Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad."— Transkript prezentace:

1 Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad

2 „Smrt je přirozenou součástí života všech bytostí na tomto světě.“

3 V paliativní péči je kladen velký důraz na práci týmu, zaměřenou na: Komplexní péče o potřeby biologické biologické psychologické psychologické sociální sociální spirituální spirituální Zajištění kvality života a lidské důstojnosti do konce života

4 Složení ošetřovatelského týmu v hospici: Lékaři Lékaři Zdravotní sestry Zdravotní sestry Ošetřovatelky Ošetřovatelky Rehabilitační sestry Rehabilitační sestry Sociální pracovnice Sociální pracovnice Psycholog Psycholog Duchovní Duchovní Zástupce dobrovolníků (koordinátor) Zástupce dobrovolníků (koordinátor)

5 Cílem práce týmu kvalitní péče o pacienty Abychom tuto péči mohli poskytovat, měli by všichni členové týmu: Kvalitně spolupracovat Kvalitně spolupracovat Vystupovat jednotně v léčebném a ošetřovatelském procesu Vystupovat jednotně v léčebném a ošetřovatelském procesu Dodržovat pravidla práce týmu, jasně vymezené kompetence a subordinace Dodržovat pravidla práce týmu, jasně vymezené kompetence a subordinace Dokázat mezi sebou kvalitně komunikovat Dokázat mezi sebou kvalitně komunikovat Informovat ostatní členy týmu o všem, co je důležité pro další postup léčby a péče o pacienta Informovat ostatní členy týmu o všem, co je důležité pro další postup léčby a péče o pacienta

6 Principy kvalitní spolupráce v týmu: Profesionální přístup Profesionální přístup Respektování důstojnosti druhých a jejich názoru Respektování důstojnosti druhých a jejich názoru Důvěra Důvěra Otevřenost Otevřenost Empatie a pochopení Empatie a pochopení Schopnost podpořit druhého Schopnost podpořit druhého Pokora, úcta k práci druhých Pokora, úcta k práci druhých Schopnost efektivní a konstruktivní komunikace Schopnost efektivní a konstruktivní komunikace

7 Specifické podmínky a prostředí práce týmu v hospici Neustálá psychická zátěž Neustálá psychická zátěž Neustálé nároky na míru profesionálního nadhledu, odstupu a hranic Neustálé nároky na míru profesionálního nadhledu, odstupu a hranic Zvýšená emocionalita prostředí, emoční zátěž Zvýšená emocionalita prostředí, emoční zátěž Fyzická náročnost Fyzická náročnost Složení kolektivu Složení kolektivu

8 Konflikty 1. Na bázi profesní a pracovní Názorové neshody Názorové neshody Pracovní vytížení, stres Pracovní vytížení, stres Porušování, překračování kompetencí, nedodržování pravidel práce týmu Porušování, překračování kompetencí, nedodržování pravidel práce týmu Profesní chyby, profesionální selhání Profesní chyby, profesionální selhání

9 Konflikty 2. Na bázi osobnostních charakteristik Míra irritability, snížená odolnost vůči zátěžovým situacím Míra irritability, snížená odolnost vůči zátěžovým situacím Konflikty způsobené nastavením sympatií a antipatií vůči okolí Konflikty způsobené nastavením sympatií a antipatií vůči okolí Zvýšená přecitlivělost vůči okolí způsobená problémy v osobním životě Zvýšená přecitlivělost vůči okolí způsobená problémy v osobním životě Konflikty způsobené charakterovými vlastnostmi Konflikty způsobené charakterovými vlastnostmi Nastupující syndrom vyhoření Nastupující syndrom vyhoření

10 Řešení všech problémů musíme mít vždy na paměti prospěch pacienta ne prospěch osobní či prosazování vlastních ambicí

