Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Poruchy učení a chování

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Poruchy učení a chování"— Transkript prezentace:

1 Poruchy učení a chování
Mgr. Šárka Pantůčková

2 Specifické poruchy učení /SPU/
Zahrnuje obtíže se čtením, psaním, s pravopisem, do této kategorie patří též porucha matematických dovedností a porucha pohybové koordinace. SPU přetrvávají po celý život, jsou neurologicky podmíněné a často dědičné.

3 ZPŮSOBUJÍ PROBLÉMY V: ČTENÍ PSANÍ GRAMATICE POČÍTÁNÍ Často jsou spojeny s obtížemi v: - soustředění - krátkodobé pracovní paměti - plánování činností - orientace v prostoru - orientace v čase Slovo dyslexie je používáno velmi často pro označení obtíží se čtením, psaním i pravopisem. Všechny tyto trable jdou nezřídka ruku v ruce.

4 Pyramida učení (Williams & Shellenberger, 1996)

5 Prodej knihy: Fontána, Horní nám. č.5, 772 00 Olomouc
Tel

6 Kognitivní procesy rozvíjeny v MŠ - ovlivňující osvojování školních dovedností
ÚROVEŇ VÝVOJE MOTORIKY ZRAKOVÉ PERCEPCE PROSTOROVÉ ORIENTACE SLUCHOVÉ PERCEPCE KOMUNIKACE MYŠLENÍ

7 JAKÝ VLIV MÁ POHYB NA DÍTĚ
VÝZNAM MOTORIKY PRO ROZVOJDÍTĚTE psychomotorika hrubá a jemná motorika pohybová koordinace vizuomotorika tělesné schéma grafomotorika lateralita

8 Zrakové vnímání Zraková syntéza , analýza zrakové diferenciace, rozlišování detailů Konstantní vnímání/ dokreslování písmen a tvarů, obrázků/ Vnímání polohy v prostoru Zraková paměť Vnímání figura a pozadí

9 Prostorová orientace Určení: Nahoře – dole Vpředu – vzadu
Hned vpřed – hned za Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech, v matematice

10 Sluchová percepce Předškolní věk:
Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Vnímání lidské řeči Rozlišování slov Rozlišování slabik Rozlišování hlásek: první hláska ve slově rozlišování: DINT – DINT, sůl-sal poslední hláska ve slově Rozlišování: figura - pozadí

11 Sluchová percepce Sluchová analýza a syntéza: rozlož slovo myš: m-y-š Sluchová syntéza: slož slova z hlásek r-u-k-a: ruka Sluchová diferenciace: Kterou hláskou se slova liší: s – ů- l, s – á - l / ů, á Rýmování: vlak – lak, pes – les….. Fonematická manipulace: d l a ň - daň, m l e t – le t

12 Pravo – levá orientace Předškolní věk: Ukaž pravou ruku…..
Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. Ukaž na obrázku vpravo dole…. Polož knihu doleva nahoře…. Postav se vpravo od stolu Na obrázku: ukaž co je vpravo od……., vlevo od….. Ve škole – orientace na číselné ose, čtení, psaní zleva doprava

13 KOMUNIKACE Verbální – neverbální
U jedinců s dyslexií se objevují obtíže v následujících oblastech: Opožděný vývoj řeči Rychlé jmenování Rýmování Slovní zásoba Jazykový cit

14 DYSLEXIE Specifická porucha čtení, snížená schopnost naučit se číst běžnými vyučovacími metodami. snížená schopnost spojovat psanou a zvukovou podobu hlásek nedostatek schopnosti diferencovat optické obrazy/ obtížné rozeznávání tvarů, záměna podobných písmen/ záměna zvukově podobných hlásek obtíže v rozlišování měkkých / tvrdých hlásek nedodržení pořadí písmen, slabik tzv. inverzní chyby/sen- nes/

15 nedostatečná analyticko – syntetická schopnost
vynechávání nebo přidávání písmen vynechávání diakritických znamének problémy s intonací dvojí čtení, nejisté, těžkopádné, pomalé čtení problémy s porozuměním textu při psychologickém vyšetření – výrazná diskrepance mezi IQ/intelektový potenciál/a při ČQ/čtenářský kvocient/, čtenářský projev pod hranicí sociální únosnosti čtení/ 60 – 70 slov za minutu.

