Ezdráš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Advertisements

BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Exodus 20:8-11 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina,
Sobota je více než víkend
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1.Jak se jmenovalo město, kde měla stát svatyně? ŠÍLO 2. Z čeho byla postavena svatyně, když Izraelci putovali do Zaslíbené.
Je jméno důležité? Jméno - bylo výrazem buď nějaké význačné vlastnosti osoby, jíž bylo dáno, nebo nějakých zvláštních okolností, za nichž se ona osoba.
SOBOTA.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů.
Jeruzalémský chrám.
IZRAEL Možno uvést úryvkem „Na orlích křídlech“ z knihy „Lidé smlouvy“ od E. Giles Hlavní otázky: Jaké jsou hlavní události starověkých dějin Židů? Jak.
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Jak si Šalomoun představoval chrám, který chtěl vystavět? VELKÝ, HONOSNÝ, BOHATÝ, LEPŠÍ NEŽ JEHO PALÁC 2. Proč začal.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Napiš jméno krále a jeho manželky z dnešního příběhu. ACHAB A JEZABEL 2. Jak se žilo Izraelitům za vlády tohoto krále?
2. Hospodin si vybral Gedeóna, aby zachránil Izraelity před Midjánci.
Desatero božích přikázání
Ježíšova velekněžská modlitba I
Události narození Ježíše Krista Více očima Vyškov
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo nesl schránu úmluvy? KNĚŽÍ 2. Kde uložili schránu úmluvy? VELESVATYNĚ 3. Jak vypadal chrám po přenesení schrány.
26. Elijáš na hoře Karmel Po mnoha dnech, třetího roku, se stalo slovo Hospodinovo k Elijášovi: „Jdi a ukaž se Achabovi, chci dát zemi déšť.“ Elijáš.
ABRAHÁM VZOREM MODLITBY Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Místa setkávání lidstva s Bohem podle Bible
BIBLICKÉ ZÁKLADY SVÁTOSTI SMÍŘENÍ. Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo to byl Eliáš? PROROK 2. Proč šel Eliáš za králem Achabem? ABY MU OZNÁMIL, ŽE PŘIJDE OBDOBÍ SUCHA 3. Kde žil.
Vypracoval: Jakub Moravec
Modlitba v domě Hospodinově: Anna, Samuel, David Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Okovy x svoboda Vděčnost osvobozuje AC Vyškov, , Jirka Pospíšil.
Kde mají původ Velikonoce?
A Písmo svaté. * Boží Duch se vznášel nad vodami (Gen 1,2) * Oznámení Abrahámovi, že se mu narodí syn (Gen 18,1n) * Příslib narození Samuela (1Sam 1,11n)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Starověká Palestina Petr Machala.
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
Nehemjáš.
ÚVOD DO STUDIA PŘEHLEDU BIBLE
1.Paralipomenon.
Ageus.
1.Jaký byl Daniel? UPŘÍMNÝ, VĚRNÝ HOSPODINU 2. Co žádali protivníci Daniela po králi? ABY VYDAL ROZKAZ NEMODLIT SE K HOSPODINU, JEN UCTÍVAT KRÁLI 3. Co.
Sofonjáš. Autor a datum vzniku Sofonjáš – „skrytý v Hospodinu“ Prorokoval za vlády krále Joziáše v Období pŘ. Kr. Současník Jeremjášův.
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Daniel.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Jeremjáš.
RÚT. Rút „Rút“ - „přítelkyně“ Autor: Samuel ? Datum sepsání: př.n.l. Jazyk: hebrejský.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
Lukáš 23,50-24,12 Josef z Arimatie Ježíšova smrt a vzkříšení 50 Členem židovské rady byl muž jménem Josef, člověk dobrý a spravedlivý, 51 který nesouhlasil.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
MENE TEKEL UFARSIN 3. POSLOUPNOST 1.Bůh 2.Rodina 3.Církev 4.Zaměstnání 5.Národ 6.Obnova společnosti.
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Příběh Jeruzaléma.
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Starověká Palestina.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

