NAUKA O PODNIKU I Podniková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Organizační a řídící struktury
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Řídící struktury.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Řídící struktury : malé a velké organizace
Analýza a popis pracovního místa
Historické etapy vývoje managementu
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
9. Organizační struktury
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Tazatelská síť.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Organizační struktury, příklady
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Organizování a kontrola
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Rozhodovací procesy.
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
Řídící struktury, malé a velké organizace
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
Organizace a organizování podniku
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Dobré odpoledne.
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Management - Organizování
Management - Organizování
Přednáška 2, 3, 4: Organizování
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Podnikové účetnictví Organizace podniku
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Podnikové výrobní faktory a podnikové řízení jako výrobní faktor
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Výrobní faktory v podniku
Organizační struktury
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Organizování a kontrola
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizační struktura
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

NAUKA O PODNIKU I Podniková organizace

Podniková organizace Úkoly organizace jako činnosti a stavu Formální a neformální organizační struktura Procesní organizace Útvarová organizace Analýza úkolů Syntéza úkolů Pravomoc a odpovědnost Instance a oddělení Nauka o podniku I

Podniková organizace Decentralizace a centralizace Modely vymezení kompetencí Organizační struktury Dohled Vnitřní kontrola Vnitřní revize Externí audit Nauka o podniku I

Úkoly organizace jako činnosti a stavu Příklady předmětů organizace = organizování: odbytu hospodaření s investičním majetkem výroby financování výzkumu kontroly materiálového hospodářství personalistiky plánování účetnictví revize (interní) dopravy propagace Nauka o podniku I

Vymezení organizace, improvizace a dispozic Organizace (trvale) Improvizace (dočasně) Dispozice (jednorázově) čas Nauka o podniku I

Úkoly organizace jako činnosti a stavu Struktury podniku se mohou klonit: ke stabilitě k pružnosti Nauka o podniku I

Úkoly organizace jako činnosti a stavu Výhody stability: hospodárnost, rychlejší a kvalitnější zpracování, lepší koordinace, menší závislost na vykonavatelích. Výhody pružnosti: adaptace na změněné podmínky, adaptace na individuální požadavky, motivace pracovníků. Nauka o podniku I

Úkoly organizace jako činnosti a stavu Obecné zásady stability a pružnosti: Čím větší podnik, tím vyšší by měla být jeho stabilita, protože s přibývající velikostí roste potřeba koordinovanosti. Čím dynamičtější je okolí, tím více je třeba klást důraz na pružnost. Čím menší je četnost opakování jednotlivých průběhů, tím více pružných úprav je třeba provést. Čím méně úkolů je předvídatelných, tím více je třeba orientace na pružné úpravy. Čím vyšší je kvalifikace pracovníků, tím větší je prostor pro umožnění jejich vlastního rozhodování a konání a tím i pro vyšší stupeň pružnosti. Nauka o podniku I

Formální a neformální organizační struktura Útvarová organizace Procesní organizace Neformální organizační struktura Nauka o podniku I

Procesní organizace Analýza činnosti Syntéza činností Osobní (personální) syntéza Časová (temporální) syntéza Místní (lokální) syntéza Nauka o podniku I

Útvarová organizace Analýza úkolu Syntéza úkolu Nauka o podniku I

Analýza úkolu Úkol lze popsat pěti znaky: způsobem provedení (manuálně nebo duševně, výkonně nebo dispozitivně, či jejich kombinací), svým objektem (personální, materiální, nehmotný), opatřením potřebných pracovních prostředků, vztahem k prostoru, vztahem k času. Nauka o podniku I

Analýza úkolu Kritéria, podle kterých se má celkový úkol podniku rozčlenit na dílčí úkoly: analýza postupu, analýza objektu, analýza věcných prostředků, analýza pořadí, analýza fází, analýza podle vztahu k účelu. Nauka o podniku I

Syntéza úkolu Způsoby sdružování elementárních úkolů při tvorbě pracoviště: pracoviště se přizpůsobuje abstraktní osobě, charakterizované znalostmi a dovednostmi (kvalifikací), které je možné získat na trhu práce, pracoviště je vytvářeno pro konkrétního budoucího pracovníka podle jeho kombinace znalostí a dovedností. Nauka o podniku I

Syntéza úkolu Popisy pracoviště zahrnují: věcné určení úkolů pracoviště, bližší vysvětlení organizačního začlenění pracoviště a uvedení organizačních vztahů, návod k účelnému řešení úkolů, vymezení požadavků na pracovníka, vyplývajících z úkolů, které má na pracovišti plnit. Nauka o podniku I

Pravomoc a odpovědnost Pravomocí se rozumějí práva nebo zmocnění výslovně udělená pracovníkovi, který náplň pracoviště plní. Odpovědností se rozumí povinnost nositele úkolu (pracovníka zastávajícího dané místo) osobně se zodpovídat za splnění úkolu vzhledem ke sledovanému cíli. Nauka o podniku I

