16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

Mikroekonomie I Domácí produkt
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Inflace.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 tržní ekonomika se neobejde bez směny zboží a služeb  směnu zboží a služeb zprostředkovávají peníze  peníze mohou mít různou podobu – hotovostní peníze (bankovky a mince), cizí měny, cenné papíry, pohledávky  s používáním peněz jsou spojena určitá rizika, protože některé formy peněz jsou jistější a jiné jsou rizikovější  peníze reprezentují určitou hodnotu, tato hodnota ovšem není fixní  na hodnotu peněz má vliv nabídka a poptávka po penězích, ekonomické vztahy mezi lidmi a řada dalších faktorů

 inflací nazýváme růst cenové hladiny  inflace neznamená, že rostou všechny ceny  ceny některého zboží nebo služeb mohou i klesat, ale roste cenová hladina  jde v podstatě o trvalý jev znehodnocování peněz  inflace znamená, že za stejnou částku nakoupíme méně zboží než v minulém roce

 jen výjimečně je inflace krátkodobě vystřídána deflací  podle velikosti rozlišujeme inflaci:  mírnou  pádivou  hyperinflaci

 inflace, která je jednociferná  ekonomika normálně funguje  lidé nepřestávají věřit penězům  neznamená pro ekonomiku vážný problém  v tržní ekonomice je to běžný jev

 inflace, která je dvojciferná  lidé přestávají věřit domácí měně  snaží se nakupovat stabilnější zahraniční měny nebo jiné hodnoty, jako např. zlato nebo nemovitosti  ekonomika s takhle vysokou inflací se už dostává do problémů a její výkonnost klesá

 inflace, která je trojciferná a vyšší  peníze přestávají plnit svou funkci uchovatele hodnoty a zprostředkovatele směny  lidé odmítají peníze a dávají přednost naturální směně (zboží za zboží)  ekonomický systém země úplně přestává fungovat, nastává chaos  tato situace je typická především pro ekonomiky po válečném konfliktu nebo po politickém převratu apod.

Podle příčin, tedy podle toho, jak inflace vzniká, rozlišujeme:  Inflace tažená poptávkou  Inflace tažená nabídkou

 na trhu je vysoká poptávka  to znamená, že o výrobky a služby je velký zájem  výrobci (firmy) tedy mohou zvýšit cenu (výrobky se dobře prodávají a oni chtějí vydělat)  vyšší ceny však přinutí lidi (poptávku), aby požadovali vyšší mzdy

 vyšší mzdy ale budou znamenat pro firmy vyšší náklady  vyšší náklady přinutí firmy k tomu, aby opět zdražily své zboží  začíná se rozbíhat tzv. inflační spirála  vysoká poptávka >zdražení>růst mezd >vyšší náklady firem >opět růst cen = INFLACE

 ceny finálních statků a služeb jsou vytlačovány vzhůru růstem cen nákladů  v případě, že se firmám zvýší náklady na jejich vstupy (např. suroviny, materiál, energie apod.), jsou donuceny zdražit své výrobky a služby  zdražení opět vyvolá tlaky ze strany lidí, aby jim byly zvýšeny mzdy  vyšší mzdy opět zvýší náklady firem, což je donutí opět zvýšit cenu, propuká inflace  zvýšení nákladů firem na vstupy> zdražení>růst mezd>opět růst cen = INFLACE

 téměř všechny ekonomické veličiny a ukazatele se počítají v penězích  proto je míra inflace, která nám vyjadřuje míru znehodnocení peněz, velmi důležitým ukazatelem nejen pro ekonomiku dané země, ale i pro mezinárodní srovnání zemí míra inflace = cenová hladina (t) – cenová hladina (t-1) _______________________________________ x 100 (%) cenová hladina (t-1) t – je určité období (měsíc, rok) (t – 1) - je období předcházející

K měření cenové hladiny se používají tzv. cenové indexy. Rozeznáváme tři druhy cenových indexů:  Index spotřebitelských cen  Index cen výrobců  Deflátor HDP

 měří cenovou hladinu u vybraných druhů zboží a služeb  vybraným druhům zboží a služeb se říká spotřební koš  každá skupina spotřebovávaných výrobků v něm má určitou váhu  u těchto vybraných druhů zboží a služeb se po celém území státu v pravidelných časových intervalech sleduje pohyb cen  změřené výsledky se zpracovávají statistickými metodami

 počítá se zvlášť pro jednotlivé odvětví a obory  změny v tomto indexu obvykle znamenají, že se změní také index spotřebitelských cen  je to logické, protože když se např. firmám zdraží to, co nakupují (materiál apod.), ony se samozřejmě podle toho zařídí  zdraží své výrobky, což nakonec pocítí zákazník, protože nakupuje dražší zboží (index spotřebitelských cen roste)

 je nejpřesnějším ukazatelem  zahrnuje ceny všech statků a služeb  vypočteme ho, když nominální HDP (v běžných cenách aktuálního roku) vydělíme reálným HDP (ve stálých cenách určitého výchozího roku)  nevýhodou je, že tento deflátor HDP můžeme spočítat až zpětně, tzn. až tehdy, kdy statistický úřad zveřejní údaje o HDP v minulém roce

 znamená pokles cenové hladiny  cenová hladina ve srovnání s minulým rokem absolutně klesá, inflace se tedy pohybuje v záporných hodnotách  poprvé v historii samostatné ČR došlo k deflaci v lednu 2003, to znamená, že při meziročním porovnání cenové hladiny v lednu 2003 a v lednu 2002, byla cenová hladina v lednu 2003 nižší  mohlo by se zdát, že deflace je příznivým jevem, protože lidé levně nakupují

 pro ekonomiku však deflace znamená nemalé problémy  firmy nevydělávají (protože musí prodávat moc levně), spousta z nich šetří, propouští, krachuje  lidé tak přicházejí o práci, roste nezaměstnanost  pro nezaměstnaného je pak i levnější zboží nedostupné

 mezi inflací a nezaměstnaností je velmi složitý vztah  až do 70. let 20. století se inflace a nezaměstnanost objevovaly jako alternativní jevy (buď byla vysoká nezaměstnanost nebo inflace, ne obojí)  stát tedy mohl zvolit takovou hospodářskou politiku, která přinesla optimum mezi mírou inflace a mírou nezaměstnanosti  od 70. let se však začaly objevovat situace, kdy ekonomika současně prodělávala vysokou míru inflace i nezaměstnanosti  inflaci v podmínkách vysoké nebo rostoucí nezaměstnanosti, stagnace ekonomiky nebo recese, označují ekonomové jako stagflaci

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010