Náhradní rodinná péče Náhradní rodinná péče – průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny Zdeněk Matějček za kolektiv Portál, s.r.o., Praha 1999.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb problematika náhradní rodinné péče
Advertisements

Zsv.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Osvojení dítěte Mgr. Dana Ilíková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Rodina a její funkce.
Právní úprava náhradní rodinné péče
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Náhradní rodinná péče 6. ročník
Dětské centrum Domeček
RODINA ZÁKLADNÍ JEDNOTKA STÁTU
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_RODINNÉ.
Občanská výchova 7. ročník
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Náhradní rodinná péče.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dětské centrum Brno příspěvková organizace Hlinky 132/136 Brno Voroněžská 5 Brno
SOS dětské vesničky.
Označení DUM Fi - DUM Autor
Kapitoly z rodinného a trestního práva přednáška
Rodinné právo II Milana Reichlová.
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
127.1 Náhradní rodinná péče Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Autor: Mgr.
Název Náhradní rodinná péče
Mgr. Roman Šebrle SOŠ sociální péče Ulrichova Kladno
Evidence obyvatel podle z.č. 133/2000 Sb., v plat. znění.
Náhradní rodinná péče -NRP
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY.
Náhradní rodinná péče. Náhradní rodinná výchova  náhradní řešení krize přirozené rodiny  měla by sledovat primárně zájem dítěte  dle Úmluvy o právech.
Osvojení (adopce) Osvojením (adopcí) se rozumí právní jednání (právní akt), jímž 2 osoby spolu vstupují do poměru rodič-potomek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_18.
Výchova k občanství NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k tématu náhradní rodinné péče. Obsahuje důvody vedoucí k náhradní.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_20_01_náhradní rodinná péče Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_209_Náhradní rodinná péče Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zákon o rodině Vztahy mezi rodiči a dětmi Rodičovská zodpovědnost = souhrn práv a povinností: při péči o nezletilé dítě při zastupování nezletilého dítěte.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
RODINNÉ PRÁVO Zákon o rodině Ročník: 4. Vzdělávací obor:
Rodina, náhradní rodinná péče
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-02
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Když vlastní rodina chybí
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Práva a povinnosti nesezdaných párů
19. září Manželství, rodina.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Sociální práce s rodinou 9
Osvojitelnost dítěte v agendě mezinárodního osvojení Mikulov, 15. –16
Sociální práce s rodinou 8
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Náhradní formy rodiny. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Náhradní rodinná péče Náhradní rodinná péče – průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny Zdeněk Matějček za kolektiv Portál, s.r.o., Praha 1999 Děti ty zasluhují pečlivé pozornosti, ony sami se bránit nedovedou. Hleďme z nich odchovati sobě zdravé, duševně i tělesně vyvinuté, vzdělané občany a nebude nám třeba starati se později o trestance a mrzáky. Vojtěch Franc, 1884

Organizace náhradní rodinné péče 1. Náhradní výchovná péče = forma péče o děti, které nemohou být z nejrůznějších důvodů vychovávány ve vlastní rodině. Nejčastěji se jedná o péči ústavní, kde je dítě vychováváno až do své dospělosti. 2. Náhradní rodinná péče = forma péče, kdy je dítě vychováváno „náhradními“ rodiči. Pro středí výchovy se nejvíce podobá životu v přirozené rodině. Touto péči jsou u nás adopce (osvojení) a pěstounská péče.

Ústavní péče Historie Nejrozšířenější zařízení v minulosti - kojenecké ústavy Děti zde byly z počátku umisťovány ze zdravotních důvodů, dále děti s nízkou porodní váhou nebo děti, které musely být izolováni od svých nemocných rodičů. Začátkem 6O. let se koncepce kojeneckých ústavů mění – přijímají se děti se sociálními problémy. V 8O. letech již převládají v ústavech děti postižené, které sem matky většinou odloží již po porodu. Současný stav V ČR je nyní: 13 kojeneckých ústavů (0 - 1 rok) 10 dětských domovů (0 - 3 rok) 16 ("batolecích") dětských domovů (1 do 3 let) S kapacitou okolo dohromady 2 136 míst. 120 dětských domovů (od 3 let) S kapacitou převyšující 4 000 míst Diagnostické a výchovné ústavy pro děti a mládež – nestálé, děti se zde často mění

Adopce (osvojení) Historie adopce (osvojení) - odkládání a usmrcování dětí cizích i vlastních - život dospělého má mnohem větší cenu, než život dětský - zbavování dětí „přespočetných“, v období hladu, válek aj. - zahubení dětí ze msty, ze strachu o mocenské postavení, ze žárlivosti, ze studu či obavy z degradace vlastní identity před tváří dané společnosti aj. -děti ženského pohlaví byly často obětí drastické regulace porodu. První formu zákona nabylo osvojení nejspíše již ve starém Římě. V římském právu bylo psáno „adoptio naturam imitatur“ = vztah mezi osvojencem a osvojitelem a první právní podmínky osvojení, které platily ve všech právních řádech evropských zemí.