11 Řešení pracovních konfliktů: Zkvalitnění komunikace – konstruktivní diskuse, pozitivní prvek vnášení vlastního názoru Zkvalitnění komunikace – konstruktivní diskuse, pozitivní prvek vnášení vlastního názoru Pravidelná setkávání týmu – možnost otevření problémů všech členů týmu bez pocitu viny, strachu a nedocenění Pravidelná setkávání týmu – možnost otevření problémů všech členů týmu bez pocitu viny, strachu a nedocenění Dodržování kompetencí, subordinací a pravidel práce týmu Dodržování kompetencí, subordinací a pravidel práce týmu Řešení vážnějšího profesního pochybení, konfliktů na podkladě pracovního vytížení a stresu Řešení vážnějšího profesního pochybení, konfliktů na podkladě pracovního vytížení a stresu

12 Řešení konfliktů způsobených osobnostními problémy: Vždy nutný indivíduální a hlubší přístup Vždy nutný indivíduální a hlubší přístup Otevřené spory – emocionálně silné, ale již částečné uvolnění tenze. Hledáme příčinu sporu, ale i možnost podpory v náročném povolání. Otevřené spory – emocionálně silné, ale již částečné uvolnění tenze. Hledáme příčinu sporu, ale i možnost podpory v náročném povolání. Skryté spory – velký problém pomluvy, zášť, závist, zloba, narušují pracovní prostředí, znesnadňují profesionální přístup. Je nutné nebát se problémy otevřít již v počátku. Skryté spory – velký problém pomluvy, zášť, závist, zloba, narušují pracovní prostředí, znesnadňují profesionální přístup. Je nutné nebát se problémy otevřít již v počátku.

13 Předcházení konfliktům Zlepšování celkového klimatu na pracovišti – uvolněná atmosféra důvěry, radosti a vstřícnosti Zlepšování celkového klimatu na pracovišti – uvolněná atmosféra důvěry, radosti a vstřícnosti Podpora otevřenosti Podpora otevřenosti Předcházení syndromu vyhoření Předcházení syndromu vyhoření - pochvala práce - pochvala práce - zájem o pracovníky, podpora - zájem o pracovníky, podpora - umožnění profesního růstu - umožnění profesního růstu - zvyšování kvalifikace, vlastní sebedůvěry - zvyšování kvalifikace, vlastní sebedůvěry - podpora kompenzačních mechanismů, např. společné akce v hospici i mimo něj - podpora kompenzačních mechanismů, např. společné akce v hospici i mimo něj

14 V čem může pomoci psycholog: Koordinace komunikace v týmu, pomoc při rozvoji komunikačních schopností Koordinace komunikace v týmu, pomoc při rozvoji komunikačních schopností Náhled při řešení sporů, profesní odstup Náhled při řešení sporů, profesní odstup Individuální pomoc a podpora při řešení sporů, při řešení osobních i osobnostních problémů, při kompenzaci emocí apod. Individuální pomoc a podpora při řešení sporů, při řešení osobních i osobnostních problémů, při kompenzaci emocí apod. Supervize při skupinách různého typu, umožnění náhledu na otevřený problém Supervize při skupinách různého typu, umožnění náhledu na otevřený problém Prevence syndromu vyhoření Prevence syndromu vyhoření Psychologická a krizová intervence Psychologická a krizová intervence Uvolňování tenze, snižování napětí (pomocí různých technik, např. relaxačních, kresebných, zážitkových apod.) Uvolňování tenze, snižování napětí (pomocí různých technik, např. relaxačních, kresebných, zážitkových apod.)

15 Tak, jako bychom chtěli, aby byl hospic místem radosti pacientů až do posledních chvil jejich života……

16 …..chtěli bychom také, aby byl místem spokojenosti všech členů personálu, aby dokázali prožívat pocit naplnění, smyslu a radosti ze své důležité a náročné práce.

17 Děkuji za pozornost. alexandrova@dlbsh.cz


Stáhnout ppt "Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad."

Podobné prezentace


Reklamy Google