tkáni pouze v živočišné tkáni prekurzor prekurzor karotenoidy karotenoidy nejrozšířenější karotenoid vitamínu A: β-karoten nejrozšířenější karotenoid vitamínu A: β-karoten

4 Vitamín A a β-karoten Beta- karoten podporuje reprodukci účastní se vidění reguluje růst živočišná potrava (estery sítnice) V POTRAVĚ V TĚLE

5 Absorpce a funkce Absorpce Absorpce játra hrají u vitamínu A životně důležitou úlohu játra hrají u vitamínu A životně důležitou úlohu pomáhá s transportem zásob pomáhá s transportem zásob Doporučení DRP: Doporučení DRP: muži: 900  g RAE/den muži: 900  g RAE/den ženy: 700  g RAE/den ženy: 700  g RAE/den Funkce vidění udržování rohovky, buněk epitelu, sliznic, kůže růst kostí a zubů reprodukce imunita

6 Potravinové zdroje vitamínu A Jezte barevně Jezte barevně Formy β-karotenu: Formy β-karotenu: sladké brambory sladké brambory mrkev mrkev špenát špenát dýně dýně meruňky meruňky ananasový meloun ananasový meloun brokolice brokolice játra játra

7 nedostatek a Toxicity Příznaky nedostatku Příznaky nedostatku Nemoc z nedostatku: Hypovitaminóza A Nemoc z nedostatku: Hypovitaminóza A Symptomy Symptomy noční slepota noční slepota vysychání rohovky (xeróza), vysychání rohovky (xeróza), trojúhelníkové šedé skvrny na oku (Bitotovy skvrny), trojúhelníkové šedé skvrny na oku (Bitotovy skvrny), měknutí rohovky (keratomalacie) měknutí rohovky (keratomalacie) degenerace rohovky a slepota (xeroptalmie) degenerace rohovky a slepota (xeroptalmie) Příznaky předávkování HL: 3000µg / den bolest a lámavost kostí nadměrný růst hlavy / zvracení u dětí suchá kůže (alopecie) vypadávání vlasů zánět dásní suché rty (cheilóza) anorexie podrážděnost únava abnormálně zvětšená játra „Ascities“ a plicní(?,portal) hypertenze

8 Příznak nedostatku: Keratinizace

9 Vitamín D: Sluneční vitamín

10 Typy vitamínu D Živočišná verze: vitamín D 3 nebo cholekalciferol Živočišná verze: vitamín D 3 nebo cholekalciferol Rostlinná verze: vitamín D 2 nebo ergokalciferol Rostlinná verze: vitamín D 2 nebo ergokalciferol Prekurzorem je vlastní cholesterol v těle Prekurzorem je vlastní cholesterol v těle

11 Jak tělo vytváří vitamín D využívá sluneční svit a cholesterol v naší kůži využívá sluneční svit a cholesterol v naší kůži v játrech metabolizuje do aktivní formy v játrech metabolizuje do aktivní formy přemisťuje se do ledvin přemisťuje se do ledvin část jde do GIT a část do kostí část jde do GIT a část do kostí přechází do krve přechází do krve Sluneční světlo kůže Cholesterol v olejových žlázách vitamín D3 (prekurzor ) krev játra ledviny GI - traktkosti

12 Funkce a doporučená množství Hlavní funkce v těle Hlavní funkce v těle Mineralizace kostí Mineralizace kostí zvyšuje obsah vápníku a fosforu v krvi zvyšuje obsah vápníku a fosforu v krvi zvyšuje absorpci z trávicího traktu zvyšuje absorpci z trávicího traktu odebírá vápník z kostí odebírá vápník z kostí stimuluje zadržování vápníku v ledvinách stimuluje zadržování vápníku v ledvinách Odpovídající příjem (AI) let: 5  g/den let: 10  g/den nad 70 let: 15  g/den HL (UL) dospělých: 50  g/den

13 Zdroje vitamínu D Významné zdroje Významné zdroje Vytváří se v těle vlivem slunečního světla Vytváří se v těle vlivem slunečního světla minut přímého slunce na kůži denně zajišťuje dostatek vitamínu D minut přímého slunce na kůži denně zajišťuje dostatek vitamínu D obohacené mléko, margarin, máslo, cereálie a vaječný žloutek obohacené mléko, margarin, máslo, cereálie a vaječný žloutek

