Přibyslav 09.07.2009 Mgr. Marie Linhartová Klima školy – ŠVP jako nástroj utváření pozitivní vnitřní atmosféry školy Přibyslav 09.07.2009 Mgr. Marie Linhartová
Klima školy ????? Co to je??? Asociace Představení, očekávání
Proč??? Příznivé klima zvyšuje efektivitu práce, má zásadní vliv na průběh a výsledky učení. Příznivé klima podporuje aktivitu učitelů i žáků, podporuje sebesystém a tvořivost. Pozitivní klima odbourává napětí a vnáší hravost a radost do života školy, chuť k inovacím. Nacházíte se v různých fázích…SWOT
Vlivy LIDÉ VZTAHY PROSTŘEDÍ EFEKTIVITA VÝUKY, NAPLŇOVÁNÍ CÍLŮ
Klima školy – jednotlivci a týmy Ředitel Aktivní a angažovaný, rozhodný a tolerantní, podporující, profesionál v jednání i řízení, jasné vize a cíle, zralý a ošetřovaný sebesystém, …. Učitel - osobnost, pedagog, odborník… zralá osobnost s dětskou duší Sborovna Žák Třída Rodiče (Škola rodičů) Zřizovatel Veřejnost Role koordinátora ŠVP
Lidské zdroje Naplňování základních lidských potřeb Kompetence a zodpovědnost, spolupráce, sdílení Koncepční rozvoj a podpora profesních kompetencí – vzdělávání, prevence syndromu vyhoření, supervize,… Budování vztahů ve skupinách, týmech, komunitách…. Humor a tvůrčí prostředí ve smyslu cílů Projekty, problémy, role, modely a další hrátky
Týmové, komunikační, organizační a sociální klima Budování týmů sborovna, třída, podpůrné týmy (žáci s poruchami učení, chování, rodičovské týmy),… Komunikace vertikální, horizontalní, otevřená, prorozvojová, podporující,… Organizace efektivní, časová, obsahová, prostorová, pravidla, „vím co udělám když…“,… Dílna lidskosti - sociální klima, sociální kontrola, práce se vztahovou dynamikou…
Prostředí Škola s úsměvem (anebo bez - hned u vchodu) Fyzikální faktory – hluk, teplota, naplněnost tříd,… Třídy, speciální učebny, studijní a odpočinkové zóny Výzdoba a uspořádání, ergonomie (vzhledem k věku) Vybavení nejen materiální, knihovny, Škola rodičů Příroda jako třída, škola otevřená zkušenostem,..
Efektivní vyučování Motivace (příběh, problém, hra, napětí, tajemství,..) PROČ Vzdělávací cíle, obsah výuky, klíčové kompetence CO Formy a metody práce, hodnocení JAK
Hodnocení žáků a klima školy Předpokladem k tomu, aby hodnocení žáků přispívalo k vytváření pozitivního klimatu školy a nebylo vnímáno jako ohrožení, je několik faktorů: Předvídatelnost – je známo co a kdy bude předmětem hodnocení Transparentnost – jsou všeobecně známy a dodržovány postupy hodnocení Stanovení kritérií - jsou společně stanovena kritéria hodnocení a je na minimum omezen subjektivismus (stejný projev je různými pedagogy hodnocen stejně) Jasná a společně stanovená pravidla hodnocení – pravidla hodnocení jsou přehledná, pochopitelná, všeobecně známá a všemi akceptovaná Sebehodnocení je součástí hodnocení – žák má nejen možnost, ale je pobízen k tomu, aby před hodnocením učitelem vyslovil svoje vlastní hodnocení s použitím kritérií podle kterých ho následně zhodnotí učitel Přiměřenost – nemá smysl hodnotit všechno a pořád, zbytečně to zatěžuje žáky i učitele.
Klima třídy a práce se třídou Žák a třída – individuální rozvoj v týmu Žák – osobnost, rodinné prostředí, školní prostředí Charakteristika třídy Hodnocení třídy – prospívání a chování ( střed, slabší, počet problémových, putujících, aktivita a pasivita, motivovanost, hierarchie a atraktivita, kompetice a kooperace, složení třídy, efektivita výukových metod, hodnocení chování – pochvaly a důtky, …) POSTUP VEDENÍ TŘÍDY
Nástroje k budování klimatu Radost Důvěra Opravdovost Čitelnost Profesionalita Rozvíjení osobního nadání Vstřícnost Férovost Zájem Sociální vnímavost jako prevence násilí
Některé z možných evaluačních mechanismů Úroveň vztahů Komunikace, organizace Podpora Tolerance Koheze Angažování, zainteresovanost Flexibilita Kreativita Samostatnost Práce v týmu, ve skupině Orientace na rozvoj Inovace Otevřenost k veřejnosti Experimentátorství, tvořivost, hravost Motivace, radost Hodnocení spíše průměrné a nadprůměrné, efektivní práce s chybou
„Jsou dvě největší strategické chyby: jednat předčasně nebo nechat si ujít příležitost.“ Přijetí paradoxů „Mějte oči dokořán otevřené, soustřeďte se a přesně si uvědomte, co vlastně chcete. Nikdo netrefí cíl se zavázanýma očima.“
Děkuji za Váš čas.