Nežádoucí události: kam dál?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Program pro rychlé hlášení poruch strojů a zařízení
Advertisements

Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Podpora terénních prací v projektu NIKM - národní inventarizace kontaminovaných míst, automatizace úloh Roman Bukáček, Jiří Chroust, Petr Pala, Jiří Zvolánek,
Národní systém hlášení nežádoucích událostí
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Projekt EPP-ED Mimořádné události v ÚVN MUDr. Sandro Zamarian
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Struktura personální směrnice
Celní služby 2000 Radek Sedláček TranSoft a.s Radek Sedláček TranSoft a.s
Zpracování záměru projektu a jeho příloh Ing. Hana Kuželková, NVF, o.p.s.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Realizační tým ICZ duben 2005
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Systém pro podporu komunitního plánování
Přístup k posouzení rizika
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Sledování nežádoucích událostí v ČR
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Sledování nežádoucích událostí ČAS 2009 MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Ing. Marek Šmíd, MBA Institut pro veřejnou správu Praha
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Plánování směn zdravotnických pracovníku nelékařských oborů v nepřetržitém provozu ve FN Ostrava Angelika Remová, Věra Pazdziorová, Věra Žídková.
 Smlouva o poskytnutí účelové dotace čl. V., odst. 14 (Pověření poskytováním SOHZ čl. IV., odst. 13) a dále Metodika PK část XIII., odst. 13  mezní.
Klinické audity a jejich smysl Vlastimil Polko Miloš Glatzner Zdeněk Kuběna Oddělení radiologické fyziky Masarykův onkologický ústav.
Michala Pechová Jak vyplnit webovou žádost OP VK BENEFIT7 ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
BARTECH BARTECH, s.r.o. Velkomoravská 527/33, Hodonín, INVENTURA „HIM“ Řešení inventarizace hmotného majetku NOVINKY verze 2.0.
Sledování dekubitů jako indikátoru kvality ošetřovatelské péče na národní úrovni Prezentace výstupů Praha,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
EPreskripce – lékařský záznam – pozadí a zkušenosti z Dánska 17. prosince 2008 SÚKL Praha Příprava lékáren na ePreskripci a poskytování údajů o vydaných.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
VZ Zajištění podpory procesů a materiálně technického zázemí pro jednání pracovních skupin Informační systém Národní soustavy kvalifikací Návod na obsluhu.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
1 Šetření dekubitů na národní úrovni 20. září 2011 Kajetána Ternbachová.
Vznik a provoz společného katalogu s vyžitím evergreenu Eva Cerniňáková (Knihovna Jabok) Seminář Evergreen v Českých knihovnách Praha, SKIP.
[ 1 ] MUDr. Jana Mladá; Oddělení farmakovigilance Inspekce FV systému © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Oddělení pro vědu a výzkum, FHS UK Praha
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Nová farmakovigilanční legislativa
Zkušenosti a poznatky o praxích a výuce ve zdravotnických oborech Zdeněk Hon
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Obce a implementace GDPR
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Úřad vlády České Republiky
Kontrola prací s cytostatiky
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Národního registru hospitalizací
Transkript prezentace:

Nežádoucí události: kam dál? MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK

Obsah Metodika sledování NU Národní systém hlášení NU Benchmarking NU Q1&Q2 Kam dál?

Téma NU 8-12% hospitalizovaných pacientů poškozeno - etický i ekonomický problém Většina pochybení je preventabilních Nemá smysl trestat jednotlivce (mimo záměrných porušení pravidel) Nutnost zaměřit se na zlepšení systému –přenositelnost poznatků i mezinárodně Vysoká priorita WHO, EU i MZ ČR

Metodika NU Volně dostupná: Obsah Věstník MZ ČR Portál kvality MZ ČR Stránky KVZ 3.LF UK (včetně komentáře) Obsah Definice NU Hlášení NU Zpracování NU (vč. analýzy příčin NU) Souhrnná analýza dat

Definice NU Nežádoucí událostí jsou události nebo okolnosti, které mohly vyústit nebo vyústily v tělesné poškození pacienta, kterému bylo možné se vyhnout. Dále jsou za nežádoucí událost považovány případy, kdy poškození pacienta je pouze psychické či socioekonomické a také případy, kdy poškozeným je zdravotnické zařízení nebo jeho pracovník.

