Metody a formy realizace veřejné správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Ochrana práv ve veřejné správě
Právo pro podnikatele II
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Činnost veřejné správy. Nejčastější členění činnosti s bezprostředními právními důsledky X činnosti organizační činnosti s bezprostředními právními důsledky.
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejná správa – úvod.
Správní činnosti.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Správní právo procesní
Prameny práva, právní vztahy
Právní aspekty podnikání
Právní aspekty podnikání
Právo na informace Tereza Danielisová,
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Veřejnoprávní smlouvy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Veřejná správa.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Veřejnosprávní činnost
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Správní proces a správní akty
Územní samospráva Obce
Správní právo procesní - úvod-
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Úvod do práva.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Metody a formy realizace veřejné správy. Rozhodovací procesy ve veřejné správě. JUDr. Veronika Kudrová, Ph.D. BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě 29.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obecná část daňového práva procesního I
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313Zk Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Zápatí prezentace.
Správní řád jako základ právní úpravy procesních forem veřejné správy (vč. základních zásad) JUDr. Veronika Kudrová, Ph.D. BEP302Zk Veřejná správa v ČR.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Správní proces a správní akty
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Základní orientace v právu a úvod do studia veřejné správy. Místo veřejné správy v systému veřejné moci ve státě.
Správní právo procesní
Obecná část daňového práva procesního I
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Obecně o veřejné správě
Obecná část rozpočtového práva III
Obecná část rozpočtového práva III
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Metody a formy realizace veřejné správy Metody a formy realizace veřejné správy. Rozhodovací procesy ve veřejné správě. Správní řád jako základ právní úpravy procesních forem veřejné správy. JUDr. Veronika Kudrová BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě I6. 10. 2012

Obsah Veřejná správa jako činnost, vrchnostenské a nevrchnostenské formy činnosti veřejné správy. Ústavní a zákonné základy činnosti veřejné správy v České republice.  Individuální správní akty, jejich charakteristika, členění, náležitosti, vady a vlastnosti . Normativní správní akty, jejich charakteristika a členění. Právní předpisy jednotek územní samosprávy.  Smíšené správní akty (opatření obecné povahy) a další (jiné) úkony (postupy) veřejné správy.  Veřejnoprávní smlouvy, jejich charakteristika a členění.  Faktické úkony, jejich charakteristika a členění.  Základní charakteristika správního řádu. Rozsah a působnost.

Veřejná správa jako činnost Od minimálního státu po sociální stát Společenská shoda o zajišťovaných službách? = funkční (materiální) pojetí VS Vrchnostenská x nevrchnostenská správa

Veřejnoprávní vztah* * Autorem animace Dan Dvořáček

Ústavní a zákonné základy Čl. 2 Ústavy ČR (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 2 Listiny (2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanoveným zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. (3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 36 Listiny (1) Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. (3) Každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, m. jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.

Metody a formy realizace Metoda = postup, jak dosáhnout sledovaného cíle I. obecné (přesvědčování, donucování, řízení a regulace) II. konkrétní (administrativní, ekonomické, organizační) Forma = vnější vyjádření činnosti VS I. neprávní (organizační – operativně- organizační činnosti, materiálně-technické operace) II. právní

Právní formy realizace Správní akty Veřejnoprávní smlouvy Faktické úkony s přímými právními důsledky

Správní akty Správní akty Interní x externí Individuální (SprŘ & zvláštní úprava) Normativní (zvláštní předpisy, zejm. Z o obcích, krajích, hl. m. Praze, ZVŠ...) Smíšené (SprŘ & zvláštní úprava)

Náležitosti správních aktů Kompetenční Pravomoc, působnost, příslušnost Procedurální Postup Formální Příslušná forma + „nezbytné formality“ Materiální (obsahové) Výroková část, odůvodnění, poučení u IPA (Soulad s vyšším P předpisem u NPA)

Vady IPA I. Nízké intenzity - chyby či jiné nesprávnosti v písemném projevu (lze opravit bez návrhu) II. Vysoké intenzity (nejběžnější) - nezákonnost, nesprávnost, formální vadnost (tzv. naříkatelné akty, lze je napadnout opravnými prostředky; platí pro ně presumpce správnosti) Nicotné akty (nulitní) - chyby takového rozsahu, že se na ně hledí, jakoby ani nevznikly (např. nedostatek kompetence, nesrozumitelnost, vnitřní rozpornost)

Vady NPA Neústavnost Nezákonnost -> monopol na rušení (vnějších) NPA má ÚS

Veřejnoprávní smlouvy Veřejnoprávní smlouva = dvoustranný nebo vícestranný PÚ, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Koordinační Subordinační Mezi účastníky

Správní řád = obecný předpis pro postupy ve veřejné správě (subsidiární působnost) Upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy Použije se, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup. Nepoužije se pro občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní úkony prováděné správními orgány a na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti. + přesah - § 177 odst. 1 & § 180

Správní řád Část I – rozsah působnosti & zásady Část II a III – správní řízení Rozhodnutí Opravné prostředky Exekuce Část IV – tzv. jiné úkony (vyjádření, osvědčení...) Část V – veřejnoprávní smlouvy Část VI – opatření obecné povahy Část VII – Spol., přechodná a závěrečná ust.

Logika správního řízení Přípravná fáze Rozhodnutí (ex offo / na návrh) Řádné opravné prostředky (Exekuce) Soudní přezkum Rozhodnutí Nečinnosti Jiného zásahu

Literatura k prostudování PRŮCHA, P. Správní právo : obecná část. 7. doplněné a aktualizované vydání. Brno : Masarykova univerzita a Doplněk, 2007. 418 s. s. 48 – 67 s. 251 – 315 STAŠA, J. Úvod do českého správního práva. Praha : Policejní akademie České republiky, 1996. 184 s. s. 11 - 18 s. 71 – 98 SKULOVÁ, S. a kol. Správní právo procesní. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. 428 s. s. 31 – 43 s. 227 – 233

Děkuji za pozornost Příští přednáška Organizace veřejné správy, vztah ústřední, regionální a místní správy. Organizace veřejné správy v České republice. JUDr. Stanislav Sedláček, Ph.D.