Metody poznávání a hodnocení dítěte s poruchovým chováním III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza experimentu pro robustní návrh
Advertisements

Kariérové poradenství
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Strukturované učení PROJEKT EU
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
EDA pro časové řady.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Analýza a popis pracovního místa
Projekt – úkoly, zdroje, vazby úkolů, náklady Ing. Jiří Šilhán.
Optimalizační úlohy i pro nadané žáky základních škol
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Didaktické prostředky
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Metody pedagogické diagnostiky
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Měření sledovanosti Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Metody pedagogické diagnostiky
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Ošetřovatelský proces
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Základy zpracování geologických dat
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Pedagogická diagnostika
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Základy pedagogické metodologie
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Nutriční poradenství.
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Aplikovaná statistika 2.
Časové řady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
PRACOVNÍ DOBA VY_32_INOVACE_2_1_5 PRACOVNÍ DOBA Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední odborná.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Induktivní statistika
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Homogenita meteorologických pozorování
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Práva dítěte Výchova k občanství
Homogenita meteorologických pozorování
Základní zpracování dat Příklad
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody a techniky výzkumu II.
Den otevřených dveří Název školy Datum.
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Závěry z nácviku metodiky
Transkript prezentace:

Metody poznávání a hodnocení dítěte s poruchovým chováním III. Měření chování nežádoucích projevů chování - pozorování

Metody hodnocení a analýzy chování žáka

Pozorování - základní metoda Jde o druhý krok první fáze behaviorálního managementu identifikace problémového chování je preciznější, podrobnější může změnit náš názor na chování žáka jak často, kde a kdy umožní stanovit priority intervence může odhalit model chování žáka, který sám nabízí intervenční postupy

Zjišťuje se: stupeň poruchy, frekvence nežádoucích projevů chování (NPCH), dynamika NPCH, upřednostňované způsoby chování popř. NPCH, situace, které předchází NPCH atd.

Rámec metod měření chování Aktivita pozorování a měření aktivity tj. NPCH, jak často se určité chování projevuje v určitém časovém úseku – jaká je jeho frekvence Čas jak dlouho se určité chování projevuje v daném časovém úseku

Aktivita – pozorování a měření aktivity Metoda záznamu frekvence popř. metoda fajfkování = tally method Zjišťuje, jak často se určité chování projevuje v určitém časovém úseku – jaká je jeho frekvence za předem zadaných podmínek (přesně stanovený časový úsek). Cíleně se zaznamenává pouze chování předem určené.

Základ metody Sledované chování je zaznamenáváno (odfajfkováno) vždy, když se objeví v daném časovém úseku. Záznam o chování je opakován podle předem dohodnutých pravidel.

Příklad:. Pozorované chování:. hlasité nekontrolované výkřiky Příklad: Pozorované chování: hlasité nekontrolované výkřiky Délka pozorování: 30 minut Záznamy: 9krát Výpočet frekvence: Počet výskytu chování = 9 Čas 0,5 = 18 za hodinu Pozorování 1: 10 incidentů za 30 min. 20/hodinu Pozorování 2: 22incidentů za hodinu 22/hodinu Pozorování 3: 5 incidentů za 15 min. 20/hodinu Pozorování 4: 18 incidentů za 60 min. 18/hodinu Průměr: 20 incidentů

Užití metody a) určení frekvence chování b) porovnání frekvence chování v různých situacích c) k vyhodnocení, zda je nezbytné věnovat chování pozornost, zda je jeho frekvence natolik vysoká. NPCH – vykřikování, vstávání z místa, neadekvátní afektivní reakce, házení věcmi, bušení do lavice apod.

Omezení metody sleduje chování, které se vyskytuje vysoce frekventovaně – klepání perem, houpání na židli, rozptyl pozornosti apod. nevhodná při sledování více projevů nevhodného chování (je třeba více pozorovatelů nebo rozdělit projevy chování)

Výhody metody užití ve třídě při výuce, nepotřebuje žádné speciální nástroje nepřekrývá se s výukovými aktivitami, nezatěžuje výuku může být užita při analýze široké škály NPCH vede naší pozornost přirozeným způsobem k výraznějším projevům nežádoucího chování může být podkladem pro dlouhodobé záznamy o chování žáka

Zásady při užití metody (fajfkování) měření aktivity - průvodce Identifikace a definování chování pro sledování Dostatek znalostí o chování žáka Rozhodnutí o způsobu pozorování Rozhodnutí o osobách – pozorovatelích Kalkulace incidentů Vytvoření diagramu NPCH

Metoda pozorování v čase Pozorujeme průběh výskytu určitého chování. Metoda intervalového vzorku – sleduje, jak často se pozorované chování (NPCH) vyskytuje v předem určených časových intervalech. Metoda časového vzorku - sleduje časový poměr mezi nežádoucím (sledovaným) a požadovaným chováním.

Metoda intervalového vzorku V jednom týdnu - pozorování 15 minut denně v hodině matematiky. 15 minutový úsek je rozdělen na 3 pětiminutové intervaly. 1. bude na začátku hodiny, 2. uprostřed, 3. na konci. Důvodem je podchytit reprezentativní profil chování v hodině. Každý pětiminutový blok je dále rozdělen na jednominutové sekce. Žák je sledován v pětiminutovém bloku a na konci každé minuty se zaznamenává, zda se sledovaný projev chování objevuje – lekování (L), šaškování (Š)- když se neobjevuje, záznamový arch zůstává prázdný. Získáme časovou proporci času – úkol, lelkováním, šaškováním. Když se všechna pozorování v týdenním úseku zprůměrují, získáme přesný výsledek, který odráží, kolik času v hodině matematiky věnuje žák šaškování a lekování na úkor školní práce.

