Vítejte na základech marketingu p ř ednáška 13. 4. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Advertisements

N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
seminář MAVS: Komunikace jako východisko úspěšných PR, veřejné mínění a komunikační kampaně v PR.
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Komunikace v marketingu Public Relations Reklama
Merkantilní tiskoviny Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
© ABB Group September 27, 2016 | Slide 1 Spolupráce NNO a firmy Pohled dárce Magdaléna Boušková, ABB s.r.o., Workshop,
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 9 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: červen 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
2 Marketingové koncepce
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Základy automatického řízení 1
Marketing 6 Nástroje propagace.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Rozhodování 1.
Psychologie reklama.
Spolupráce s obcí a dalšími partnery při transformaci sociální služby
Pracovní porada Pracovní list.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Společenská odpovědnost ve školství
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Pracovní porada Pracovní list.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základní informace o poskytovateli
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Poměr v základním tvaru.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
karel oliva Akademie věd ČR
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přednáška Public Relations PR-audit Kampaně v PR.
Vliv reklamy na společnost
Antropologie občanské společnosti podzim 2010
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Typy Oken, Zobrazení a Konfigurace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Nástroje komunikačního mixu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Vítejte na základech marketingu p ř ednáška

Public Relation

Public Relations a jejich okolí KOMPLEXNÍ A CÍLENÁ PRÁCE S VE Ř EJNOSTÍ, Jinými slovy dávat o sob ě v ě d ě t, preventivn ě zmír ň ovat mo ž né konflikty, ve svém okolí vytvá ř et pochopení pro vlastní chování, udr ž et si d ů v ě ru „cílových skupin“.

Další definice PR: „PR je cílev ě domá, plánovaná a nep ř etr ž itá snaha o vytvo ř ení a udr ž ení vzájemného porozum ě ní mezi organizací a její ve ř ejností.“ (Britský institut pro PR)

PR dle funkcionalistické sociologie: „PR slou ž í spole č nosti zmír ň ováním konflikt ů a budováním vztah ů, které jsou podstatné k vytvá ř ení dynamického konsensu, na n ě m ž je zalo ž en spole č enský ř ád. Kone č ným výsledkem PR je úprava a udr ž ování takového sociálního systému, který nám zajiš ť uje fyzické a sociální pot ř eby… Jejich spole č enská funkce spo č ívá v nahrazování nev ě domosti, násilí a radikalismu znalostmi, kompromisem a vzájemným p ř izp ů sobením.“

2 roviny PR: rovina institucionální – č innost sm ěř ující k získání dobrého jména na ve ř ejnosti, pochopení partnera pro naši vlastní č innosti apod. rovina individuální - jak se chovat jako reprezentant organizace

Hlavní cíle PR: získat podporu (nebo alespo ň akceptaci) ve ř ejnosti pro své poslání, pro nové myšlenky a zám ě ry, získat p ř íznivé klima pro fundraisingové kampan ě, rozší ř it a získat ú č ast dobrovolník ů, propagovat sv ů j program a slu ž by, aby se dostaly k t ě m, kdo je pot ř ebují.

Public Relations a Reklama Mají spole č né: vyu ž ívají stejné sd ě lovací prost ř edky, ob ě pracují s cílovými skupinami, p ř ispívají k vytvo ř ení image organizace, ob ě informují, p ř esv ě d č ují a vybízejí k akci.

PR a reklama - rozdíly

Public Affairs nová reklamní strategie, která propojuje sv ě t PR se sv ě tem reklamy. Prodává se dobré jméno firmy jako celku, její pov ě st, d ů v ě ryhodnost. Ú č elem není p ř ímo n ě co nabídnout, ale vytvá ř et u č tená řů pozitivní image firmy.

Perspektivy PR v NS: r ů st poptávky po slu ž bách NO, profesionalizace ř ízení NO, r ů st ž ádostí a výzev anonymní ve ř ejnosti, r ů st konkurence v sout ěž i o peníze a dobrovolníky, rozší ř ení výskytu placené inzerce a rozmach výpo č etní techniky, d ů raz na propagaci a ospravedln ě ní svých program ů.

Proces výstavby tohoto systému se odvíjí od toho, zda: organizace teprve vzniká, nebo chce nov ě zavést systematickou práci s ve ř ejností, která se u ž bude zam ěř ovat na jednotlivé, vymezené cílové skupiny, organizace zjistí nesoulad mezi sebou a n ě kterým druhem ve ř ejnosti, resp. cílovou skupinou a PR vyu ž ije k odstran ě ní tohoto nesouladu.