14 Nedostatek Děti Křivice (rachitis) Křivice (rachitis) nedostatek vápníku způsobuje nedostatek vápníku způsobuje zvětšení konců dlouhých kostí (kolena, zápěstí) zvětšení konců dlouhých kostí (kolena, zápěstí) deformace žeber (prohnutí, nárůstky) deformace žeber (prohnutí, nárůstky) zpožděné srůstání fontanely, výsledkem bývá značné zvětšení hlavy zpožděné srůstání fontanely, výsledkem bývá značné zvětšení hlavy uvolnění svalů a následné vyvalení břicha uvolnění svalů a následné vyvalení břicha svalové křeče svalové křeče Dospělí Osteomalacie (měknutí) ztráta vápníku způsobuje měknutí, poddajnost, křehkost a deformaci kostí prohlubující se malátnost bolest pánve, spodní páteře a nohou

15 Toxicita vitamínu D Hypervitaminóza D Hypervitaminóza D Symptomy Symptomy zvýšená hladina vápníku v krvi zvýšená hladina vápníku v krvi vápenatění měkkých tkání (cév, ledvin, srdce, plic, tkáně okolo kloubů) vápenatění měkkých tkání (cév, ledvin, srdce, plic, tkáně okolo kloubů) časté močení časté močení

16 Křivice Rentgenový obrázek dítěte s nohami zahnutými křivicí

17 Vitamín E Jiný název: alfa- tokoferol Jiný název: alfa- tokoferol DRP 2000 DRP 2000 dospělí: 15 mg/den dospělí: 15 mg/den HL (UL) pro dospělé: 1000 mg/den HL (UL) pro dospělé: 1000 mg/den Hlavní funkce Antioxidant: stabilizace buněčných membrán regulace oxidační reakce ochrana vícenenasycených mastných kyselin a vitamínu A

18 Zdroje vitamínu E Významné zdroje Významné zdroje Mono- a polynesaturované rostlinné tuky (margarin, salátové dresinky, pokrmové tuky) Mono- a polynesaturované rostlinné tuky (margarin, salátové dresinky, pokrmové tuky) Listová zelenina, pšeničné klíčky, obilí, žloutky, ořechy, semena Listová zelenina, pšeničné klíčky, obilí, žloutky, ořechy, semena

19 Nedostatek a přebytek Snadno ho ničí horko a kyslík Snadno ho ničí horko a kyslík Symptomy nedostatku Symptomy nedostatku borcení červených krvinek borcení červených krvinek poškození nervů poškození nervů Symptom přebytku Symptom přebytku mění účinek léků proti srážlivosti krve mění účinek léků proti srážlivosti krve

20 Vitamín K Odpovídající příjem Odpovídající příjem muži: 120  g/den muži: 120  g/den ženy: 90  g/den ženy: 90  g/den Hlavní funkce syntéza při srážení krve reguluje hladinu vápníku v krvi

21 Potravinové zdroje produkty baktérií v zažívacím traktu produkty baktérií v zažívacím traktu listová zelenina, brukvovitá zelenina listová zelenina, brukvovitá zelenina mléko mléko

22 Nedostatek a přebytek Symptomy nedostatku Symptomy nedostatku hemoroidy hemoroidy Symptomy přebytku Symptomy přebytku nejsou známy nejsou známy

23 Souhrn Rozmanitá a střídmá strava dává záruku, že všechny vitamíny rozpustné v tucích přijímáme v dostatečné míře Rozmanitá a střídmá strava dává záruku, že všechny vitamíny rozpustné v tucích přijímáme v dostatečné míře Volme barevnou stravu obsahující: Volme barevnou stravu obsahující: zeleninu zeleninu ovoce ovoce ořechy a semena ořechy a semena mléčné výrobky mléčné výrobky


Stáhnout ppt "Vitamíny rozpustné v tucích vitamín A vitamín A vitamín D vitamín D vitamín E vitamín E vitamín K vitamín K."

Podobné prezentace


Reklamy Google