Ekologie a preventivní medicína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Chemické zatížení krajiny
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Narušování souvislostí v biosféře  S vývojem společnosti souvisí rozvoj energetiky, průmyslu a dopravy,  chemizace a mechanizace zemědělství i lesního.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ (TUR). Definice Trvale udržitelný rozvoj(TUR) je obecně chápán jako takový rozvoj,který sleduje současně tři cíle:   Ekonomický.
Vliv dopravy na životní prostředí
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Biosférické rezervace Kvarta 2009/2010 Gymnázium Uničov.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické aspekty liniových staveb
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
 zamezit dalšímu zhoršování životního prostředí  urychlit odstraňování jevů, které ohrožují živé i neživé složky přírody  chránit přírodní i kulturní.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
NS-LEV 21 PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Složky krajiny a životní prostředí
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Rodinné potřeby a ekonomika
Registrační číslo projektu:
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Ekosystémy přírodní a umělé
Úvod do ekologie.
Životní prostředí Petr Machala. 1.Jaké jsou nevýhody ekonomické globalizace? 2.Napiš aspoň 4 problémy třetího světa. 3.Vysvětlete schéma bludného kruhu.
Globální, regionální a místní problémy životního prostředí
Krajina a životní prostředí
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Globální problémy.
Atmosféra Filip Bordovský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RYBNÍK JAKO CELEK.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Ekonomika životního prostředí – základní pojmy
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomika životního prostředí
Ekonomika životního prostředí
Název školy: Základní škola Městec Králové
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
20 TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Problémy Ozónové vrstvy.
Environmentální problémy
GLOBALIZACE.
Člověk mění a vytváří krajinu
Transkript prezentace:

Ekologie a preventivní medicína Jak to spolu souvisí?

Definice ekologie Ekologie je vědní obor, který se zabývá vztahy mezi organismy (navzájem) a vztahy mezi organismy a jejich minulým, současným a budoucím prostředím. Tyto vztahy zahrnují: fyziologické reakce jedinců strukturu a dynamiku populací interakce mezi druhy uspořádání biologických společenstev zpracování a využití energie a látek v ekosystémech.

Životní prostředí Nauka o životním prostředí (environmental science) vychází z poznatku ekologie a řady dalších oborů a zabývá se životním prostředím především člověka, včetně technických aspektů. Analogie vztahu ekologie a nauky o životním prostředí: vztah vědy o člověku (antropologie v širším pojetí, zahrnující anatomii, fyziologii, genetiku, evoluci, atd. člověka) a medicíny jako praktické aplikace antropologie.

Ekologie – prostředí – lidské zdraví Nástin problémů Ekologie – prostředí – lidské zdraví Rostlinné a živočišné druhy ohrožené vyhubením, invazní druhy rostlin, znečištění půdy rozvojem zemědělství a průmyslu (lidskou činností), rekultivace, recyklace odpadu, chráněná krajinná území. Jaderné elektrárny, fotovoltaika, GMO, automobilová doprava, kyselé deště, hluková zátěž, chemizace prostředí, kontaminace potravních řetězců, stárnutí lidské populace, snižování reprodukčních schopností atd

Člověk a biosféra Člověk je druh živočicha, který je schopen v důsledku své činnosti zasáhnout větší rozsah a hlubší dosah biosféry, než jakýkoliv jiný druh. V posledních dvou stoletích vykazuje typické znaky exponenciálně se množící populace s neomezeným růstem, se všemi příslušnými důsledky včetně etologických. Je schopen uvést do akce mechanismy (síly), jimiž ostatní živočichové nevládnou, je schopen kompenzovat své přemnožení využíváním neobnovitelných zdrojů a různých mechanismů a tak oddalovat dobu projevu důsledků přemnožení.

Člověk a biosféra (2) 22 % světové populace užívá 80 % zdrojů Země. 78 % světové populace užívá jen 20 % zdrojů, ale dodává 90 % přírůstku světové populace. 20 % světové populace (a přes 30 % dětí na světě) hladoví. Denně umírá 40 000 dětí hladem. To vše jsou signály přemnožené populace.