Ezdráš

Tři návraty z Babylonského vyhnanství 538 př. Kr. První návrat pod vedením Zerubábela (Obnovení chrámu) – Ezdráš 1-6 458 př. Kr. Druhý návrat pod vedením Ezdráše (Duchovní obnova lidu) – Ezdráš 7-10 444 př. Kr. Třetí návrat pod vedením Nehemjáše (Znovuvystavění městských hradeb) – Nehemjáš 1-13

Poexilní období: Přestavba Obnova chrámu Oprava hradeb lidu Zerubábel Ezdráš Nehemiáš Přestavba chrámu Obnova lidu Oprava hradeb 70 let zajetí 400 let mlčení Pauza 57 let Pauza 12 let 538 Př. Kr. 515 458 456 444 432 Ester 483 - 473 Ageus 520 Zacharjáš 520 - 518 Malachiáš 430

Ezdráš Nehemijáš V hebrejské Bibli jedna kniha

Autor a datum vzniku Ezdráš cca 440. př. Kr.

Ezdráš Napsáno v HEBREJŠTINĚ Obsahuje ale ARAMEJSKÉ vpisky

Aramejština v Bibli Ezdráš 4:8-6:18, 7:12-26 Daniel 2:4-7:28 Kapitoly: Ezdráš 4:8-6:18, 7:12-26 Daniel 2:4-7:28 Jeden verš: Jeremjáš 10:11 Jedno slovo: Genesis 31:47 Rozdíl mezi hebrejštinou a aramejštinou je asi jako rozdíl mezi češtinou a slovenštinou.

Rozdělení knihy Ezdráš (1-6) První návrat vedený Zerubábelem 2) (7-10) Druhý návrat vedený Ezdrášem

Rozdělení knihy Ezdráš Kapitoly 1-6 Kapitoly 7-10 57 letá pauza První návrat -vedený Zerubábelem (Obnova chrámu) Druhý návrat -vedený Ezdrášem (Obnova lidu)

2 Par 36:22  V prvním roce vlády Kýra, krále perského, se splnilo slovo Hospodinovo, které mluvil ústy Jeremjáše. Hospodin vzbudil ducha perského krále Kýra, že dal po celém svém království rozhlásit a také zapsat: 23  "Toto praví Kýros, král perský: »Hospodin, Bůh nebes, mi dal všechna království země. Pověřil mě, abych mu vybudoval dům v Jeruzalémě, který je v Judsku. Kdokoli z vás, ze všeho jeho lidu - Hospodin, jeho Bůh, buď s ním - se může vydat na cestu.«" Ezdráš 1:1  V prvním roce vlády Kýra, krále perského, se splnilo slovo Hospodinovo, které mluvil ústy Jeremjáše. Hospodin vzbudil ducha perského krále Kýra, že dal po celém svém království rozhlásit a také zapsat: 2  "Toto praví Kýros, král perský: »Hospodin, Bůh nebes, mi dal všechna království země. Pověřil mě, abych mu vybudoval dům v Jeruzalémě, který je v Judsku. 3  Kdokoli z vás, ze všeho jeho lidu - Bůh buď s ním - se může vydat na cestu do Jeruzaléma, který je v Judsku, a stavět dům Hospodina, Boha Izraele, toho Boha, který je v Jeruzalémě.

2 Kr 17:24-41 „Asyrský král přivedl lid z Babylóna, Kútu, Avy, Chamátu a Sefarvajimu a usadil jej v samařských městech místo Izraelců. Dostali do vlastnictví Samařsko a sídlili v jeho městech. 25  Tam se na začátku svého pobytu Hospodina nebáli; proto na ně Hospodin poslal lvy, kteří je dávili. 26  Tu řekli asyrskému králi: "Pronárody, které jsi přestěhoval a usadil v samařských městech, neznají řád Boha té země. Proto na ně poslal lvy a ti jim přinášejí smrt, protože neznají řád Boha té země." 27  Asyrský král přikázal: "Doveďte tam jednoho z kněží, které jste odtud vystěhovali. Ať lidé jdou a bydlí tam a on ať je učí řádu Boha té země!"