16 Příčiny dyslexie Fonologický deficit Vizuální deficit
Deficit v oblasti paměti Spolupráce obou hemisfér Deficit může být rovněž v motorické oblasti/mikromotorika očních pohybů, motorika mluvidel/a v senzomotorické oblasti/ např. vizuomotorické/.

17 Respektovat aktuální úroveň čtení/např. nechat dítě slabikovat/.
Jaké konkrétní postupy používat? Respektovat aktuální úroveň čtení/např. nechat dítě slabikovat/. Nevyvolávat ve škole na hlasité čtení. Zadávat kratší , méně náročné texty, zvětšené písmo, předem připravené. Respektovat pomalejší tempo, hodnotit, co se stihne. Při opisu a přepisu kontrolovat, zda dítě správně přečte předlohu.

18 Upřednostnit ústní zkoušení, doplňovací cvičení.
Při učení naukovým předmětům využívat sluchových postupů/ hlasité učení, diktafon, audio záznamy, počítač, programy. Citlivě upozorňovat na chyby /ne: máš to špatně, ale: oprav si ….. Multisenzorický přístup – zapojení co nejvíce smyslů v kombinaci se slovem, pohybem, rytmizací, dítě si tak lépe zapamatuje, uchová v paměti.

19 Nesrovnávat s ostatními spolužáky, s kamarády ani s dětmi se SPU.
Pomáhat dítěti přijímat omezení, která porucha přináší. Podporovat nejen výkon, ale i snahu, drobné dílčí úspěchy. Délku a náročnost DÚ přizpůsobit obtížím dítěte. Volit texty dle úrovně čtení. Postupy doma i ve škole by měly být sjednocené.

20 Využívat dyslektické čítanky, se zásadou krátce a častěji, cvičíme orientaci v textu, vyhledávání konkrétních slov, prvních a posledních v odstavci, postřehování, čtení v duetu. Střídavé čtení s předčítáním, předjímání obtížných slov, sebekorekce, vést k porozumění textu – po přečtení obsah krátce převyprávět, nakreslit k němu ilustraci, dokončit započatý příběh, vymýšlet vhodné nadpisy…../ Při písemných pracích – kratší, jednodušší písemná zadání. V M – více času na přečtení slovní úlohy, překontrolovat porozumění.

21 Dopady dyslexie Mnohé děti se s dopady dyslexie těžce vyrovnávají/ psychosomatické projevy – časté bolesti hlavy, bříška…/ Časté jsou negativní projevy v chování – snaží se vyniknout v něčem jiném, ruší v hodinách, šaškují, kupují si spolužáky dárečky, pamlsky až po útěky, záškoláctví, agresivitu…. Dyslexie se projevuje nadále v M, TV, v cizím jazyce, v naukových předmětech……..

22 DYSGRAFIE Je specifická porucha dysgrafického projevu, zejména psaní. Podkladem těchto obtíží bývá porucha motoriky, zvláště jemné, ale někdy i v kombinaci s hrubou – zvýšené svalové napětí ruky. Dále se zde účastní porucha automatizace pohybů, motorické a senzomotorické koordinace. Hlavní příčinou obtíží může být neukončený vývoj symetrického tónického reflexu. Děti nelezou nebo mají tuto fázi zkrácenou, může to být i dědičné.

23 Spolupodílí se deficity ve zrakovém vnímání a prostorové orientaci, paměti kinestetické - dítě má obtíže při zapamatování si tvarů, napodobování předváděných pohybů, zapamatování si správného směru… Obtíže s navazováním jednotlivých písmen, udržením písmen na jednom řádku, dodržování velikosti a správného sklonu písmen, hranice slov…..

24 Tempo psaní – pomalé Často bývá narušena rytmicita psaní – trhavost, přerušovanost Písmo je hůře čitelné až nečitelné, škrtání, gumování

25 V psaní se vyskytují specifické chyby, vynechávání, přidávání písmen, záměna a úplná absence diakritických znamének. Zvýšená chybovost při psaní tvarově podobných slov/ m-n, o-a, r-z,l-k-h, j-p,vyskytují se i záměny podobných číslic/ 7-4, 3-8,3-5, 6-9/, chyby se však mohou vyskytovat i v jevech, které dítě zvládá, zejména při časově limitovaném psaní/ v důsledku přílišného soustředění na výkon psaní a rychlost, nezbývá kapacita pro kontrolu.

