Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti Zdroje: RVŠ, VOS učitelé zaměstnanci
Reálná dotace a počet studentů VŠ [%] počet studentů reálná dotace Zdroje: RVŠ, VOS
Státní podpora VŠ Zdroje: RVŠ, VOS podíl na HDP [%] EUcca 1,5 ČR < 0,8 Odhad “vnitřního dluhu” VVŠ 15 miliard Kč
Co je třeba udělat…? evaluovat a kategorisovat VVŠ: KRITERIA, KTERÁ SE NADÁLE NEBUDOU MĚNIT přidělovat peníze na výuku podle kategorií: VÝRAZNĚ ZVÝHODNIT ŠPIČKOVÉ VVŠ přidělovat peníze na výzkum výhradně podle předchozích výsledků: VÝRAZNĚ ZVÝHODNIT ŠPIČKOVÉ SKUPINY vyřešit INSTITUCIONÁLNÍ FINANCOVÁNÍ VÝZKUMU vyřešit vznik UNIVERSITNÍCH NEMOCNIC …předtím, než se do VVŠ nasypou další peníze
Věková struktura: docenti & profesoři D O C E N T I nad 70 4% 26% 38% 28% 4% P R O F E S O Ř I 0% 7% 31% 43% 19% Zdroje: RVŠ, VOS
Řešitelé výzkumných záměrů podle věku Zdroj: RVVV (2003)
Podíl absolventů Ph.D. v populaci Zdroj: OECD (2000) 0.0%0.5%1.0%1.5%2.0%2.5%3.0% ČR Korea Portugalsko UK USA Finsko Švýcarsko
Co je třeba udělat…? změnit strukturu učitelského sboru individuální hodnocení kvality, časově omezené smlouvy, smluvní platy, minimum „trvalých“ míst upravit systém postgraduálního studia zvýšit radikálně stipendia, zavést jednotná kriteria pro celou UK, zlepšit kontrolu vytvořit jednoduchý systém financování vědy z institucionální podpory přísná vědecká kriteria: “publish or perish“ zlepšit administrativní podporu z RUK včasné a kvalitní informace … na Universitě, než se do ní nasypou další peníze
Co chybí naší fakultě? vlastní budova nebo jiné vyhovující prostory - viz universitní nemocnice peníze na platy učitelů a vědců přijetí mladých pedagogů skutečná vědecká knihovna otevřená 24 hodin denně, vybavená počítačovou technikou, studijní literaturou, zahraničními časopisy peníze na stipendia pro pregraduální studenty prospěchová i sociální
Co je třeba udělat…? podpořit mladé pedagogy a vědce nabídky speciální podpory pro mladé lidi vracející se z ciziny a absolventy Ph.D., omezení klinických povinností učitelů podpořit vynikající jednotlivce a skupiny cílená podpora, hodnocení kvality dohlížet na racionální využití (alespoň institucionálních) dotací na vědu koordinovat podávání žádostí, pořizování investic přizpůsobit administrativní aparát sledování zahraničních grantů a příprava aplikací … na fakultě, než se do ní nasypou další peníze