Riziko dyslexie a školního selhávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Dyspraxie.
Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Diagnostika prevence poradenství.
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Lenka Krejčová SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová
Komunikace s dětským pacientem
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
možnosti prevence v předškolním období a na počátku školní docházky
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Metodické materiály a pomůcky
Poradenství Přehled témat
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Diagnostika Kognitivní procesy.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Psychické procesy - vnímání
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Poruchy učení a chování
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Riziko dyslexie a školního selhávání Můžeme diagnostikovat poruchy učení v předškolním věku?

Cíl Cílem časné diagnostiky je upozornit na dítě, které je rizikové z hlediska specifických poruch učení Výsledkem diagnostiky je vývojový profil dítěte, který je východiskem časné intervence IVP musí obsahovat dva směry: Posilování silných stránek Rozvíjení oblasti, v nichž se vývojové deficity projevují Označení: Rizikové dítě z hlediska dyslexie

Proč již v předškolním věku? Podle mnoha výzkumů lze již v předškolním věku předpovědět riziko dyslexie Práce s dítětem v této době je efektivnější než později Obrátit pozornost rodičů i učitelek MŠ k této problematice Zvýšit informovanost veřejnosti o nutnosti předškolních aktivit v protikladu k pasivnímu trávení volného času (nebo angličtině)

Co jsou poruchy učení? Dyslexie – poruchy osvojování čtení Dysgrafie – poruchy osvojování psaní Dysortografie –porucha osvojování pravopisu Dyskalkulie – porucha osvojování matematických dovedností Dyspraxie – porucha motoriky a pohybové koordinace Co nejsou : nízké rozumové schopnosti, výchovná zanedbanost, zdravotní obtíže

Příčiny specifických poruch učení Dědičnost Struktura a fungování mozku Chemické změny v mozku Hormonální změny Mozečková teorie ?? Chronický zánět středního ucha??

Proč dítěti nejde čtení, psaní, počítání? Motorika, hmat Zrak (b-d, u-n, 6 - 9, 23 – 32) Sluch Řeč Rozumové schopnosti Paměť, koncentrace pozornosti Orientace v čase a prostoru, organizace sebe sama Motivace ke školní práci Nedostatečná připravenost pro školu Metodika vyučování Nízká úroveň vývoje jedné nebo více oblastí ještě nemusí znamenat dyslexii

Diferenciální diagnóza Selhání v některé z oblastí může být způsobeno následujícími příčinami: Nezralost dítěte Nižší úroveň rozumových schopností Smyslové vady (též nepoznané) Dítě týrané, zneužívané, nepodnětné rodinné prostředí Psychická deprivace

Kognitivní procesy ovlivňující osvojování školních dovedností Úroveň vývoje Motoriky Zrakové percepce Prostorové orientace a PLO Sluchové percepce Komunikace Myšlení

Jaký vliv má pohyb na vývoj dítěte? 1. Význam motoriky pro rozvoj dítěte + psychomotorika + hrubá a jemná motorika + pohybová koordinace + vizuomotorická koordinace 2. Tělové schéma 3. Grafomotorika 4. Lateralita

Zrakové vnímání Zraková analýza a syntéza Zraková diferenciace, rozlišování detailů Konstanta vnímání (dokreslování písmen a tvarů) Vnímání polohy v prostoru Reverzní tvary Zraková paměť Vnímání figura - pozadí

Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu první - poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech, v matematice

Pravo-levá orientace Předškolní věk Ukaž pravou ruku…. Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. Ukaž na obrázku vpravo dole….. Polož knihu doleva nahoru…. Postav se vpravo od stolu…. Na obrázku : ukaž, co je vpravo od….., vlevo od….. Ve škole – orientace na číselné ose, čtení a psaní zleva do prava

Sluchová percepce Předškolní věk Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Vnímání lidské řeči a) rozlišování slov b) rozlišování slabik c) rozlišování hlásek + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově Rozlišování „figura – pozadí“

Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let

Komunikace Verbální – neverbální U jedinců s dyslexií se objevují obtíže v následujících oblastech: Opožděný vývoj řeči Rychlé jmenování Rýmování Slovní zásoba Jazykový cit

Rychlé jmenování

Škála rizika dyslexie Pohybová neobratnost - hrubá motorika Pohybová neobratnost - jemná motorika Špatná senzomotorická koordince – zrak /pohyb Opožděná lateralizace Opožděný vývoj prostorové orientace Opožděný vývoj orientace v tělovém schématu Poruchy vývoje zrakové pozornosti a paměti Opožděný vývoj řeči (Marta Bogdanowicz)

Sheffieldský Screeningový test Rychlé jmenování Navlékání korálků Urči, zda jsou slova stejná : buk – buk, kůl – kůň, sůl – sál, sen – sen Tělesná stabilita Rýmování Poznávání první hlásky ve slově Opakování čísel : 51 – 39 – 136 – 495 - 7642 - 5847 - 74 658 Opakování číslic : 4 8 3 9 5 7 6 Opakování písmen : t s d e w o b q n y Určování pořadí zvuků: myš – kachna, kachna – kachna, kachna - myš

Výsledky výzkumu ve Finsku 107 dětí (93 dětí KS) sledováno od narození do 7 let Po narození reaguje mozek děti rizikové skupiny jinak než mozek běžné populace V roce nebyly rozdíly ve vývoji řeči, ale o dva měsíce později významný rozvoj řeči KS ve všech složkách, největší rozdíly v 5 letech Predikční hodnota zkoušek: 2,5 roku porozumění řeči a artikulace, motorika 3,5 roku jmenování písmen a opakování pseudoslov 5. – 6. rok paměť, jmenování písmen, rychlé jmenování obrázků Každé dítě rizikové skupiny, které začalo mluvit později mělo obtíže ve čtení Nepamatuje-li si předškolní dítě spojení hláska – písmeno, ačkoliv se na to ptá, je to významný ukazatel pozdějších obtíží

Jak komplexně v praxi Biologické hledisko genetické zatížení v rodině problémy v těhotenství a kolem porodu zdravotní problémy vyplývající z anamnézy Kognitivní funkce vývoj jemné a hrubé motoriky vývoj řeči (opakování bezesmyslných slov, artikulace) proces automatizace krátkodobá verbální paměť 3. Chování podrážděnost dítěte, obtíže v soustředění časté vyhýbání se určitým aktivitám

Závěr Cílem včasné diagnostiky není přesné stanovení diagnózy, ale uvědomění si obtíží a zahájení cílené práce s dítětem. Individuální program (skupinová práce) Spolupráce s rodiči Prevence školního selhání je účinnější a pro dítě přínosnější než náprava obtíží