26 CO POMŮŽE Při osvojování a fixaci písma využívat multisenzoriální přístup/ písmeno tvarovat, skládat, kreslit, nacvičit si tvar písma, obtahovat……. Využívat uvolňovací cvičení před psaním Neurovývojová terapie – cvičení Umožnit změnu pracovní polohy, krátký odpočinek Pokusit se o fixaci správného úchopu, každé mírné zlepšení ocenit, využívat vhodných násadek na tužky

27 Umožnit dítěti využívat potřebné pomůcky –nepoužívat podložku pro sklon písma, trojhranný program.
Respektovat pomalejší tempo, nenapíše to, co ostatní, doma nedopisovat. Gramatické chyby v písemném projevu následně ověřit ústně. Vést dítě k používání specifického autodiktátu s předříkáváním po jednotlivých hláskách/ doma nahlas, ve škole šeptem/, nacvičovat syntézu analýzu.

28 V cizím jazyce - upřednostňovat ústní projev, při výraznějších obtížích respektovat slova napsaná foneticky. MATEMATIKA Zvýšenou pozornost věnovat rozboru chybovosti/ odlišit chyby z nezvládnutého učiva od špatného zápisu/. Používat čtverečkovaný papír na usnadnění zápisu čísel. Při ověřování znalostí preferovat ústní formu. K písemnému ověřování volit práce menšího rozsahu. Umožnit v případě potřeby přejít na psanou formu tiskacího písma. Při práci používat zásadu „často“, ale v kratším rozsahu.

29

30 DYSORTOGRAFIE Sluchové percepce /diferenciace/
SPECIFICKÁ PORUCHA PRAVOPISU, TÝKÁ SE JE URČITÝCH JEVŮ, NE CELKOVÉ SCHOPNOSTI ZVLÁDNOUT GRAMATIKU, VZNIKÁ NA PODKLADĚ PORUŠENÉ : Sluchové percepce /diferenciace/ Bývá porušena sluchová analýza a syntéza Sluchová paměť Někdy bývá snížen jazykový cit

31 POTÍŽE SE VYSKYTUJÍ PŘEDEVŠÍM V :
Diktátu /opis, přepis/ Specifická chybovost / záměny zvukově podobných hlásek, Y/I, hranice slov ve větě, komolení slov/ Nedostatky v užívání pravidel/ ústně je zvládá/ Jak můžeme pomoci: Doplňovací cvičení ano, ale jen jestli není přítomna dyslexie!!! Kratší diktát, předpřipravený např. za DÚ. Respektovat pomalejší tempo psaní. Vést deníček obtížných slov.

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44 EMOČNÍ PORUCHY UČENÍ A ADHD
emoční labilita, výkyvy nálad, rychlý přechod od pláče ke smíchu výkyvy ve výkonnosti impulsivita nedokončuje činnosti, při práci často zmatkují, v průběhu jim často uniká cíl nízká frustrační tolerance,děti dostávají se do situace, kdy se samy cítí ohroženi reakcemi okolí, pak stačí malý podnět a dojde k afektivnímu výbuchu/ afektivní jednání pak bývá ventilem nashromážděného napětí/

45 snížená schopnost empatie /často nechápou, jaké chování od nich okolí očekává/, hůře čtou ve výrazech druhých – nedokáží odhadnout, kdy je vhodné dejít, Při ADD. Únik do fantazie, introverze, tyto děti jsou pro ostatní nečitelné MOŽNOSTI OVLIVNĚNÍ: - je potře si uvědomit, že děti s ADHD jsou daleko častěji napomínány od okolí, touží po uznání, ale vzhledem ke snížené empatii a afektivitě to dávají najevo nepřijatelným způsobem - při konfliktu nestačí říci, co je špatně, ale předvést jak to vyřešit dobře / jak by mohl předejít konfliktu, jak by mohl reagovat dobře/ - FIE

46 vždy se upevňuje to, čemu je věnována pozornost
dát najevo své očekávání, aby dítě nemuselo odhadovat, někdy neví, proč zlobí – dáme pevná pravidla a hranice. Pomůže nám to? pozor na ironii a nálepkování! pokyny říkat klidně, důsledně, pokud to jde dávat na výběr/ nejlépe ze dvou alternativ/ dítěti je nutné věnovat pozornost, když je v klidu, ne když zlobí dostatek tělesného kontaktu vzniklý afekt řešit až po odeznění

47 Poruchy koncentrace KUPOZ KUPREV FIE RŮZNÉ JINÉ PRACOVNÍ LISTY A HRY


Stáhnout ppt "Poruchy učení a chování"

Podobné prezentace


Reklamy Google