První zmínky o útulku pro opuštěné děti jsou z Konstantinopole z r. 335. První nalezinec byl zřízen v Miláně v r. 787 a již dříve byly v kostele instalovány zvláštní nádoby, do kterých mohly matky odkládat své děti (podoba dnešních baby boxů) . Zákon o rodině z r. 1963 - rodina uvedena na první místo mezi výchovnými institucemi, otevřela se nová perspektiva adopci a pak i pěstounské péči a dalším formám náhradní péče o dítě. Historie podmínek osvojení - osvojiteli muselo být nejméně 50 let - nesměl mít vlastní děti - osvojitel musel být muž - věkový rozdíl mezi osvojitelem a dítětem musel být min. 18 let - k osvojení museli dát povolení pokrevní rodiče - pokud byli rodiče jiného názoru, rozhodoval výrok otce - osvojit dítě šlo nezrušitelně až po jednom roku dítěte - není možno osvojit dítě zletilé

Adopce – současný stav - Při osvojení přijímají manželé či jednotlivci opuštěné dítě za vlastní a mají k němu stejná práva a povinnosti jako k dítěti vlastnímu. - Dítě získává příjmení rodičů. - Osvojit můžeme dítě nezletilé. - O osvojení rozhoduje soud a před jeho rozhodnutím musí uplynout nejméně tři měsíce, během kterých zájemce o dítě pečuje na vlastní náklady. Zákon rozlišuje dva druhy adopce: Zrušitelná adopce - práva a povinnosti rodičů přecházejí na osvojitele, ale v rodném listě zůstávají uvedeni původní rodiče. Toto osvojení lze zrušit. Nezrušitelná adopce - adopce druhého stupně, osvojitelé jsou zapsáni v rodném listu. Toto osvojení se nedá zrušit. - Osvojit dítě si může manželská dvojice, manžel(ka) rodiče dítěte nebo jedinec. - Zprostředkování osvojení zajišťují krajské úřady a ministerstvo práce a soc. věcí - Osvojit lze jen dítě, které je tzv. právně volné - souhlas rodičů - soud rozhodl o jejich  nezájmu - po dobu nejméně šesti měsíců soustavně rodiče neprojevovali opravdový zájem - po dobu nejméně dvou měsíců po narození dítěte neprojevili o dítě žádný zájem

Pěstounská péče Historie pěstounské péče Instituce kojných - Z vyšších vrstev, kojné kojily a staraly se o počáteční výchovu (asi 2 až 6 roků) jejich dětí. Pak si dítě rodina brala zpět, pokud dítě přežilo, což nebylo časté. - Průběh doby, kdy se kojná stará o dítě začíná již osmý den po narození. - - Pěstounka/kojná musí být zdravá, trochu majetná a vzdělaná, což prokazuje vysvědčením. - Plat kojné byl sestupný s věkem dítěte. Výbava, kterou pěstounka dostávala pro dítě byla velice skromná - dvě košilky, dvě pleny a obvazek, zbytek musela kojná pořídit na vlastní náklady. - Peníze za svoji péči o dítě si mohla kojná vyzvednout až poté, co jí farář dané obce potvrdil listinu o tom, že je dítě stále naživu. Pěstounská péče nalezenecká navazovala na pobyt dítěte v nalezinci či v sirotčinci. dítě bylo svěřováno do péče nejen ženě pěstounce, ale i manželům a to do určitého věku dítěte 2.Pěstounská péče řízená a kontrolovaná 3.Pěstounské péče v tzv. koloniích 4. Pěstounská péče na základě soukromé dohody mezi rodiči dítěte a pěstouny.

Pěstounská péče – současný stav Pěstounská péče – současný stav - Dítě se svěřuje do péče jedince nebo manželské dvojice. - Pěstouni mají právo rozhodovat o běžných věcech dítěte. Je-li nutné rozhodnout o mimořádných záležitostech, žádají pěstouni souhlas rodičů, když jsou zbaveni rodičovských práv, rozhodnutí za ně vydá soud. 1.Individuální = péče probíhá v běžném rodinném prostředí. Pěstouni zde však nehrají roli rodičů, vnější znaky identity si děti přinášejí z vlastní rodiny. Styk s rodiči není omezován. 2.Skupinová = péče probíhá ve spec. zařízeních pro výkon pěstounské péče nebo v SOS vesničkách, v čele s matkou-pěstounkou. Tento tip péče je na základě výchovy matkou, chybí zde otec. 3.Klasická = péče vykonávaná prarodiči nebo jinými příbuznými v domácím prostředí Žadatelů o pěstounskou péči je v dnešní době stále nedostatek. V Čr převažuje pěstounská péče v početných rodinách tzn. že si pěstouni vezmou do pěstounské péče více než jednou dítě.