Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Věta.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Přísudek Zpracovala: Mgr
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Větný ekvivalent VY_32_INOVACE_54_Vetny ekvivalent
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony Přísudek - predikát Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony

Anotace určeno žákům 7. ročníku seznámení s přísudkem a jeho druhy a s vedlejší větou přísudkovou a jejím využitím očekávány výstup: žák pozná a dovede určit jednotlivé druhy přísudků, pracuje s jednotlivými druhy přísudku, je nutno využívat formu prezentaci k zachování interaktivity použitá literatura: učebnice SPN pro 7. ročník a Opakujeme češtinu v 7. ročníku (1. díl), NŠ

Pamatuj!!! Přísudek je větný člen, který něco tvrdí (vypovídá) o nějaké skutečnosti, vyjádřené zpravidla podmětem. Přísudek bývá nejčastěji vyjádřen určitým slovesným tvarem: Jirka se učí ( bude se učit, učil se, učil by se) anglicky. Ve spojení se sponovými slovesy být, bývat, stát se, stávat se je v přísudku podstatné nebo přídavné jméno: Radka se stala (se stávala) nejlepší žákyní v naší třídě. Veronika je zvědavá., popřípadě zájmeno (Ten dům je náš) nebo příslovce (Tyhle boty mi jsou dobře.). Sponu někdy vynecháváme, a to zejména tehdy, má-li věta nadčasovou platnost: Pes – nejlepší přítel člověka. Sliby – chyby. Škola základ života. Ve větách, které nemají podmět, se se sponou spojuje příslovce: Aničce je smutno. Na podzim bývá ošklivo. V živém vyprávění někdy můžeme nahradit slovesný přísudek citoslovcem: Kočka hop (skočila) na plot. Kanárek frr z klece ven.

Pamatuj!!! Slovesa být, bývat, stát se, stávat se mohou však mít někdy i plný význam a vytvářejí pak sama přísudek slovesný. Tužka je (=leží) na stole. Čerti nejsou (=neexistují)! Tak se stává (=děje) nezdárníkům.

Vyhledej ve větách přísudky. Byl jednou jeden král. To nebude pravda. Stalo se ti něco zlého? Určitě se stanu elektrikářem jako můj táta. To se stává i těm nejlepším. Snad už se stává rozumnějším. Doma by ti bylo samotnému smutno. Noci bývají v zimě dlouhé. V pondělí býváme vždycky doma. Byl jednou jeden král. To nebude pravda. Stalo se ti něco zlého? Určitě se stanu elektrikářem jako můj táta. To se stává i těm nejlepším. Snad už se stává rozumnějším. Doma by ti bylo samotnému smutno. Noci bývají v zimě dlouhé. V pondělí býváme vždycky doma.

Rozlišuj přísudky sponové a slovesné Obchodní dům je otevřen do 18 hodin. Nejsem na tuto práci příliš zvyklá. Odstěhovali jsme se někdy kolem Vánoc. Stavy zvěře se ve volné přírodě snižují. Po prohlídce Třebechovic pod Orebem bychom se nejraději vydali na zámek Opočno. Zachovalo se nám jen velmi málo památek. Sestra je učitelkou základní školy. Alfréd se vyučil truhlářem. Milan je velmi zlobivý. Počkej na mě. Cink kamínek do okna. Nejraději bychom plavali až na druhý břeh. Na zápraží seděly děti s babičkou. V nouzi poznáš přítele.

Rozlišuj přísudky sponové a slovesné Obchodní dům je otevřen do 18 hodin. Nejsem na tuto práci příliš zvyklá. Odstěhovali jsme se někdy kolem Vánoc. Stavy zvěře se ve volné přírodě snižují. Po prohlídce Třebechovic pod Orebem bychom se nejraději vydali na zámek Opočno. Zachovalo se nám jen velmi málo památek. Sestra je učitelkou základní školy. Alfréd se vyučil truhlářem. Milan je velmi zlobivý. Počkej na mě. Cink kamínek do okna. Nejraději bychom plavali až na druhý břeh. Na zápraží seděly děti s babičkou. V nouzi poznáš přítele. citoslovce

Přísudek slovesný složený Přísudek může být také složen ze dvou sloves: z určitého tvaru způsobového slovesa (moci, smět, musit, mít (povinnost), chtít) nebo fázového slovesa (začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat) a infinitivu slovesa významového. Musím už jít domů. Právě začíná pršet. Máš to udělat hned teďž. Zůstaňte stát před školou.

Vyhledejte přísudky. Nikdo mě nesmí vidět. Musím jít do samoobsluhy nakoupit něco k večeři. Poslali mě nakoupit nějakou limonádu. Nemohl jsem tomu vůbec uvěřit. Já se asi nikdy nenaučím lhát bez začervenání. Snad tomu už začíná rozumět. Přestaň konečně zlobit. Bavilo tě dívat se na ten film? To jsi mu neměl říkat. Naší kočce se líbí ležet u kamen. Mě se chce spát. Nikdo mě nesmí vidět. Musím jít do samoobsluhy nakoupit něco k večeři. Poslali mě nakoupit nějakou limonádu. Nemohl jsem tomu vůbec uvěřit. Já se asi nikdy nenaučím lhát bez začervenání. Snad tomu už začíná rozumět. Přestaň konečně zlobit. Bavilo tě dívat se na ten film? To jsi mu neměl říkat. Naší kočce se líbí ležet u kamen. Mě se chce spát.

Jestliže má ten vlak hodinu zpoždění, tak je teď asi teprve v Hradci. Místo částic použij způsobová slovesa. Pozoruj, zda se změní jistota tvrzení. Jestliže má ten vlak hodinu zpoždění, tak je teď asi teprve v Hradci. Někdo to určitě ukradl. Ta kniha bude patrně ležet na psacím stole, když ne, tak je zcela jistě v knihovně. V tom měl bezpochyby prsty ten neznámý muž. V samoobsluze mají pravděpodobně otevřeno až do sedmi hodin. vzor: Jestliže má ten vlak hodinu zpoždění, tak teď může být teprve v Hradci.

Vedlejší věta přísudková nebývá příliš častá Vedlejší věty přísudkové nahrazují jméno v přísudku jmenném se sponou. V řídící větě zůstává tedy spona, přísudkové jméno je vyjádřeno větou vedlejší. Na větu přísudkovou můžeme odkazovat zájmeny (Nejsem takový, aby…) Zájmena, která odkazují na vedlejší věty přísudkové, neurčujeme jako větné členy.

Nahraď jmennou část přísudku větou vedlejší. Bylo jako před bouřkou. Bylo, jako by měla přijít bouřka. Není zrádkyně. Není taková, že by zradila. Jsem jako po výprasku. Jsem, jako bych dostal výprask. Není důvěřivý. Není takový, že by důvěřoval. Marek není žádný bázlivec. Marek není takový, že by se hned bál. Tomáš byl prvním zájemcem o účast v šachovém turnaji. Tomáš byl tím, kdo měl jako první zájem o šachový turnaj.