Hlášení NU Nesankční přístup k hlášení NU („slovník“ směrnice) Edukace pracovníků o smyslu a účelu hlášení NU Možnost anonymního hlášení NU Snadné provedení hlášení a obsah hlášení se soustředí na textový popis NU (snadné předávání hlášení) Praktické rady v komentáři k metodice

Zpracování NU Odpovědnost – ZZ určí pracovní postup (workflow) zpracování hlášení NU Klasifikace - závažnost NU dle přílohy č. 1 a druh NU dle přílohy č. 2 metodiky Prioritizace - ZZ určí kritéria pro kategorizaci NU jako komplikace/závažné Koncensus – „Rada bezpečí“ Včasnost - analýza „závažných“ zahájena do 3 a ostatních do 10 pracovních dnů

Zpracování NU - informování ZZ zajistí informování všech svých pracovníků o NU, její příčině a přijatých preventivních opatřeních. ZZ určí postup pro informování pacienta či jeho blízkých o NU a postupu jejího zpracování. Tento postup se řídí principem otevřenosti, který podporuje sdílení informací s pacientem (či jeho blízkými). Praktické rady v komentáři k metodice

Analýza příčin NU Chronologický souhrn Prioritní oblasti Plán rozhovorů Protokol PPP („problémy při poskytování péče“) Klinické informace Přispívající faktory (obecné a specifické) Popis již zavedených preventivních opatření Praktické rady v komentáři k metodice

Souhrnná analýza dat Souhrnná analýza ≠ tabulka s grafem Nutné srovnání s: Historickými daty Literárními zdroji Jinými zdravotnickými zařízeními (benchmarking) Motivace pracovníků Praktické rady v komentáři k metodice

Národní systém hlášení NU Projekt financován MZ ČR Řešitelem KVZ 3.LF UK Po vzoru britské NPSA a dle doporučení WHO Pro účastníky zcela zdarma Cíle: Benchmarking (jednotná klasifikace WHO) Vydávání doporučení pro praxi (na základě databáze záznamů o NU a jejich možné prevenci)

Varianta zapojení 1 benchmarking 3.LF UK anonymizovaná data Zdravotnické zařízení osobní údaje automatickypřes internet

Varianta zapojení 2 benchmarking Systém pro evidenci NU v prostoru vyhrazeném pro zdravotnické zařízení v datovém centru 3.LF UK osobní údaje 3.LF UK anonymizovaná data Zdravotnické zařízení osobní údaje přímé zadání či přepisování z papírového formuláře zabezpečeným spojením přes internet automaticky

Používání kompletní aplikace Žádné technické nároky na účastníka, kromě přístupu na internet Po právní stránce projekt zcela v souladu s platnou legislativou – zákon na ochranu osobních údajů (101/2000 Sb.) Přestože se nepoužívají rodná čísla a jména, přesto jde o zpracování osobních údajů = nutná smlouva o zpracování OÚ

Formulář hlášení Přístupný i bez přihlášení Většina polí může být nepovinná a případně i neviditelná (dle požadavků zdravotnického zařízení výběr ze společného seznamu položek) Minimální vyžadovaná data Datum narození, pohlaví pacienta Kdy se událost stala a na jakém typu oddělení Druh události dle WHO Výsledné poškození pacienta Text popisující co se stalo a jak bylo řešeno Případně text popisující jaká byla zjištěná příčina a jaká byla provedena prevence

Seznam nahlášených událostí Přístupný jen oprávněným uživatelům Zabezpečený jménem a heslem Lze měnit jakékoliv údaje dříve zadané hlásícím Každá událost se nachází aktuálně v nějakém pojmenovaném stavu Nově nahlášeno Přijato k řešení Uzavřeno bez preventivních opatření ….

Výstupní sestavy Tisk jednotlivých hlášení Statistka za určené období generovaná jako sešit MS Excel či OO Calc včetně pracoviště druhu NU závažnosti následků času události věku a pohlaví

Benchmarking Zasílaný pověřeným osobám ve zdravotnických zařízeních e-mailem Nelze si jej samoobslužně vygenerovat v aplikaci online Identifikace ZZ je skryta pod kódem, který je známý je zapojenému účastníkovi

Časový trend počtu nahlášených NU

Časový trend počtu lůžkodnů zapojených zařízení

Všechny NU

Poškozující NU

Klinicky významné všemi hlášené NU

Podmínky zapojení Přístup k internetu Zajištění edukace vlastních zaměstnanců Pozice „manažer(ů) rizika“ (nejde o nové pracovní místo, jen oprávnění v systému) Deklarování nepunitivního přístupu Projekt otevřený lůžkovým zařízením všech typů Nutné uzavření písemné smlouvy dle zákona o ochraně osobních údajů

Kam dál? Zaměření na specifické NU (např. HAI) Rozšíření benchmarkingu Zlepšení kvality dat, metodická podpora zapojených účastníků, akcentace prioritních druhů NU Příprava doporučení pro správnou praxi Zapojení dalších zdravotnických zařízení Předávání dat do jiných souvisejících systémů (např. farmakovigilance)

www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/verejne-zdravotnictvi/NU

Další informace Web kabinetu: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/verejne-zdravotnictvi/ E-mail kabinetu: kabinetvz@lf3.cuni.cz Demoverze: http://hlaseninu.lf3.cuni.cz/demo/report/HNU/NNKM