Zásady při užití metody intervalového vzorku – průvodce1 Přesně definovat chování, které má být pozorováno chování výskyt alespoň několik sekund Rozhodnout, zda bude sledován jeden nebo více projevů chování určit jednoduchý kód pro rozlišení Udělat rozhodnutí o časových relacích Kdy se bude pozorování realizovat. Zda bude realizováno ve více blocích. Jaký interval bude sledován každý den. kombinace – např.5min blok může být rozdělen do deseti 30sekundových intervalů nebo pěti 1minutových atd.

Zásady při užití metody intervalového vzorku - průvodce2 Rozhodnout o formě záznamu dat záznamový arch (protokol) způsob záznamu Pozorování provádět pouze v předem dohodnutých časových blocích mimo tyto bloky konfliktní chování nezaznamenávat Kalkulace incidentů průměr sledovaných projevů chování Vytvoření diagramu NPCH tabulka nebo graf, po provedené intervenci jsou tato data podkladem pro vyhodnocení její účinnosti

Metoda časového vzorku Cílem je zjistit časový poměr mezi nežádoucím projevem chování a chováním, které je vyžadováno. Průběh pozorování: v pravidelných intervalech určitého časového úseku (většinou v době vyučovací hodiny). intervaly mohou být např. 5 nebo 10 minut záznam výskytu nebo absence sledovaného chování

Příklad užití Problém žáka: Zírání z okna,lelkování Pozorování metodou časového vzorku Každých 5 minut učitel žáka sleduje, když „zírá“ zaškrtne okénko v záznamovém archu. Na konci sledovaného časového úseku můžeme propočítat, jaký je poměr mezi „zíráním z okna (NPCH) a ostatním chováním. Počet sledovaných časových úseků 10 Výskyt NPCH 6 Výpočet: Počet výskytu NPCH : počtem intervalů 6 : 10 = 0,6 = 60% Závěr: Žák tráví 60% času zíráním z okna.

Výhody užití metody časového vzorku Může být užita poměrně jednoduše v průběhu vyučování nebo celého dne. Může se různě přizpůsobovat potřebám podle charakteru chování, které má být sledováno i podle profesní zručnosti pozorovatele. Může se sledovat souběžně více než jeden typ NPCH. Dává možnost poměrně přesného odhadu chování, aniž by byla náročná na dlouhodobé sledování.

Zásady při užití metody časového vzorku – průvodce 1 1)Přesně definovat chování, které má být pozorováno Sledovat lze pouze chování, které se vyskytuje alespoň několik sekund. 2)Rozhodnout o podmínkách pozorování Rozhodnout, kolik jevů chování se bude pozorovat. Určit jednoduchý kód pro jejich rozlišení. Určit časový úsek pozorování a interval. Např. v jedné hodině po pětiminutových intervalech. 3)Rozhodnout o formě záznamu dat Záznamový arch (protokol), Způsob záznamu, zpravidla se pořizuje pouze zaškrtáváním

Zásady při užití metody časového vzorku – průvodce 2 4) Rozhodnout o signálech Jaký signál (např. budík) bude pozorovateli pomáhat dodržovat termíny pro pozorování. 5) Záznamy – evidence Záznamy dělat pouze v dohodnutých časech, mimo ně si NPCH nevšímat. 6) Kalkulace incidentů Na konci pozorování spočítat poměr chování sledovaného a chování ostatního. 7) Vytvoření diagramu NPCH Zanést NPCH do tabulky nebo grafu, aby mohla být vyhodnocena účinnost intervence.

kopání, šťouchání, strkání spolužáků 19 = 38% dumlání palce 18 = 36% Příklad užití metody časového vzorku Pozorování - sledování více projevů NPCH Podmínky: 50 minut/den, 5 minutový úsek 1 týden Ch: A=vykřikování, B= fyzický atak na spolužáka, C=dumlání palce Vykřikování 11 = 22% 50 kopání, šťouchání, strkání spolužáků 19 = 38% dumlání palce 18 = 36% 50 celkově: 96%

Jiné metody diagnostiky Metoda proporce poměr mezi dvěma určitými způsoby chování Např.jak často žák nepracuje podle instrukce dané učitelem. Zjišťujeme poměr mezi všemi zadanými instrukcemi a chováním žáka, kdy se podle nich neřídil. Vždy, když je vydán pokyn učitele, sledujeme žáka, jestli se podle něj chová. Jestli ne, uděláme si záznam. Výpočet poměru je pak následující: Počet pokynů Počet záznamů x 100 =

Metody přímého pozorování u chování, které se nedá přehlédnout, zaměnit M. pozorování celé třídy Metoda časového vzorku Užívá se, když chce učitel změnit chování skupiny. Jde například o vytvoření časového vzorku o lelkování při ukončování písemného úkolu. Učitel spočítá žáky, kteří ztrácí čas čekáním na to, až jiní úkol dokončí, zprůměruje ztrátový čas (lelkování). Situaci řeší např. zadáním alternativních úkolů a po zavedení nového způsobu práce si zkontroluje, zda mělo jeho nové řešení efekt.

M. pozorování celé třídy 2 Metoda vzorku aktivit při sledování žáků, kteří ve třídě vykřikují atd. každý žák, který vykřikuje, dostane značku záznamy se dělají v časových úsecích předem stanovených Metoda souhrnného časování pokud chceme změnit chování, které se týká celé třídy. např. jestliže je problém podchytit pozornost žáků na začátku, konci hodiny pomocí stopek učitel měří, jak dlouhý je interval mezi jeho pokynem a započetím pracovní činnosti posledního žáka