Riziko dyslexie a školního selhávání Můžeme diagnostikovat poruchy učení v předškolním věku?
Cíl Cílem časné diagnostiky je upozornit na dítě, které je rizikové z hlediska specifických poruch učení Výsledkem diagnostiky je vývojový profil dítěte, který je východiskem časné intervence IVP musí obsahovat dva směry: Posilování silných stránek Rozvíjení oblasti, v nichž se vývojové deficity projevují Označení: Rizikové dítě z hlediska dyslexie
Proč již v předškolním věku? Podle mnoha výzkumů lze již v předškolním věku předpovědět riziko dyslexie Práce s dítětem v této době je efektivnější než později Obrátit pozornost rodičů i učitelek MŠ k této problematice Zvýšit informovanost veřejnosti o nutnosti předškolních aktivit v protikladu k pasivnímu trávení volného času (nebo angličtině)
Co jsou poruchy učení? Dyslexie – poruchy osvojování čtení Dysgrafie – poruchy osvojování psaní Dysortografie –porucha osvojování pravopisu Dyskalkulie – porucha osvojování matematických dovedností Dyspraxie – porucha motoriky a pohybové koordinace Co nejsou : nízké rozumové schopnosti, výchovná zanedbanost, zdravotní obtíže
Příčiny specifických poruch učení Dědičnost Struktura a fungování mozku Chemické změny v mozku Hormonální změny Mozečková teorie ?? Chronický zánět středního ucha??
Proč dítěti nejde čtení, psaní, počítání? Motorika, hmat Zrak (b-d, u-n, 6 - 9, 23 – 32) Sluch Řeč Rozumové schopnosti Paměť, koncentrace pozornosti Orientace v čase a prostoru, organizace sebe sama Motivace ke školní práci Nedostatečná připravenost pro školu Metodika vyučování Nízká úroveň vývoje jedné nebo více oblastí ještě nemusí znamenat dyslexii
Diferenciální diagnóza Selhání v některé z oblastí může být způsobeno následujícími příčinami: Nezralost dítěte Nižší úroveň rozumových schopností Smyslové vady (též nepoznané) Dítě týrané, zneužívané, nepodnětné rodinné prostředí Psychická deprivace
Kognitivní procesy ovlivňující osvojování školních dovedností Úroveň vývoje Motoriky Zrakové percepce Prostorové orientace a PLO Sluchové percepce Komunikace Myšlení
Jaký vliv má pohyb na vývoj dítěte? 1. Význam motoriky pro rozvoj dítěte + psychomotorika + hrubá a jemná motorika + pohybová koordinace + vizuomotorická koordinace 2. Tělové schéma 3. Grafomotorika 4. Lateralita
Zrakové vnímání Zraková analýza a syntéza Zraková diferenciace, rozlišování detailů Konstanta vnímání (dokreslování písmen a tvarů) Vnímání polohy v prostoru Reverzní tvary Zraková paměť Vnímání figura - pozadí
Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu první - poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech, v matematice
Pravo-levá orientace Předškolní věk Ukaž pravou ruku…. Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. Ukaž na obrázku vpravo dole….. Polož knihu doleva nahoru…. Postav se vpravo od stolu…. Na obrázku : ukaž, co je vpravo od….., vlevo od….. Ve škole – orientace na číselné ose, čtení a psaní zleva do prava
Sluchová percepce Předškolní věk Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Vnímání lidské řeči a) rozlišování slov b) rozlišování slabik c) rozlišování hlásek + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově Rozlišování „figura – pozadí“
Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let
Komunikace Verbální – neverbální U jedinců s dyslexií se objevují obtíže v následujících oblastech: Opožděný vývoj řeči Rychlé jmenování Rýmování Slovní zásoba Jazykový cit
Rychlé jmenování
Škála rizika dyslexie Pohybová neobratnost - hrubá motorika Pohybová neobratnost - jemná motorika Špatná senzomotorická koordince – zrak /pohyb Opožděná lateralizace Opožděný vývoj prostorové orientace Opožděný vývoj orientace v tělovém schématu Poruchy vývoje zrakové pozornosti a paměti Opožděný vývoj řeči (Marta Bogdanowicz)
Sheffieldský Screeningový test Rychlé jmenování Navlékání korálků Urči, zda jsou slova stejná : buk – buk, kůl – kůň, sůl – sál, sen – sen Tělesná stabilita Rýmování Poznávání první hlásky ve slově Opakování čísel : 51 – 39 – 136 – 495 - 7642 - 5847 - 74 658 Opakování číslic : 4 8 3 9 5 7 6 Opakování písmen : t s d e w o b q n y Určování pořadí zvuků: myš – kachna, kachna – kachna, kachna - myš
Výsledky výzkumu ve Finsku 107 dětí (93 dětí KS) sledováno od narození do 7 let Po narození reaguje mozek děti rizikové skupiny jinak než mozek běžné populace V roce nebyly rozdíly ve vývoji řeči, ale o dva měsíce později významný rozvoj řeči KS ve všech složkách, největší rozdíly v 5 letech Predikční hodnota zkoušek: 2,5 roku porozumění řeči a artikulace, motorika 3,5 roku jmenování písmen a opakování pseudoslov 5. – 6. rok paměť, jmenování písmen, rychlé jmenování obrázků Každé dítě rizikové skupiny, které začalo mluvit později mělo obtíže ve čtení Nepamatuje-li si předškolní dítě spojení hláska – písmeno, ačkoliv se na to ptá, je to významný ukazatel pozdějších obtíží
Jak komplexně v praxi Biologické hledisko genetické zatížení v rodině problémy v těhotenství a kolem porodu zdravotní problémy vyplývající z anamnézy Kognitivní funkce vývoj jemné a hrubé motoriky vývoj řeči (opakování bezesmyslných slov, artikulace) proces automatizace krátkodobá verbální paměť 3. Chování podrážděnost dítěte, obtíže v soustředění časté vyhýbání se určitým aktivitám
Závěr Cílem včasné diagnostiky není přesné stanovení diagnózy, ale uvědomění si obtíží a zahájení cílené práce s dítětem. Individuální program (skupinová práce) Spolupráce s rodiči Prevence školního selhání je účinnější a pro dítě přínosnější než náprava obtíží