Pojmy PR - Coorporate identity – CI souhrnné zosobn ě ní organizace odvozené z její filosofie, historie, kultury, strategie, zp ů sob ů jejího ř ízení, chování k partner ů m. Lze si ji p ř edstavit jako souhrnnou ideu, jí ž podléhá komplex “ ž ivota organizace”.

Pojmy PR - Coorporate design – CD vizuální zp ů sob prezentace organizace na ve ř ejnosti, p ř esn ě ji ř e č eni toho, co jsme nazvali coorporate identity. Vizuální prezentace by m ě la dodr ž et dv ě zásady – postihnout coorporate indentity dodr ž et vizuální jednotu. Grafický manuál -východiskem pro všechny prost ř edky vizuální prezentace. Ty zahrnují zejména logo, rastr (pro jednotnou úpravu tiskovin), písmo a typografii, barvu, ale nap ř. i vzhled kancelá ř e, firemní uniforma atd.

Pojmy PR - Coorporate culture - CC Zp ů sob, jakým organizace jedná se svou vnit ř ní i vn ě jší ve ř ejností. Do oblasti vnit ř ní coorporate culture pat ř í nap ř. zp ů sob, jakým organizace vytvá ř í prostor pro seberealizaci svých zam ě stna n c ů, pro jejich další vzd ě lávání, jaké dává perspektivy jejich pracovní karié ř e atd. V rámci svých vztah ů s vn ě jší ve ř ejností komer č ní firmy č asto spolupracují nap ř. s ob č anskými organizacemi. Zd ů raz ň ují tak mj. hodnotový ž eb ř í č ek své organizace a úrove ň její CC.

Pojmy PR - Coorporate communication – CCom Dlouhodobá komunika č ní strategie organizace sm ě rem dovnit ř i vn ě organizace. Je pova ž ována za základní funkci public relations.

Pojmy PR - Coorporate image – CIm vzájemné vztahy mezi výše uvedenými č innostmi. Východiskem je coorporate identity. Na jejím základ ě se budují formy další: coorporate design, coorporate culture a coorporate communication, je ž spole č n ě vytvá ř ejí st ř echový pojem – coorporate image. (CD+CC+CI) x CCom = CIm.

PR-Audit

Struktura systému PR: cíle PR, lidé a orgány, které tyto cíle produkují, organizace práce, která je k tomu zapot ř ebí, prost ř edky a informace, které se p ř itom pou ž ívají.

PR – AUDIT definovat zájmy, role, poslání neziskové organizace a od ní odvozených ve ř ejností, ur č it cílové skupiny, jejich zájmy, pot ř eby, o č ekávání, vytvo ř it seznam cíl ů v ůč i t ě mto skupinám, zvolit nejvhodn ě jší prost ř edky PR, odhadnut náklady, realizovatelnost plánu PR a jeho dalších prvk ů.

Postup p ř i PR-Auditu: Identifikace organizace (poslání, cíle, vize), institucionální kultura. Analýza vnit ř ního a vn ě jšího prost ř edí org. Institucionální design Institucionální komunikace - Cílové skupiny, komunika č ní nástroje cílenost a jejich obsah, Image organizace Viz dokument PR audit – struktura v IS, studijní materiály

Komunika č ní kampa ň

Otázky pro p ř ípravu komunika č ní kampan ě : Kdo je nejd ů le ž it ě jším č initelem v ka ž dé cílové skupin ě ? Kdo je mluv č ím této skupiny, a je-li organizovaná, kdo je jejím faktickým v ů dcem? Kým se č lenové skupiny dají nejsnáze ovlivnit a koho nejvíce uznávají?

Kampan ě v PR – 4 etapy: 1. Analýza situace,definování problému PR - odpovídá na otázku Co se d ě je? 2. Tvorba projektu kampan ě - odpovídá na otázku Co bychom m ě li ud ě lat a ř íkat? A pro č ? Jak a kdy to ud ě láme a ř ekneme? 3. Realizace kampan ě, komunikace. 4. Vyhodnocení kampan ě - odpovídá na otázku Jak jsme to ud ě lali? Co z toho plyne pro p ř íšt ě ? ( p ř. 30 dn ů pro neziskový sektor)

Analýza situace a její p ř ínos: Pomáhá prov ěř it základní postoje cílových skupin a tím zkvalitní plánovaná sd ě lení. Zjiš ť uje skute č né mín ě ní ve skupin ě, které m ůž e být odlišné od mín ě ní k ř i č ící menšiny a pomáhá ur č it, kdo je skute č ným v ů dcem ve ř ejného mín ě ní. Sni ž uje náklady na kampa ň, která se m ůž e soust ř edit na prvo ř adé cíle a na nejd ů le ž it ě jší skupiny.