28  Tak přišel jeden z kněží, které vystěhovali ze Samaří, a usadil se v Bét-elu. Učil je, jak by se měli bát Hospodina. 29  Každý pronárod si udělal svého boha a postavil jej v domě na posvátných návrších, která udělali Samařané. Každý pronárod to udělal ve svém městě, v němž bydlel. 30  Muži babylónští udělali Sukót-benóta, muži z Kútu udělali Nergala, muži z Chamátu udělali Ašímu. 31  Avíjci udělali Nibchaza a Tartaka, Sefarvajci spalovali své syny v ohni Adramelekovi a Anamelekovi, božstvům sefarvajským.

32  Báli se sice i Hospodina, ale dělali si kněze posvátných návrší ze spodiny lidu. Ti za ně obětovali v domě posvátných návrší. 33  Báli se Hospodina, ale sloužili rovněž svým božstvům podle obyčeje těch pronárodů, z nichž byli přestěhováni. 34  Až dodnes jednají podle dřívějších obyčejů; Hospodina se nebojí a nejednají podle příslušných nařízení a příslušného řádu, podle zákona a podle přikázání, jež vydal Hospodin synům Jákoba, jemuž dal jméno Izrael. 35  S těmi Hospodin uzavřel smlouvu a přikázal jim: "Nebudete se bát jiných bohů, nebudete se jim klanět ani jim sloužit ani jim obětovat.

36  Jenom Hospodina, který vás vyvedl z egyptské země s velikou silou a se vztaženou paží, se budete bát, jemu se budete klanět a jemu obětovat. 37  Budete dbát na nařízení a řády, na zákon i přikázání, které pro vás napsal, a plnit je po všechny dny. Nebudete se bát jiných bohů. 38  Nezapomínejte na smlouvu, kterou jsem s vámi uzavřel, a jiných bohů se nebojte. 39  Budete-li se bát Hospodina, svého Boha, on vás vysvobodí z rukou všech vašich nepřátel." 40  Ale oni neuposlechli, nýbrž jednali podle svého dřívějšího obyčeje.

41  A tak se ty pronárody sice bály Hospodina, ale přitom sloužily svým tesaným modlám i se svými syny a vnuky. Jednají dodnes tak, jak jednali jejich otcové.¨

Král Kýros nebyl následovníkem Boha nebes Ezd 1:3 „Kdokoli z vás, ze všeho jeho lidu –Bůh buď s ním (jeho Bůh ať je s ním – ČSP) - se může vydat na cestu do Jeruzaléma, který je v Judsku, a stavět dům Hospodina, Boha Izraele, toho Boha, který je v Jeruzalémě.

Téma a cíl knihy Ezdráš zaznamenal, jak Bůh věrně vrátil věřící zbytek kmene Juda do zaslíbené země po babylonském zajetí, aby znovu vybudoval chrám a obnovil smluvní vztah. Ezdrášovým cílem této knihy bylo, aby povzbudil a vyučoval navrátivší židovské vyhnance o tom, že je absolutně nezbytné soustředit se na uctívání Boha a poslouchat Jeho slovo.

Nejdůležitější učení: -Bůh je věrný svým zaslíbením -Bůh podněcuje srdce těch, kdo mají poslušného ducha -Bůh je svrchovaný nad králi národů -Protivenství a těžkosti by nás neměli odradit od dokončení Božího díla -Bůh se o nás stará v mnohem větší hojnosti, než si myslíme nebo než za co prosíme -Boží pečující ruka spočívá na těch, jež ho poslouchají

Nejdůležitější učení: -Neposlušní duchovní vůdcové působí, že hřeší i lid -Má-li člověk opustit hřích, musí být častokrát radikální -Hřích nelze odpustit, dokud není vyznán -Vyznání bez pokání nepovede k úplnému duchovnímu obnovení -Uctívání Boha by mělo být ústředním bodem národa i jednotlivce

Aplikační poselství: Uctívání Boha a poslušnost Jeho slovu musí být hlavní prioritou v životě věřícího.