Strategický management 1. Vznik a druhy strategického řízení 2.Strategie efektivnosti a pojetí konkurence 3. Strategické přístupy a typologie strategií 4. Metody a techniky strat. managementu 5. Strategický cyklus
1. Vznik a druhy strategického řízení Dlouhodobost Komparativní výhoda Pravé a nepravé strategického řízení Strategie
2.Strategie efektivnosti a pojetí konkurence dílčí efekty identifikace z obecné efektivnosti= masa a míra efektu
4
Top management Koncepční myšlení Konkurence Spolupráce Fúze Akvizice Strategické aliance
3. Strategické přístupy a typologie strategií Historie strategických přístupů
Přehled strategických přístupů a)Hierarchické pojetí b)Strategie akceptující změny c)Strategie S-P-C d)R-C-P- model e)Strategické kompetentnosti
a)Hierarchické pojetí: Mise …. Cíle ….Strategie….Taktiky….Realizace
b)Strategie akceptující změny H.MITZBERG …5P Plan Ploy Position Perspective Pattern
c)Strategie S-P-C- - Structure Conduct Performance Např. Porterův model
Porterův model – identifikace hrozeb 11
d)R-C-P model -resource -conduct -performance
e)Strategické kompetentnosti - demokratizace strategií
Typologie strategií Podle agresivity: ofenzivní,neutrální,defenzivní a vyklizení pozic Porterovy generické strategie: nízké náklady, diferenciace,úzké zaměření Rozvojové strategie: reaktivní, kreativní Funkční strategie:market.,finanč.,invest.,aj
4. Metody a techniky strat. managementu Finanční analýza Teorie hodnoty Benchmarking Analýza zdrojů SWOT analýza SPACE metoda PEST metoda VRIO metoda Balanced scorecard (BSC)metoda Target costing metoda
Finanční analýza: Oblasti využití Ukazatelé: vývojový trend poměrové ukazatele pyramidový rozklad např. Du Pont analýza
Du Pont analýza ROE x ROA
Teorie hodnoty umožňuje: optimální alokaci, měřit výkonnost, harmonizovat cíle VxMxZ EVA= NOPAT – C.WACC MVA= P - BV
Benchmarking -zásada generála Sun-c -zásada-buď nejlepší z nejlepších Interní x externí benchmarking
Analýza zdrojů: Metoda BCG: -strategie podpory -strategie udržování -strategie sklízení -strategie zbavování se
21
2. Metoda General Electric
23
24
3. Ansoffův model růstu
26
SWOT analýza Metoda- strenghts - weaknesses -opportunities - threats Hrozby a příležitosti okolí Silné a slabé stránky podniku
28
29