Analýza situace a její p ř ínos: Prov ěř uje ú č innost plánované komunikace a komunika č ních kanál ů, ješt ě ne ž se pou ž ijí naostro a ve velkém. Poskytuje obousm ě rnou komunikaci mezi cílovou skupinou a subjektem PR a ji ž tím ovliv ň uje jejich vzájemné vztahy. Odhaluje v postojích ve ř ejnosti potenciální konflikty a hrozby ješt ě d ř íve, ne ž se dostanou do tisku a TV.

P ř ínos analýzy- odpov ě di na otázky: Co je zdrojem obtí ž í? Kde je tu problém? Kdy se to stává problémem? Koho se týká? Jak se ho týká? Pro č se stává problémem naší organizace a p ř íslušné ve ř ejnosti?

Metody k zjiš ť ování pot ř ebných informací Formální – sociologické pr ů zkumy názor ů ve ř ejnosti a komunika č ní audity Neformální – osobní kontakty institut ombudsmana poradní sbory NNO bezplatná telefonní linka rozbor došlé korespondence obsahová analýza sd ě lovacích prost ř edk ů.

Tvorba projektu 1. Definice problému p ř ekonat negativní obraz posílit stávající kladný postoj vzbudit pozornost ve ř ejnosti 2. Stanovení komunika č ních cíl ů informa č ní (jen informovat) motiva č ní (spojeny bezprost ř edn ě s ž ádoucím chováním ve ř ejnosti) 3. Vypracování plánu akcí co je t ř eba ud ě lat, kdo to ud ě lá, do kdy, jaké budou náklady, kdo na tom bude spolupracovat.

Realizace kampaní – pár post ř eh ů : Argumenty pro ve ř ejnost musí být v ě tší ne ž sama organizace. Prvním cílem propagace je prodat myšlenku. Druhým cílem je získat prost ř edky pro její uskute č n ě ní. Tišt ě né materiály se musí obracet jak na intelekt, tak na city. Musí p ů sobit jak v rovin ě racionální, tak emocionální. Nem ě ly by se však pohybovat v absurdní č i extrémní poloze. Jakákoliv propagace by m ě la mít své pokra č ování, navazující vývoj. Rozvíjí se tak a udr ž uje komunikace s cílovou skupinou.

Realizace kampaní – pár post ř eh ů : Argumentace by m ě la být vedena rad ě ji pozitivn ě ne ž negativn ě. Rad ě ji „Pom ůž ete- li, budou ž ít“, ne ž „Nepom ůž ete-li, zem ř ou“. P ř íliš levné není v ž dy nejlevn ě jší. (d ů vod – neú č inné) Ka ž dá kampa ň by m ě la mít sv ů j vrchol, ke kterému se soust ř edí zájem ve ř ejnosti.

Vyhodnocení kampan ě : Porovnávat p ř ijaté cíle a o č ekávané efekty se skute č ností, jí ž bylo dosa ž eno. Vyhodnocení by m ě lo probíhat v takové atmosfé ř e, která umo ž ní p ř átelské ale p ř itom kritické hodnocení – neza č ínat voláním po odpov ě dnosti, ale konstatováním stavu. Vhodná je pro to metoda „klipování“ – tj. sledování vybraného tisku a po ř izování výst ř i ž ku, které se vztahují k organizaci nebo její kampani.

Prost ř edky práce s ve ř ejností

Hlavní prost ř edky práce s ve ř ejností: tišt ě né prost ř edky, nap ř. výro č ní zprávy, letáky, informa č ní bro ž ury, masmédia, nap ř. prezentace v tisku, rozhlasu, TV, na internetu, akce, které p ů sobní komplexn ě na všechny smysly, osobní komunikace, nap ř. osobní kontakt s p ř edstaviteli ve ř ejnosti, ve ř ejné projevy, "šeptanda".

Zvláštní prost ř edky komunikace: prvky organiza č ní kultury název organizace logo slogan podivné zp ů soby komunikace v č etn ě lobování.

Prvky organiza č ní kultury p ř edstavují nonverbální komunika č ní prost ř edek. Jde o to, „jak organizace vypadá“

Firemní kulturu organizace tvo ř í: zp ů sob a p ř ijetí návšt ě vy, klienta, prost ř edí, č istota a vzhled objekt ů i pracovních prostor, kancelá ř í, oble č ení zam ě stnanc ů, zp ů sob jejich komunikace v ůč i klientovi i sob ě navzájem, cesta, kterou se klient do organizace dostal, zda byla dob ř e zna č ená, č istá apod., sociální a technické vybavení, prvky vizuální prezentace, jako nap ř. logo, slogan, bro ž ury, vizitky, apod.