Instance a oddělení Elementární úkoly se mohou mezi jednotlivá pracoviště rozdělovat podle: věcných znaků a formálních znaků. Nauka o podniku I

Příklad Seskupte činnosti v níže uvedeném schématu dle funkční a předmětné specializace a naznačte jak by mohla vypadat organizační struktura. Nauka o podniku I

Příklad Funkční specializace Nauka o podniku I

Příklad Předmětná specializace Nauka o podniku I

Instance a oddělení Instance Oddělení Rozpětí řízení Nauka o podniku I

Decentralizace a centralizace Decentralizace znamená, že se úkoly přenášejí z vyšší úrovně řízení na větší počet podřízených pracovišť. Centralizace, jako princip rozdělování úkolů, znamená, že přikazovací pravomoc zůstává soustředěna v rukou omezeného počtu lidí zastávajících místa vyšší hierarchické úrovně. Nauka o podniku I

Modely vymezení kompetencí Vztahy mezi jednotlivými pracovišti v podniku mohou mít různý charakter a abstrakcí lze odvodit např.: komunikační systém, plánovací systém, pracovní systém, řídící systém. Nauka o podniku I

Modely vymezení kompetencí Vztahy přikazovací pravomoci mohou být: nadřízené, podřízené, na stejné hierarchické úrovni. Základní modely kompetencí: liniový systém, liniově štábní systém, víceliniový systém. Nauka o podniku I

Liniový systém Nauka o podniku I

Liniově štábní systém štáb Nauka o podniku I

Víceliniový systém Nauka o podniku I

Organizační struktury Hlavní typy organizačních struktur: funkcionální organizace, divizionální organizace, maticová organizace. Nauka o podniku I

Funkcionální organizace Vedení podniku Zásobování Výroba Odbyt Správa Organizační úsek Nauka o podniku I

Divizionální organizace Vedení podniku Divize B Centrální oddělení Divize A Opatřování Výroba Odbyt Nauka o podniku I

Porovnání výhod organizačních struktur Výhody organizačních struktur Kritérium Funkcionální Divizionální Rozhodování Na úrovni vedení podniku lze lépe respektovat hlediska celopodniková. -      Kvalita rozhodování závisí na divizi -      Rychlejší rozhodování -      Snížení zátěže vedení podniku Koordinace/ komunikace -      Vyšší integrovanost všech útvarů -      Nižší riziko filtrace informací -      Nižší nároky na koordinaci -      Kratší komunikační cesty Vliv na pracovníky -      Specializace podle činností (funkcí) -      Nižší nároky na šíři odborného vzdělání (vzhledem k předmětu) -      Výrobková specializace -      Větší prostor pro využití kvalifikace vedoucích pracovníků Hospodárnost Menší nebezpečí dvojkolejnosti v řízení procesů Využití specializovaných věcných prostředků a pracovníků Nauka o podniku I

Maticová organizace Vedení podniku Opatřování Výroba Odbyt Produkt A Produkt B Produkt C Nauka o podniku I

Dohled Dohled je vrcholový pojem, jemuž jsou podřízeny pojmy kontrola, revize a audit. Kontrola je taková forma dohledu, kterou provádí zaměstnanec podniku, který je přímo nebo nepřímo zainteresován na sledované odpovědnostní oblasti. Revize je forma dohledu, kterou vykonává interní odborník, který není ani přímo ani nepřímo zainteresován na dané odpovědnostní oblasti. Audit vzniká tehdy, jestliže je dohled uskutečňován osobou, která není na sledovaném procesu zainteresována ani přímo ani nepřímo a je externím odborníkem. Nauka o podniku I

Vnitřní kontrola Zásady, podle nichž v podnikové organizaci postupovat: Závazně vymezit průběh pracovních postupů včetně časové dimenze a vytvářet podmínky pro zabudování kontrolních zařízení. Rozsáhlé rozdělení funkcí, aby každý pracovní postup od začátku do konce provádělo více vzájemně se kontrolujících osob, při jasném vymezení hranic odpovědnostních oblastí. Co nejrozsáhlejší zabudování kontrolních zařízení do organizačního rámce pracovních postupů. Nauka o podniku I

Vnitřní revize Revize plní čtyři úkoly: Analyzuje a hodnotí všechny příkazy, postupy a metody, jimiž jsou úkoly ostatních oddělení řízeny nebo prováděny. Analyzuje a hodnotí vnitřní kontrolní systém podniku a v případě potřeby navrhuje zlepšení. Analyzuje a hodnotí podnikový komunikační systém, zejm. zprávy a informace určené vedení podniku. Hodnotí účelnost opatření, zajišťujících ochranu majetku a bránících ztrátám všeho druhu. Nauka o podniku I

Externí audit Audit zahrnuje: zákonem předepsaná zkoumání (př. audit výroční zprávy kapitálových společností), podnikem dobrovolně podstupovaný audit (př. při žádosti o úvěr, při ucházení se o veřejnou zakázku), zkoumání externími odborníky (př. k odhalování deliktů, ke zjištění organizačních a jiných nedostatků). Nauka o podniku I