Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EK.4.33 Transformace ekonomiky 1990 - 2011 Vytvořeno:08. 04. 2013 Ověřeno: 09. 04. 2013 Třída: 4.OA

2 Hospodářská politika Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Ekonomika Ročník:4. Autor:Ing.Jarmila Muzikářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:inflace, hrubý domácí produkt, nezaměstnanost, obchodní bilance, transformace Anotace: Materiál je určen k výuce tematického celku Hospodářská politika v rámci ekonomického vzdělávání.

3 Transformace ekonomiky 1990-2011 K makroekonomickému hodnocení lze použít pomůcku – magický čtyřúhelník. Vývoj 4 makroekonomických agregátů: - míra nezaměstnanosti - míra inflace (vývoj spotřebitelských cen) - hrubý domácí produkt - obchodní bilance

4 Nezaměstnanost V počátečních letech transformace ekonomiky bylo v evidenci úřadů práce méně nezaměstnaných, než kolik jich skutečně bylo bez práce podle statistických šetření mezi lidmi. Do roku 1998 byla nezaměstnanost relativně velmi nízká. Od roku 2000 míra nezaměstnanosti stoupá. Současná míra nezaměstnanosti v ČR stále odpovídá průměru EU.

5 Inflace Do roku 1990 u nás oficiálně inflace nebyla (spíše nebyla zveřejňována). V letech 1993 až 1998 se inflace pohybovala na přijatelných 10%. Po roce 1999 se inflace dostala k hodnotám blízkým Evropské unii (byla nízká). V roce 2003 byla téměř nulová. V roce 2009 – 2011 se pohybuje na nízké úrovni 1-2%.

6 HDP Hrubý domácí produkt se dlouho pohyboval pod úrovní roku 1990. Až v roce 2001 se podařilo tuto hranici tvorby HDP překročit. V letech 2005 až 2008 se tempo růstu našeho HDP zvýšilo, zaznamenali jsme úspěch tuzemských firem při vývozu zboží. Po roce 2009 pokles výkonnosti ekonomiky. Stále se čeká, že dojde k oživené ekonomiky.

7 Zahraničně obchodní bilance Hodnocena od roku 1993 po rozdělení federace a bylo tak jednoznačné, jaká část zahraničního obchodu připadá na ČR. V letech 1995 až 1997 obchodní bilance dosáhla velkého záporného salda (mnohem více jsme dováželi,než vyváželi). V letech 2005-2009 již jsme dosáhli aktivní obchodní bilanci. Vláda prosazuje aktivnější proexportní politiku.

8 Opakování 1.Jakým způsobem lze charakterizovat transformaci ekonomiky od roku 1990? 2.Jaký je průběh nezaměstnanosti? 3.Pojednejte o inflaci. 4.Jaký probíhá vývoj tvorby HDP v rámci transformace? 5.Jak lze hodnotit zahraničně obchodní bilanci?

9 Odpovědi na otázky 1.K charakteristice lze použít magický čtyřúhelník. 2.Před rokem 1990 byla umělá zaměstnanost. Po roce 1990 vzniká nezaměstnanost, ale její míra se drží dlouhodobě v průměru EU. 3.V rámci transformace ekonomiky se daří držet nízkou inflaci, která nikdy nepřesáhla dvojciferné číslo. V současné době je inflace 1-2%, takže nízká. 4. Tvorba HDP prošla svou krizí mezi lety 1990-2000. Až v roce 2001 se podařilo překročit hranici roku 1990. V letech 2005-2008 se růst HDP zvýšil, poté pokles výkonnosti ekonomiky. 5. Zahraničně obchodní bilance je sledována od roku 1993. Po tomto roku se pohybuje až do roku 2005 v záporném saldu. Poté jsme dosáhli aktivní obchodní bilanci, neboť vláda přijala opatření v proexportní politice.

10 Použité zdroje Švarcová,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2012/2013, Zlín, CEED 2011. ISBN 978-80- 87301-16-6. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google