Lidská populace Na světě cca 6 800 milionů jedinců s mírně rostoucím trendem růstu (cca 1,167%) V Evropě růst záporný, největší je v Africe a Asii. Natalita 20,09, mortalita 8.37 na 1000 obyvatel. Ročně přibude cca 77 mil. lidí (218 000 denně) Dětská úmrtnost vyšší ve státech třetího světa Průměrná délka života nejmenší v Afrických zemích (37 let), nejvyšší v Japonsku (cca 80 let)

Rozložení lidské populace

Předpokládaný vývoj populace ČR

Růst populace a jeho dopady Spolu s růstem populace se zvyšuje i spotřeba populace Pokud se ušetří peníze za „zbytné požitky (cigarety, alkohol“, pak neposlouží k uživení více lidí ale ke zvýšení spotřeby za jiné požitky (auto, byt) Malthusiánské myšlení je specifické pro západní svět, rozvojové země se tím nezabývají. Ničení životního prostředí pro tyto státy „nic nestojí“. Výrobní provozy devastující krajinu a zdraví lidí se přesouvají do rozvojových zemí, kde je levnější pracovní síla a nemusí se dodržovat ekologické a hygienické normy platní v rozvinutých zemích Lidé neakceptují dobrovolné snížení své spotřeby

Hlavní typy škod na biosféře Acidifikace půd a vod: vzniká v důsledku kyselých dešťů – ze spalování fosilních paliv se do atmosféry dostává SO2, ten oxiduje na SO3 a dává vznik H2SO4, která prší v kyselých deštích, často velmi daleko od zdroje znečistění ovzduší Eutrofizace vod: Vzniká zvýšeným přísunem živin, zejména limitujících P a N, do povrchových vod. Tím dochází k nadměrné produkci řas a zejména sinic Zvyšování obsahu oxidu uhličitého: ze spalování fosilních paliv. Sluneční světlo dopadající na povrch Země se zčásti mění na infračervené záření, které atmosféra bohatší na oxid uhličitý nepropustí do vesmíru. Únik freonů do atmosféry: rozkládají ozon rychleji než vzniká. Tíím zeslabují jeho vrstvu, která chrání Zemi před průnikem škodlivého UV světla. Likvidace (zejména) tropických lesů: snižuje se produkce kyslíku v biosféře Znečisťování moří a dalších vodních ploch

Princip trvale udržitelného rozvoje Ekologicky vhodné Sociálně přijatelné Ekonomicky proveditelné Udržitelné řešení

Trvale udržitelný rozvoj Evropský parlament definoval udržitelný rozvoj jako „zlepšování životní úrovně a blahobytu lidí v mezích kapacity ekosystémů při zachování přírodních hodnot a biologické rozmanitosti pro současné a příští generace.“ Pro sledování trvale udržitelného rozvoje vznikly tzv. indikátory trvale udržitelného rozvoje, což jsou ukazatele, které popisují chování lidské společnosti ve vztahu ke zdrojům, ochraně přírody a životního prostředí. Příkladem takových indikátorů je např. podíl zvláště chráněných území na ploše státu, podíl elektrické energie získávané z obnovitelných zdrojů apod.

Trvale udržitelný rozvoj v ČR V roce 1991 byl schválen první zákon o životním prostředí (17/1992 Sb.), který obsahuje mj. i definici trvale udržitelného rozvoje Zákon zdůrazňuje též právo člověka na příznivé životní prostředí. V roce 2005 byl schválen zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů energie (180/2005 Sb.), který garantuje minimální výkupní ceny Tento postup není vhodný z hlediska trvale udržitelného rozvoje, nutno hledat jiné cesty

Možné cesty k TUR Rovina ekonomická zahrnuje ekonomické pobídkové nástroje Rovina sociální vychází z naplnění základních lidských potřeb, vytváření nového systému hodnot Rovina kulturní Limitní hodnoty v životním prostředí – zachování biotopů a funkčních ekosystému, biologická rozmanitost Mechanismy a úroveň veřejné politiky

Princip trvale udržitelného rozvoje Přírodní složky a lidský faktor – klima, způsob hospodaření, vliv ekonomických změn na prostředí, vliv na chování lidí, odpadní hospodářství, remediace, likvidace starých zátěží Dynamika demografického růstu a udržitelnost – vývoj v budoucnosti, stárnutí populace Udržitelný rozvoj lidských sídel Ovlivnění nežádoucích účinků faktorů prostředí (fyzikální, chemické, biologické faktory) Indikátory prostředí Indikátory zdraví Sociální oblast – změna hodnotové orientace lidí, změna postojů

Obnovitelné i neobnovitelné zdroje energie – výhody a rizika Uhelné elektrárny Vodní Atomové Větrné Solární elektrárny Biopalivo Politická rozhodnutí – ekonomika – mezinárodní dohody – ochrana prostředí – zdraví populace

Ekologická stopa Ekologická stopa je uměle vytvořená jednotka, která určuje kolik metrů čtverečních Země potřebuje člověk k dané činnosti, či kolik metrů čtverečních Země potřebuje pro svůj život. Jednotka v sobě obsahuje vše od získání potravin, dopravu až po odpad, který člověk vyprodukuje.

Závěr? Je ekologické myšlení a zdravotní stav populace a individuí v souladu nebo v rozporu? Je možno prosadit ekologické myšlení oproti ekonomice? Je v zájmu naší společnosti spíše chránit (a co chránit – složky přírody či člověka) nebo využívat?