Název organizace m ě l být dob ř e zapamatovatelný i vyslovitelný, m ě l by souviset s p ř edm ě tem č innosti vaší organizace, nem ě l by být zam ě nitelný se jménem jiné organizace a nem ě l by vzbuzovat jakékoliv negativní asociace.

3 zp ů soby tvorby názvu org.: zkratka - nap ř. AGNES - Agentura neziskového sektoru, BANNO - Brn ě nská asociace nestátních neziskových organizací, apod. jednoslovný název - nap ř. Filia, Epona, Trialog, apod. rozvinutý název - nap ř. Sdru ž ení ochránc ů a p ř íznivc ů Bílého potoka, apod. -

Logotyp: p ř edstavuje výtvarnou zkratku názvu a poslání organizace, dotvá ř í image a pov ě domí o organizaci.

Kvalitní logo: Sd ě lné Vystihuje poslání Má originální nám ě t P ů sobí emocionáln ě Zaujme na první pohled grafikou, nápadem, barevností, apod.

Slogan heslovit ě vyjád ř ené, do n ě kolika slov zhušt ě né poslání organizace. Orion – vaše č okoládová hv ě zda. Philips – let´s make it better. Coca Cola – enjoy it. Eurotel – více ze ž ivota.

Podivné zp ů soby komunikace: Nekomunikace. Také ml č ení n ě co sd ě luje, signalizuje, ž e máme co skrývat, nebo ž e se nezajímáme o své klienty. Výte č ným p ř íkladem jsou zde ú ř ady. Neznalost, resp. udr ž ování ve ř ejnosti v omylu, n ě kdy nazýváno té ž "diplomacií", kdy sd ě lujeme jen č ást pravdy,

. fámy, "šeptanda", "jedna paní povídala" to vše m ůž e mít pozitivní i negativní dopad na vnímání vaší organizace. Z výzkum ů vyplynulo, ž e nespokojený zákazník se o svou nespokojenost pod ě lí s lidmi. známosti a peníze, lobování.

Tiskoviny Jednoduché Komponované Drobné tišt ě né prost ř edky Ostatní

Jednoduché tiskoviny: plakáty, letáky, hromadné dopisy.

Komponované tiskoviny: výro č ní zprávy a jubilejní publikace, zpravodaje a č asopisy.

Drobné tišt ě né prost ř edky: Zálo ž ky do knih, pohlednice, kalendá ř e, bro ž ury, što č kování, samolepky, Pour Felicité, potisky na r ů zné dárkové p ř edm ě ty, zdvo ř ilostní a d ě kovné dopisy.

Ostatní tiskoviny pozvánky, výv ě sky a informa č ní tabule, faktová mapa a profil organizace.

Masmédia Prost ř edky hromadné komunikace, které jsou schopny v jednom okam ž iku oslovit velké mno ž ství lidí.

Vliv médií: Jsou zesilova č em zpráv. Je v ě tší zájem o ty negativní souvislosti, proto ž e zde existuje: Kauzální vztah mezi: Charakter zprávy Sledovanost P ř íjmy z reklam Zisky.

Publicita Obeznámenost p ř íslušné č ásti ve ř ejnosti s organizací, jejími cíli, s jejími akcemi. Pot ř eba publicity dvojího druhu: k získávání, obnovování a posilování celkového image organizace, k informování, p ř esv ě d č ování a získávání ve ř ejnosti pro jednotlivé zám ě ry a akce.

T ř íd ě ní masmédií (v rámci PR): Tisková masmédia Elektronická masmédia Venkovní masmédia

Tisková masmédia: placené tiskové slu ž by, placená inzerce, výzvy a otev ř ené dopisy, tisková mapa

Elektronická média: Rozhlas TV (video) PC, internet kino

Venkovní média: Billboard Plakát Fasáda domu Dopravní prost ř edky, apod.

Spolupráce s noviná ř i: Rozhovor Č lánek Briefing Tisková konference Tisková zpráva.

Akce jako prost ř edky práce s ve ř ejností

Prost ř edky komunikace s cílovými skupinami, které jsou zalo ž eny na mimoslovním, nebo komplexním jednání.

Druhy akcí: Benefice a spole č enská setkání (pikniky, rauty, vernisá ž e, recepce, apod.) Vzd ě lávací a prezenta č ní akce (seminá ř e, konference, veletrhy a výstavy, dny otev ř ených dve ř í) Bojkoty a petice Soudní spory. Happeningy a demonstrace.

Osobní komunikace jako prost ř edek práce s ve ř ejností Viz DSO nebo jakákoliv kniha o mezilidské komunikaci, nap ř. Joseph A.DeVito. Základy mezilidské komunikace. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, s. ISBN