Návrh Evropské charty regionální samosprávy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Ochrana práv ve veřejné správě
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Členění a organizace veřejné správy
Tato prezentace byla vytvořena
Přeshraniční spolupráce mezi územními orgány
Evropské správní právo
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Evropská charta místní samosprávy
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Obecná část správního práva
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Veřejná správa.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa Petr Machala.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Státní správa.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Evropský standard správního uvážení. Pojem správního uvážení dvojí pojetí správního uvážení 1. užší pojetí: případy, kdy právní úprava výslovně dává veřejné.
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Institut ochránce práv dětí
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313Zk Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Zápatí prezentace.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Správní právo procesní
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obecně o veřejné správě
Právo na dobrou správu.
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Transkript prezentace:

Návrh Evropské charty regionální samosprávy

Proč? celý proces přípravy návrhu reflektuje dynamický vývoj regionalizace vládnutí v mnoha evropských státech řada evropských států v zásadě byla ochotna Chartu přijmout je sporné, zda tvoří součást uznávaného standardu regionální demokracie, ovšem může sloužit jako inspirace pro národního zákonodárce

Charakteristika návrh připraven v letech 1994-1997 Kongresem orgánů místní a regionální samosprávy Charta se měla stát komplementem k Evropské chartě místní samosprávy základním cíl: zaručit regionům právo na samosprávu a vymezit optimální vztah regionálních vlád jednak k ústředním správním úřadům a jednak k místním samosprávám vychází ze stejných zásad jako Evropská charta místní samosprávy, avšak v mnoha ohledech jde dále Charta má rámcový charakter – nezakládá pro místní samosprávy žádné nové kompetence

Historie 1993 – dvojí podpora: ženevská konference o evropské regionalizaci vídeňský summit Rady Evropy 1997 – návrh v konečné podobě, podpora Výboru regionů EU soukolí se zadrhává – mezi evropskými státy není skutečná politická vůle k přijetí návrhu 1998 – Výbor ministrů RE zvedá varovný prst 2002 – helsinský konference ministrů: nedošla k žádnému závěru 2005 - budapešťská konference o regionální samosprávě : odložení projektu

Výchozí body právo regionů na samosprávu má být ústavně zakotvené nemá být zužováno zákonnou úpravou region=jako největší územní součást státu, která se nachází mezi ústřední vládou a místními orgány, za předpokladu, že má postavení samosprávné jednotky

Pojem regionální samosprávy trojí vymezení podobně jako v ECHMS formální vymezení: právo regionálních společenství v mezích daných zákonem na svou odpovědnost a v zájmu obyvatelstva upravovat a spravovat podstatnou část věcí veřejných . materiální vymezení: schopnost regionálních společenství spravovat podstatnou část věcí veřejných organické vymezení: region má spravovat reprezentativní shromáždění volené přímo občany a výkonný orgán, jenž se tomuto shromáždění zodpovídá (pokud není volen přímo), možnost přímé demokracie

Rozsah práva na regionální samosprávu obdobné zásady jako ECHMS: zásada delegace: vnitrostátní právo určuje pravomoci regionálních samospráv zásada subsidiarity zásada plných kompetencí: do pravomoci regionálních orgánů musí zásadně spadat všechny regionální záležitosti, regiony mají mít pravomoci rozhodovací a správní a právo přijímat a provádět regionální politiky zásada přizpůsobivosti: možnost přizpůsobit si výkon přenesených pravomocí podle svého uvážení zásada solidarity: regiony mají zohledňovat zásadu národní a evropské solidarity

Záruky regionální samosprávy návrh rozvíjí finanční záruky shodně s ECHMS zakotvuje zásadu dostatečných zdrojů a zásadu různorodosti a přizpůsobivosti větší důraz na autonomní financování: vlastní zdroje mají poházet zejména z regionálních daní a poplatků, jejichž výši si regiony stanovují samy regiony mají mít právo – v těch případech, kdy daně a poplatky nevybírají samy – stanovovat dodatečné regionální navýšení právní záruky právo domáhat se soudní ochrany pozoruhodné rozvinutí: žalobní titul i v případě porušen evropského standardu

Správní dozor návrh Charty uznává nezbytnost správního dozoru nad výkonem regionální samosprávy, stejné zásady jako ECHMS zásada delegace: správní dozor nad regionální samosprávou lze vykonávat jen v takových případech a takovým způsobem, který stanoví vnitrostátní zákonodárství. zásada legality: Správní dozor se musí omezovat pouze na zkoumání toho, zda regiony dodržují obecně závazné předpisy, výjimka - plnění úkolů v přenesené působnosti

Zapojení regionů do celostátních, evropských a mezinárodních záležitostí zde návrh vstupuje do oblasti neupravené ECHMS právo účastnit se rozhodovacích procesů na ústřední úrovni v těch případech, kdy jsou dotčeny regionální zájmy, formy účasti: zastoupení regionů v zákonodárných orgánech a ústředních správních úřadech nebo diskuse a konzultace mezi ústředními orgány a orgány regionálními. zapojením do záležitostí evropských a mezinárodních ústřední vlády mají s regiony konzultovat uzavírání mezinárodních smluv, jež se dotýkají regionálních záležitostí regiony mohou vysílat své zástupce do evropských institucí a mezinárodních organizací.