Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Advertisements

Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Sledování nákladů ve vztahu k útvarům
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Financování stavební zakázky
Účetní subsystémy dle primárních uživatelských potřeb
Bohumil Král katedra manažerského účetnictví
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví
Úvod do podnikových financí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_01.
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Výkazy pro měření a řízení zisku
Přednáška byla zpracována za podpory grantového projektu financovaného z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) č. 2005/2009 „Inovace předmětu Financování.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
Základní souvislosti vývoje nákladů, výnosů a zisku
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Rozpočty.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu. Řízení po linii výkonu 2 PODNIKATELSKÝPROCES Vnitropodnikové útvary a jejich členění  každý útvar má.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_02.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
Rozdílové metody řízení hospodárnosti Normová metoda
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Odpovědnostní účetnictví
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Úvod do podnikových financí
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Manažerské účetnictví
Rozpočetnictví a kalkulace
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 4.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Plánování a controlling 1
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Rozpočty a kalkulace.
Podnikohospodářské techniky postupu
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Manažerské účetnictví
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Rozpočetnictví a kalkulace
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vyhodnocení stavební zakázky
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů

Rozpočet v peněžním vyjádření kvantifikuje vývoj hodnotových veličin  pro stanovené období  pro stanovený objem a strukturu činnosti (→ vytvořených a prodaných výkonů)  pro podnik jako celek či pro hierarchicky nižší úroveň řízení (→ středisko)  při předpokládaných změnách v procesu tvorby výkonů a prodeje zákazníkům základem je tzv. podnikový rozpočet (Master Budget) rozpočtová výsledovka rozpočet peněžních toků rozpočtová rozvaha Rozpočty

Cíle sestavení krátkodobých rozpočtů 1. sestavení podnikového rozpočtu jako nástroje realizace cílů podniku východisko: strategické plány a rozpočty a objektivně existující podmínky 2. dezagregace cílů podnikového rozpočtu na dílčí cíle a úkoly středisek východisko: vymezení pravomoci a odpovědnosti středisek účinnost naplnění cílů rozpočtů závisí na  provázanosti s ostatními nástroji řízení  motivačním působení na chování řídicích pracovníků rozpočet je formální a neúčinný pokud je pouze „rozpisem“ vrcholových ukazatelů bez respektování vývoje podmínek na trhu a ovlivnitelnosti úkolů řídicími pracovníky Rozpočty

Funkce krátkodobých rozpočtů stanovují cíle pro dané období v návaznosti na strategické cíle realizace (naplnění) dlouhodobých rozpočtů s možností reakce na měnící se podmínky koordinují činnost středisek uvnitř podniku komunikace uvnitř podniku a schopnost předem identifikovat konflikty motivují řídicí pracovníky k dosažení úkolů v souladu s cíli podniku působení na chování a motivaci řídicích pracovníků jsou nástrojem kontroly skutečného vývoje hodnotových veličin porovnání skutečného průběhu s předem stanovenou výší umožňují měřit výsledky činnosti středisek a řídicích pracovníků měření výkonnosti Rozpočty

Vztah krátkodobých rozpočtů k časovému období základní období – jeden rok rozdělení na 12 měsíců nebo 13 čtyřtýdenních období rozpočty na další čtvrtletí mohou být průběžně zpřesňovány klouzavé rozpočtování – průběžná aktualizace rozpočtu (obvykle po čtvrtletích) spojená s doplněním údajů pro další navazující čtvrtletí vyhodnocování výsledků vždy po měsíci nebo po čtyřech týdnech Rozpočty

Proces sestavování rozpočtu tým pro sestavení rozpočtu (tým na úrovni vrcholového řízení složený z řídicích pracovníků ze všech oblastí činnosti)  úkoly: zajistit reálnost rozpočtů a dostatečnou koordinovanost oddělení controllingu  úkoly: zpracování postupů a metod sestavení rozpočtu včetně určení časového harmonogramu sestavování; spolupráce s řídicími pracovníky při jejich sestavování (poradenská a administrativní funkce)  zodpovědnost za včasnou přípravu rozpočtu řídicí pracovníci středisek  úkoly: zpracování návrhu rozpočtu střediska (ve spolupráci s oddělením controllingu), jeho prezentace a případné přepracování Rozpočty

