Komunikační techniky užívané při facilitaci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro společnost Chodura
Advertisements

TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
KOMUNIKACE PhDr. Eva Tomešová, PhD. FTVS UK, TŠ,
Může ji lékař ovlivnit? Jan Soukup Psychiatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha Centrum pro léčbu poruch příjmu potravy Motivace k odvykání kouření.
Lidská komunikace.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Neverbální komunikace
Zásady dobré komunikace
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Sociální práce s rodinou 3
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
Komunikace s rodiči.
Komunikace a prezentace KOPRD
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Cílená zpětná vazba Metody pro reflexi v EV.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
KOMUNIKACE.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
DOPIS PRO TEBE.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Lekce 7 – Komunikujeme beze slov Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.08/ Modul 1 –
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Koučink dětí a mladistvých
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace při řešení konfliktů
Komunikace s rodiči - techniky
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
DOPIS PRO TEBE.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Transkript prezentace:

Komunikační techniky užívané při facilitaci Michaela Širůčková

Cvičení 1 – Zpráva o loupeži Prosím, poslouchejte velice pozorně, spěchám, protože musím okamžitě do nemocnice. Právě jsem z čerpací stanice na rohu zavolala policii. Počkejte tu a všechno jim vypovězte. Šla jsem nakupovat do potravin v Husově ulici, když se přiřítil ten chlápek a málem mne srazil na zem. Nesl bílou tašku a mně se zdálo, že to vypadá, jako by nesl v levé ruce pušku. Měl na sobě Levi‘s bundu bez rukávů, modrou vlněnou košili a modré džíny s dírou na pravém koleni. Z jeho postavy mě upoutaly dlouhé vyzáblé nohy a velké břicho. Na nose měl drátěné brýle a byl celý do červena opálený. Neměl žádné vlasy, pouze hnědého kníra a byl asi tak metr a půl vysoký, věk pravděpodobně něco okolo pětatřiceti.

Zásady aktivního naslouchání Ochota naslouchat a porozumět. Opravdové soustředění na řečníka, pozornost je zaměřena výhradně na něj. Projevování zájmu neverbálními prostředky: mimika, gesta, oční kontakt, vzdálenost, pozice těla. Přiměřené slovní povzbuzování. Ověřujeme, zda jsme správně porozuměli a formulovali. Vhodné je čas od času shrnout sdělení. Zaměřujeme se na to, co říká mluvčí a ne na to, co si myslíme: neinterpretujeme nehodnotíme.

Techniky aktivního naslouchání

Povzbuzování Cíl: Podnítit druhého k dalšímu hovoru Získávání informací Mapování a rozšiřování témat hovoru Prostředky: Užíváme výhradně otevřené otázky Užíváme neutrální slova Nevyslovujeme souhlas či nesouhlas Příklady: Co mi o tom můžete říct? Jaký je váš názor? Jak to vidíte vy? Co se změnilo? Získávání důvěry: „Budu tě poslouchat, ať říkáš cokoli“ tendence, předčasně objasňovat: Co tě k tomu vede? Proč tě to nenapadlo? Proč si to myslíš? Kl. Čekal bych nějakou odměnu …poradce: „můžu se tě zeptat, kdy máš tréninky?

Objasňování Cíl: Získáváme další informace, hledáme nové souvislosti. Pomáháme mluvčímu, aby viděl i další hlediska problému Prostředky: Kladení otevřených otázek POZOR! na otázku PROČ! na přebírání iniciativy a dopovídávání Příklady: Co si pod tím představuješ? Koho se to týká? Komu to ještě vadí? Jak ty to vnímáš? Co je pro vás nejdůležitější? Jak to vypadá doma, když se učíš?

Cvičení 2 – Otevřené otázky Takže zkoušky jsi složila? Po třiceti letech se rozvádíš? Tak vám prý vykradli byt? Budete mít úkol do čtvrtečního termínu vyřešen? Takže druhé kolo výběru ti nevyšlo, porota dala palec dolů? Slyšela jsem, že si poslední dobou nerozumíš s otcem a hádáte se spolu … Vy s inženýrem Novým prostě spolupracovat odmítáte? Ten úkol se vám zdá tak strašně těžký, že ho nezvládnete?! Takže vy s tímto problémovým klientem končíte? Projekt tedy ve výběrovém řízení uspěl? Vaše Maruška měla v sobotu svatbu, že? Rozhodli jste se tedy nakonec pro toto méně obvyklé, obtížnější řešení? Takže s Petrem už nechodíš? Otec tě tedy vyhodil z domu?

