Rámcové a školní vzdělávací programy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PT – obecná charakteristika
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Systém kurikulárních dokumentů
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY I
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Průřezová témata.
Rámcový vzdělávací program 15. října Malé ohlédnutí – pohled do historie RVP pro gymnázia r materiál k diskusi – r –setkání autorů.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
9. Tvorba individuálního plánu
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Reforma školství v ČR.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Rámcové a školní vzdělávací programy

Co je smyslem rámcových vzdělávacích programů? Stanovit závaznou (standardní) úroveň pro jednotlivé etapy vzdělávání, kterou by měli dosáhnout všichni žáci. Odvíjet tuto úroveň od úrovně vědomostí a dovedností, které je žák schopen na konci vzdělávání prokázat, nikoli jen od výčtu učiva, které se má „naučit“. Umožnit ředitelům a učitelům rozhodovat o podobě vzdělávání na své škole a posílit jejich zodpovědnost za obsah a kvalitu vzdělávání

Kurikulární reforma v ČR – systém nových kurikulárních dokumentů Národní program vzdělávání Státní úroveň Rámcové vzdělávací programy RVP G(SP) RVP PV RVP ZV Jiné RVP RVP SOV Manuály Školní úroveň Školní vzdělávací programy Portál

Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání První pracovní verze RVP GV - srpen 2003 Připomínkové řízení - září 2003 až prosinec 2003 Pilotní verze RVP GV - červen 2004 Ověřování tvorby ŠVP – Pilot G - září 2004 až červen 2006 Upravená verze RVP G - 2006 Ověřování ŠVP v praxi – Pilot G - září 2006 až červen 2008

Cíle projektu PILOT G ověřit, zda lze na základě pilotní verze RVP GV vytvořit kvalitní ŠVP využít poznatků z ověřování při tvorbě manuálu, který bude sloužit jako metodická příručka při zavádění programu do všeobecné praxe využít poznatků z ověřování k vypracování definitivní verze RVP GV určené k zavedení do všeobecné praxe

Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání v roce 2001 vznikly první verze rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé stupně a směry odborného vzdělávání tyto první RVP byly podrobeny veřejné diskusi a připomínkovému řízení v roce 2002 vzniklo prvních 8 RVP od roku 2003 se pracuje na RVP pro další obory vzdělání více na www.nuov.cz

Části RVP G Část A – Systém kurikulárních dokumentů a principy RVP Část B – Organizační uspořádání vzdělávání (Podmínky k přijetí a ukončení G studia) Část C – Klíčové kompetence – Vzdělávací oblasti a obory – Průřezová témata – Rámcový učební plán Část D – Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných – Podmínky pro realizaci vzdělávání – Zásady pro přípravu ŠVP

Školní vzdělávací program (ŠVP) Pedagogický dokument vycházející z RVP, který bude ze zákona vytvářet každá škola ŠVP prezentuje vlastní zaměření školy, škola v něm může zohlednit zájmy a potřeby žáků, regionu apod. ŠVP obsahuje mimo jiné i učební osnovy (škola rozpracovává vzdělávací obsah z RVP)

Struktura ŠVP Identifikační údaje Charakteristika školy Charakteristika ŠVP Učební plán Učební osnovy Hodnocení žáků a autoevaluace školy

Učební plán

Učební osnovy Název vyučovacího předmětu Charakteristika vyučovacího předmětu Obsahové vymezení Časové vymezení Organizační vymezení Výchovné a vzdělávací strategie <<>> Rozpracování vzdělávacího obsahu Výstupy Učivo Tematické okruhy průřezových témat <<>>

Hodnocení žáků a autoevaluace školy Pravidla pro hodnocení žáků způsoby hodnocení kritéria hodnocení Autoevaluace školy oblasti ( Vyhláška 15/2005 Sb.) cíle (zhodnocení stavu) nástroje (řízené rozhovory, školní dokumentace, dotazníky, hodnocení práce učitelů vedením školy…) časové rozvržení

Informační zdroje Publikace RVP www.vuppraha.cz www.nuov.cz Metodický portál (www.rvp.cz)

Vzdělávací obsah RVP RVP ZV Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) Matematika a její aplikace Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) Člověk a svět práce Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět (1. stupeň) RVP GV Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) Matematika a její aplikace Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie, Geologie) Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Dějepis) Člověk a svět práce Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) Umění a kultura (hudební obor, výtvarný obor) Informační a komunikační technologie zpět

Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova RVP ZV Osobnostní a sociální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova Výchova demokratického občana RVP GV Osobnostní a sociální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova zpět

Koordinátor tvorby ŠVP Motivuje ostatní Plánuje harmonogram činností Řídí tým učitelů, organizuje společnou i skupinovou práci při tvorbě ŠVP Podílí se na vytvoření pracovních týmů, vymezí zodpovědnost Kontroluje plnění jednotlivých kroků tvorby Doporučí konkrétní vzdělávání učitelů Pozná nedostatky programu Řídí sestavení konečné podoby ŠVP