Etapy sestavování rozpočtové výsledovky I. vymezení rozpočtové politiky podniku a základních směrů vývoje jeho činnosti ovlivněno změnami v marketingovém mixu a záměry na rozšíření či omezení výkonů východisko – podnikové cíle a politiky vymezení faktorů, které omezují výkonnost podniku poptávka na trhu kapacita podniku a rychlost reakce na změny příprava rozpočtu výnosů z prodeje východiska – plán prodeje a předem stanovené ceny výkonů stanovení základní struktury rozpočtu nákladů v rozpočtové výsledovce navazuje na strukturu rozpočtu výnosů z prodeje východisko – členění nákladů na variabilní a fixní s možností jejich stupňovitého členění (→ FN výkonu, útvaru, správy a řízení) Rozpočty

Etapy sestavování rozpočtové výsledovky II. první (výchozí) etapa přípravy rozpočtů středisek výchozí přístup – „bottom-up“, tj. proces sestavení postupuje od návrhů nejnižší úrovně řízení ke koordinaci a doladění na vyšších úrovních každý řídicí pracovník sestavuje návrh rozpočtu za tu oblast činnosti, za kterou je odpovědný projednání návrhu rozpočtu střediska s hierarchicky vyšším stupněm řízení Divize Závod 1 Závod 2 Úsek A Úsek B Úsek C Úsek D Útvar 1 Útvar 2 Útvar 3 Útvar 4 Útvar 5 Útvar 6 Útvar 7 Útvar 8 Rozpočty

Etapy sestavování rozpočtové výsledovky III. koordinace a přepracování rozpočtů středisek cíl – ověřit vztahy mezi rozpočty z hlediska návaznosti a souladu případný návrh změny rozpočtu by měl předložit pracovník, který sestavoval původní návrh etapa se může i několikrát opakovat konečné přijetí a schválení rozpočtu středisek celková koordinace završená sestavením rozpočtové výsledovky za podnik jako celek Rozpočty

Vztah předběžné kalkulace a rozpočtu nákladů střediska Jednicové náklady norma * předem stanovené ocenění Variabilní režie rozpočet / plánovaný objem výkonů Fixní režie Rozpočet střediska Jednicové náklady předběžná kalkulace*plánovaný objem výkonů Variabilní režie normativy * vztahové veličiny Fixní režie limity Rozpočty

Metodické otázky sestavení rozpočtu režijních nákladů středisek struktura režijních nákladů východisko – členění nákladů na variabilní a fixní ve vazbě na druhové a účelové členění nákladů rozlišují se prvotní a druhotné náklady metody stanovení rozpočtovaných nákladů střediska (viz následující slide) způsob kontroly dodržení rozpočtu Rozpočty

Metody stanovení rozpočtovaných nákladů střediska Prvotní údaje pro sestavení rozpočtů využití údajů o skutečnosti minulých období sestavení rozpočtu od nulového základu Způsob zpracování prvotních údajů indexní metody → základem je věcná analýza nákladové složky matematicko – statistické metody grafický rozbor a extrapolace Způsob stanovení nákladového úkolu variabilní náklady – normativy → východiskem je určení vztahových veličin, na které je vázána úroveň nákladového úkolu fixní náklady - limity Rozpočty

Kontrola dodržení rozpočtu režijních nákladů důležité je pravidelné a včasné porovnání skutečného a předem stanoveného vývoje, zjištění a vyhodnocení rozdílů a přijetí opatření možné příčiny vzniku rozdílů  nereálně stanovený úkol  odlišný vývoj podmínek v průběhu období způsoby kontroly dodržení rozpočtu  prostřednictvím interních výnosů a výsledku hospodaření střediska (viz Kapitola 9 Odpovědnostní účetnictví)  porovnání skutečných a rozpočtovaných nákladů mimo účetní systém Rozpočty

Kontrola rozpočtu režijních nákladů mimo účetní systém pomocí pevného rozpočtu porovnává se skutečnost se schváleným rozpočtem vhodné u středisek, kde není vymezený nebo měřitelný výkon pomocí variantního přepočteného rozpočtu porovnává se skutečnost s rozpočtem s přepočtenými variabilními náklady podle skutečného objemu a struktury výkonů (→ předmět přepočtu pouze variabilní náklady) vhodné u středisek, která nerozhodují o využití kapacity pomocí lineárně přepočteného rozpočtu porovnává se skutečnost s rozpočtem s přepočtenými veškerými náklady podle skutečného objemu a struktury výkonů (→ předmětem přepočtu i fixní náklady) vhodné u středisek, která rozhodují o využití kapacity Rozpočty

Propojení systému informací nákladového účetnictví (shrnutí) Účetnictví pro řízení: Předběžná kalkulace výkonů Rozpočty nákladů odp. středisek Výsledná kalkulace skutečné náklady středisko/výkon předem stan. náklady středisko/výkon PS (VPC) VPC SK VPC Rozpočty