Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Podpora studentů s SPU na MU
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Péče o žáky s SPU.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Metody pedagogické diagnostiky
Logopedická třída MOTÝLCI
Reedukace dysgrafie.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Čtení a psaní genetickou metodou
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová

Reedukace – obecná doporučení Dítě má většinou velmi nepříjemné zážitky z předcházejícího učení Jestliže chceme změnit vztah dítěte k učení, motivovat ho k budoucí spolupráci začneme činností, kde lze očekávat úspěch a neúspěšné oblasti vynecháme Reedukaci předchází navázání kontaktu s dítětem, uvolnění, vyprávění o mimoškolní činnosti, zájmech apod. Cílem je získání důvěry, víry, že terapeut chce pomoci

Reedukace - obecná doporučení Po navázání kontaktu můžeme začít s průpravnými cvičeními tj. rozvoj percepce, Rozvoj řeči, cvičení pravolevé a prostorové orientace soustředění atd. Cvičení jsou prováděna formou her a soutěží, dítě by nemělo mít pocit, že se učí. Průpravná cvičení mohou být i prostředkem diagnostiky

Reedukace – obecná doporučení Neomezujeme pouze na tu oblast, v níž se porucha projevuje nejvíce Ne opakování diktátů Rozvoj dílčích funkcí Reedukace vychází z diagnózy, která se v průběhu práce s dítětem zpřesňuje Na základě diagnózy se volí i nejvhodnější metoda práce, popř. se metoda mění pokud se ukazuje jako neúčinná

ÚČINNÝ POSTUP PŘEDPOKLÁDÁ: Znalost metod vyučování Provedení pedagogické diagnostiky s vyvozením závěr pro praxi Znalost speciálních reedukačních postupů Cvičení nejsou určena pro určitý věk Jsou řazena tak, aby svou obtížností sledovala vývoj dovedností S dítětem vycházíme z té úrovně, které dosáhlo

Reedukace Součástí reedukace by měly být i rozhovory zaměřené na sebehodnocení dítěte vůbec a zvláště pak v předmětech, kde se objevuje porucha Učíme dítě uvědomovat si své klady a nedostatky Existenci poruchy nezakrýváme, ale ani její závažnost nepřeceňujeme V zahraničí je celá řada odborníků kteří se nezabývají metodami reedukace, ale považují za nejdůležitější naučit dítě s poruchou žít

Zásady Východiskem je diagnostický rozbor případu Poznat mechanismy , které vedly ke vzniku poruchy Poznat klinický obraz, kterým se projevují Vnitřní podmínky dítěte Znát závěry diagnostiky, možnosti dítěte (intelekt) Schopnost koncentrace, volní vlastnosti i motivaci k práci Vnější podmínky Podpora rodiny, Podpora učitele Podpora ostatních osob, které přicházejí do styku s dítětem

Zásady Reedukační postupy je nutno přizpůsobit individuální povaze případů Vytváříme příznivou léčebnou atmosféru Reedukační péče má mít komplexní ráz Dobrý začátek Zájem dítěte udržet Účelný výběr nápravných metod

Podpůrná opatření ve škole Posadit dítě ve třídě před sebe, samotné, nebo vedle klidného dítěte, ne vedle upovídaného Posadit jej lépe doprostřed než na kraj Vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy Ujišťovat ho, že to dobře pochopilo a vštěpovat mu posloupnosti Domluvit se na úkolech – krátké termíny na známkování na počtech možných chyb na počtu zadaných úkolů

Podpůrná opatření ve škole Vyhnout se únavě, rychlému rytmu Pomoci dítěti najít si svůj čas na daný počet cvičení Nechat ho odpovídat na otázky, i když nebude odpovídat dle pořadí a dodávat mu odvahu přeskakovat otázky, které neumí vyřešit Vyhnout se učení těžké látky po diktátě, nebo aktivitě, která dítěti vzala mnoho energie Pomoci mu v počátku plnění svého úkolu

Podpůrná opatření ve škole Být trpělivý nad jeho pomalostí (to je základ úspěchu a dítě se nestresuje) Nechat dítě objevovat své schopnosti a využívat to před třídou Je třeba rozvíjet poznatky o poruchách učení, informovaný pedagog ví, co dělat Hledat možnosti přizpůsobení školní docházky v závislosti na druhu závažnosti případu Vytvořit si vizuální a fonologické pomůcky – „kufřík pomůcek“ soustavně se připravovat

Reedukace dyslexie Zaměření na oblasti : sluchová diferenciace, zraková diferenciace, prostorová orientace, pravolevá orientace, pozornost, paměť

Základní techniky reedukace dyslexie Metoda obtahování. Metoda Fernaldové. Metoda postřehování. Čtení se záložkou (okénkem). Čtení v duetu. Metoda vyhledávání chyb. Metoda dublového čtení. Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek. Metoda globálního čtení.

Reedukace dysortografie Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Rozlišování slabik DY-DI, TY-TI, NY-NI Rozlišování sykavek s,c,z,š,č,ž, Vynechávání přidávání, přesmykování písmen, popř. slabik Hranice slov v písmu Reedukace osvojování a aplikace gramatických pravidel Osvojování gramatických pravidel Oprava písemných prací žáků

Reedukace dysortografie Obrázek hlavy jelena pro znázornění Y, I „Mačkadlo“

Reedukace dysortografie Bzučák

Reedukace dyskalkulie Postupujeme v rozvoji oblastí Předčíselné představy klasifikace, třídění (třídění předmětu podle jednoho nebo více znaků), párové přiřazování (2 hrnky k sobě), používání pojmů více-méně, stejně, nejvíce-nejméně, největší-nejmenší serializace - pokračování v řazení prvků (– o x…), rozlišení části a celku, doplnění části do celku. Číselné představy Zápis čísel Základní matematické operace

Reedukace dysgrafie Rozvoj hrubé motoriky Rozvoj jemné motoriky Procvičení paží, správný sed Rozvoj jemné motoriky Držení psacího náčiní Uvolňovací cviky Metodiky rozvoje grafomotoriky Metoda dobrého startu. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní – SVOBODOVÁ . Grafomotorika pro děti předškolního věku – LOOSEOVÁ, PIEKERTOVÁ, DIENEROVÁ. Tréninkový program HEYROVSKÉ.