Parafrázování Cíl: Ukázat, že mluvčímu nasloucháme a rozumíme, co říká. Ověřit si, zda jeho slova chápeme správně. Prostředky: Svými slovy zopakovat hlavní myšlenky sdělení. POZOR! Parafrázování neznamená důsledně zopakovat vše, co jsem právě slyšel/a. Příklady: Jestli tomu dobře rozumím, tak …?, Vy říkáte, že … Je to tak, že ...? …, říkám to správně?

Zrcadlení pocitů Cíl: Porozumění a legitimizace pocitů a emocí. Umožnit mluvčímu zvládnout své emoce, pocity. Prostředky: Pojmenujeme, co si myslíme, že druhý cítí. Můžeme použít i otázku. Necháme druhému prostor pro to, aby nás mohl případně korigovat. Příklady: Vidím, že vás to velmi rozčílilo. Vnímám, že jste rozrušený. To je v této situaci v pořádku. Myslíš, že to bylo zbytečný a bereš to jako křivdu? Šel si sem určitě s úzkostí.

Shrnutí Cíl: Shrnout důležité myšlenky a fakta (na konci nebo v průběhu rozhovoru). Zhodnotit dosažený pokrok. Položit základ k další diskuzi. Prostředky: Strukturovat hlavní vyřčené myšlenky. Formou konstatování. Ověřujeme, zda to všichni zúčastnění vnímají stejně. Příklady: Pojďme shrnout, co jsme do této chvíle probrali. Dohodli jsme se, že budeme řešit …, je to tak? Dohodli jsme se, že… V předcházející hodině jsme mluvili o A)…B)… a C)… a jako nejvhodnější se jeví …

Ocenění Cíl: Pojmenovat pozitivní jednání nebo vlastnosti druhých. Dát najevo důvěru. Prostředky: Projevit uznání úsilí a činnostem. Oceňujeme všechno, co ocenit lze (aktivní účast v rozhovoru, pozitivní přístup, osobitý pohled na situaci). Ocenění by mělo být konkrétní a upřímně míněné Příklady: Jsem ráda, že jste mě na … upozornila. Jsem ráda, že jsme o … mluvili. Těší mě, že ... Skutečně si cením vaší snahy vyřešit problém. Děkuji vám za vaši ochotu.

Já - sdělení Slouží k popisu chování, pocitů a příčiny Je respektující, nekonfrontační, neobviňující a nehodnotící. Já-sdělením dáváte druhému najevo, že je pro vás partner, kterému můžete sdělit svoje pocity (v rámci svých hranic). Např. „Jsem na rozpacích. Mám problém, se kterým bych potřebovala pomoct.“ Opravdu mne rozzlobilo, když jsem slyšela, co jsi řekla.“ Není mi jedno, když slyším, že máte mezi sebou spory.

Komunikační stopky aneb co nám brání v komunikaci Přikazování Musíš se zamyslet.., uděláš (to a to) Poučování Ty nevíš, že je obecně známé, že… Napomínání Přece nemůžeš…, raději to udělej… Moralizování Tvojí povinností je…, všichni slušní lidé…

Komunikační stopky Poskytování nevyžádaných rad Nejlépe bys udělal/a… Hodnocení a posuzování partnera Když jsi tak líný, těžko můžeš řešit… Vyvracení, odmítání, relativizace pocitů druhého Dospělý člověk se nebojí…, To Ti nemůže být líto… Strhávání pozornosti na sebe To já minulý týden také…

Komunikační stopky Interpretování, analyzování Zvědavé vyptávání To není zas tak hrozné… Zvědavé vyptávání Proč? Co? Jak? Kdy? Unikání od tématu, nemístné vtipkování

Komunikační zlozvyky při naslouchání Čtení myšlenek Přerušování a skákání do řeči Nereagování na sdělení – chybí zpětná vazba Neverbální odmítání

Komunikační zlozvyky při sdělování Nepřímé vyjadřování pocitů oklikou Neupřímnost Nejasnost, nekonkrétnost sdělení Nálepkování Přílišné zobecňování Překrucování skutečnosti Nesoulad slovního a neverbálního projevu Přehnané emoce