Spirituální teologie 6. OSTŘÍ NOŽE: VĚDĚT A NEVĚDĚT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum pro katechezi, Prosíme Boha, aby se jeho láskyplný plán plně uskutečňoval na zemi, tak jak se to děje v nebi a aby se naše vůle sjednocovala.
Advertisements

Poznej, kdo to řekl.
Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Čím se trápí staršovstva Ostrava Otázky 1. Jaké jsou Vaše jednání staršovstva. Prozraďte něco, jak to vypadá u Vás! - Dlouhé jednání, správce.
Dosáhni cíle!.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Ježíšova velekněžská modlitba I
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Jsem přijat(a) za vlastní(ho). Způsoby chápání křesťanství Křesťanství zákona (povinností, řádu) Křesťanství akce, výkonu a pojistky.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Moudrosti od Ronníka F5 + myška.
Boží jméno ve starověké hebrejštině. zájem  -studují Bibli  -poučují druhé o Bibli  -chodí na biblické přednášky  (viz dále)  -nekradou  -nekouří.
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
Kniha JOB Podněty k meditaci. Charakter knihy Job  Hebrejský TENACH:  Spisy (Ketubím)  Křesťanská BIBLE:  Naučné (sapienciální) knihy: moudrost ocitající.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Charakteristika Zachea: 1.hříšník 2.malý 3.bohatý.
MOJŽÍŠ – CESTA VÍRY III Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
1. Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků, živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků. Nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vjíti.
Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA. Úvod Ústředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme Prvním biblickým obrazem této skutečnosti.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Matoušovo evangelium.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
Spirituální teologie 10. VZÁJEMNÉ PŘEBÝVÁNÍ. Úvod „Vy však buďte dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.“ „Buďte velkorysí a milosrdní k druhým,
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
Úsměv je levnější než elektřina
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Ježíš.
Náboženství a fanatismus
Poznání Boží vůle.
Fundament a jeho strukturace
Základní filozofické otázky
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

Spirituální teologie 6. OSTŘÍ NOŽE: VĚDĚT A NEVĚDĚT

Úvod Obcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho nového věřícího, a když se jím někdo stane, uděláte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami! (Mt 23,15) Ortodoxie – ortopraxe Ostří nože – úzká cesta: ortodoxní učení x o Bohu nevíme všechno „O těch nejlepších věcech se vůbec nedá mluvit; ty druhotně nejlepší zůstávají téměř vždy nepochopeny; život tak trávíme mluvením o věcech třetího řádu.“ (H. Zimmer) Dualistický (oheň, síra, moralismus) je jazykem „ďábelským“, dává pocit něčeho, čeho se lze držet a co staví vše na správné místo. Stává se náhradou za skutečný cíl náboženství, kterým je vždy spojení s Bohem. O nejlepších věcech se mluvit nedá, ty mohou být jen zakoušeny.

Dva proudy Dva duchovní proudy pro udržení vnitřní rovnováhy: tradice znalosti a neznalosti, vědění a nevědění; tma a světlo (teologicky apofatická a katafatická cesta). Jsou potřebné obě, a spolu tvoří nádhernou formu vyššího vědomí, které říkáme biblická víra. Sluneční a lunární světlo Všechny věci směsicí světla a tmy, „jen Bůh je dobrý“ (Mk 10,18) Nejvhodnějším jazykem spirituality je poezie a umění; nenabízí závěry, ale probouzí cestu Ježíš používá obrazy a podobenství, nikoli prózu a přímé učení

Poušť a vrchol hory Biblické metafory pro vyjádření těchto dvou skutečností spirituality Poznání a nevědění je zvláště dobře integrováno ve dvou souvisejících epizodách Písma: Mojžíš na hoře Sinaj, Ježíš na hoře Proměnění Epifanie je současně světlo a tma, poznatelnost i nepoznatelnost, odhalení i neodhalení Ježíš pak přikazuje o této „nejlepší věci“ mlčet, posvátnost a tajemství této zkušenosti je nutno uchovat

