VY_22_INOVACE_ANJ_1S2U_VO_27_20 Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity II/2 – Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách Autor Mgr. Radmila Vovková Číslo materiálu VY_22_INOVACE_ANJ_1S2U_VO_27_20 Název Have, had, have to Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Anglický jazyk Ročník 1.roč. SŠ, 2. roč. SOU Tématický celek Gramatika Anotace Výkladová prezentace je zaměřena na osvojení si učiva týkajícího se slovesa HAVE jako významového a pomocného slovesa. Prezentace obsahuje cvičení, na kterém si žáci osvojí znalosti z probraného učiva. Součástí je klíč ke cvičením. Metodický pokyn Viz předposlední strana prezentace Klíčová slova Have,, have got, has, have to, had, didn‘t have, having Očekávaný výstup Žáci si osvojí používání slovesa HAVE. Získané znalosti si procvičí na cvičení v závěru prezentace. Datum vytvoření 19.2. 2014
pomocné /významové sloveso HAVE, HAD, HAVE TO pomocné /významové sloveso
HAVE – významové sloveso HAVE GOT - MÍT oznamovací otázka zápor I have got have I got? I haven't got you have got have you got? you haven't got he has got has he got? he hasn't got HAVE - MÍT oznamovací otázka zápor I have do I have? I don't have you have do you have I don‘t have he has does he have he doesn‘t have
You've got a brother, haven't you? You have a sister, don't you? Otázka + krátká odpověď: Have you got a brother? -- Yes, I have. Do you have a sister? -- Yes, I do. Dovětek: You've got a brother, haven't you? You have a sister, don't you? Vyjádření souhlasu („já také, já také ne“): I have got a large house. - So have I. I have a large house. - So do I. Pomocné sloveso HAVE můžeme zkrátit pomocí 've, 's, významové nikoliv: I've got a brother. I‘ve a brother. She‘s got a brother. She‘s a brother.
Minulý čas: používáme pouze HAD jako významové sloveso bez GOT They had a big house. They had got a big house. otázku tvoříme pomocí DID Did you have a brother? Had you got a brother? zápor pomocí DIDN‘T He didn‘t have a sister. He hadn‘t got a sister. He hadn‘t a sister.
HAVE - DÁVAT SI jedná se o významové sloveso používá se v ustálených spojení jako např.: have breakfast - snídat have lunch – obědvat have dinner – večeřet have a good time - užívat si have a bath/shower - dávat si koupel/sprchu have a holiday - mít dovolenou have a cup of coffee - dát si kávu nelze použít spojení HAVE GOT I have got a shover every day. I have a shower every day. - Sprchuji se každý den. Do you have a shower every day? I don‘t have lunch at work. ALE: I have got a shower. – Mám sprchu. (doma)
HAVE -DÁVAT SI - použití v průběhovém čase He's having a shower at the moment. Právě se sprchuje. I‘m having dinner at the moment. Právě večeřím. Are you having a good time here? Užíváš si tady? They are having a coffee. Dávají si kávu.
HAVE TO – MUSET – modální sloveso I have to go. - Musím jít. Do you have to go? – Musíš jít? I don't have to go. – Nemusím jít. I've got to go. – významově stejné jako HAVE TO, vyjadřuje jednorázovou povinnost, nyní musím něco udělat HAVE TO – MUST She has to wear glasses for reading. ( - it‘s a fact) I must write to Ann. (- the speaker is giving his own feelings)
HAVE - v dokonavých časech jako např. v předpřítomném a předminulém čase I've been to the USA twice. V USA jsem byl dvakrát. Have you ever seen him? Viděl jsi ho někdy? I have been sitting here for two hours Sedím tady už dvě hodiny. When I arrived, everyone had left. Když jsem dorazil, všichni už byli pryč. Before he came to Brno, he had been staying in Prague.
Metodické pokyny k materiálu: 1) tento digitální učební materiál je zaměřen na osvojení si učiva týkajícího se slovesa HAVE jako významového a pomocného slovesa 2) na prvních stranách se žáci seznámí s použitím významového slovesa HAVE a HAVE GOT , s tvořením záporu a otázky v přítomném čase prostém, s použití v minulém čase prostém, a s použitím vazby v průběhovém čase 3) v další části se žáci seznámí s použitím HAVE ve funkci pomocného slovesa matriál lze využít v papírové podobě nebo s nimi lze pracovat skupinově na interaktivní tabuli
Zdroj: Murphy, Raymond. Essential Grammar in Use. Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-35770-5. s. 28, 29, 30, 55, 80. vlastní tvorba autora