Dnešní zmatek Přebytek informací x touha po jistotě Náboženský fundamentalismus. Fundamentalistický způsob myšlení má natolik rád odpovědi a vysvětlení, že si záměrně nevšímá toho, jak dějiny k těmto vysvětlením dospěly, nebo jak samoúčelná tato vysvětlení obvykle jsou Velká spiritualita hledá rovnováhu mezi protiklady Židovsko-křesťanská tradice neměla být jednosměrnou záležitostí „shora dolů“, ale organickým setkáním mezi oním vnitřním Vědoucím, k němuž je možno se přiblížit v modlitbě, a vnějším Vědoucím, kterého bychom mohli nazvat Písmo a tradice

Modlitba jako proces Dvěma cestám vědění a nevědění se učíme prostřednictvím modlitby, a to jak modlitby, vyjádřené slovy (např. Otčenáš), tak modlitby beze slov (Mt 6,7; Mk 1,35)

Nikomu o tom neříkejte „mesiášské tajemství“ V duchovním smyslu: nemluvte o těchto věcech, dokud neprojdete tajemstvím proměnění od falešného já k pravému já; jde o vnitřní proměnění Židovství, křesťanství a islám na sebe vzaly velké riziko, když svoji zkušenost vložily do slov Boží riziko vtělení Rozhodující je zkušenost s Boží přítomností, ne shoda ve slovech a formách; Ježíš nám dává svoji vzkříšenou přítomnost jako „cestu, pravdu a život“ ; formy a slova jsou důležitá, ale na Boha mohou pouze ukazovat modlitba a utrpení: dvě hlavní cesty proměny člověka

Modloslužebnictví slov „doslovná biblistika“ neumí číst mezi řádky K Písmu přistupovat s pokorou a trpělivostí, oprostit se od vlastních představ, dovolit Duchu, aby nám odkryl hlubší smysl Písma, jinak slyšíme jen to, s čím souhlasíme, nebo co jsme se již předem rozhodli v Písmu najít Určité pravdy potřebují světlo, které objevíme jedině prostřednictvím tmy, v liminárních momentech utrpení, zrození, smrti; nemůžeme se k nim dostat pouhým čtením knih Ježíš přišel v převleku našeho vlastního života; nechce nás učit pravdám, ale zprostředkovat zkušenost

Cesta oklikou přes „pustinu“ Ex 13,17-18 Cesta oklikou ukazuje, že skutečným cílem nebylo se dostat na určité místo, nýbrž byla ním cesta sama, skrze zkoušky, přírodu a vztahy, vždy tři kroky vpřed a dva kroky vzad V náboženství se často děje to, že bez zkušenosti se obal stává náhražkou za obsah Pouze ti, kdo nejprve žili a milovali, trpěli a zakoušeli neúspěchy, a znovu žili a milovali, jsou schopni Písmo číst způsobem, který je pokorný, inkluzivní, který je nakonec prospěšný a přinášející ovoce

Nejlepší to bylo na počátku Ex 20,7 vyslovování Božího Jména nadarmo, vyslovit = znevážit JHWH, souhlásky Božího jména, jsou skvělým pokusem napodobit lidské dýchání Věčné Boží tajemství není možno ani uchvátit, ani ovládnout, je možné je pouze přijmout a vyjadřovat s takovou svobodou, s jakou dýcháme. Dýchání je jedinou věcí, kterou děláme od svého zrození až do smrti. Bůh je přístupný a dosažitelný jako náš vlastní dech, a žádné náboženství to nebude schopno rozdělit, ovládnout, ani nebude schopno rozhodovat o tom, kdo to dostane Ježíš po zmrtvýchvstání dechne na apoštoly (J 20,22), definitivně jim přislibuje Ducha a tento Duch se nabízí jako pravý dech života