Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS
Dvojí pohled Klíčové kompetence jsou novota, která ubírá čas. Klíčové kompetence jsou součástí výuky už dnes. X předmět - tematický celek - hodina vnitřní jádro, které je využitelné i mimo obor Nalezení klíčových kompetencí je velmi důležité. jádro, které zůstává v žácích i po letech jádro, které je a bude potřebné potřebné, trvalé, využitelné - klíčové kompetence
Jak nalézt KK? klíčové kompetence - souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti v RVP G kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské Je to v RVP, a co my s tím ?!! To je zase něco navíc, co bude akorát zdržovat! klíčové kompetence - souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti
„Nepříjemné“ otázky kompetence nerozvíjí jen jeden předmět DOHODA NAPŘÍČ PŘEDMĚTY „celá“ škola rozvíjí klíčové kompetence Jak si ověří, že tomu tak je? A jakými postupy to vlastně „dělá“? společné postupy pro celou školu výchovné a vzdělávací strategie kompetence nerozvíjí jen jeden předmět DOHODA NAPŘÍČ PŘEDMĚTY „celá“ škola rozvíjí klíčové kompetence Jak to pozná?
Hledání výchovných a vzdělávacích strategií kompetence k učení kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace zpracovává a využívá při svém studiu Co to znamená? vysvětlí problém z médií přemýšlí o podstatě sdělení dokáže si najít zdroje, srovná si je a porozumí informacím v nich konfrontuje svou vlastní zkušenost aplikuje informace na příkladu nepřijímá tisk jako dogma diskutuje s vyučujícími hledá argumenty vysvětlí informace spolužákovi
Hledání výchovných a vzdělávacích strategií Jak budu vědět (vidět), že to žák dělá? vysvětlí problém z médií diskuse nad problémy z médií přemýšlí o podstatě sdělení úvaha o podstatě sdělení dokáže si najít zdroje, srovná si je a porozumí informacím v nich projekt, popř. referát, pro který poskytneme žákovi informace ...
Výchovné a vzdělávací strategie charakterizují ŠVP „profilují“ školu závazné pro učitele na celé škole shoda mezi učiteli celoškolní charakterizují specifika daného předmětu naplňují cílové zaměření závazné pro učitele daného předmětu shoda mezi učiteli předmětové
Naše cesta k VVS Hledání, jak daný předmět přispívá k rozvoji KK. Hledání, společného průniku. Přeformulování společných postupů. Učitel povede žáky… Práce na papíře nenahradí komunikaci. Podstatná je forma, ne obsah ? Specifikace a doplnění strategií pro daný předmět. Co je tím míněno? Jenom to opíšu!
Dějepis kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace zpracovává... vyhledá informace v textu přímo obsažené vyhledá informace v textu obsažené nepřímo informace zpracuje do textu porovná různé texty Ověřování strategií v předmětech výběr části klíčové kompetence rozdělení do úrovní sledování vyhodnocení
používá s porozuměním symbolická a grafická vyjádření informací různého typu převede prostorový model na dvourozměrný vytvoří jednoduché schéma na základě obrázku vytvoří jednoduché schéma na základě textu ... Ověřování strategií v předmětech výběr části klíčové kompetence rozdělení do úrovní sledování vyhodnocení Biologie a přírodopis
vyjadřuje se v mluvených projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, co a jak chce sdělit... žák volí jazykové prostředky s ohledem na komunikační funkci žák udržuje výpovědní dynamičnost žák doprovází zvolené jazykové prostředky kinetickými znaky... ... Ověřování strategií v předmětech výběr části klíčové kompetence rozdělení do úrovní sledování vyhodnocení Český jazyk a literatura
Vyhodnocení hledání účinných strategií předpoklad sledování záznam Není to zbytečná administrativa? nalezení únosné meze překonání zvyku Bez záznamu asi nelze hodnověrně hodnotit.
Jsme na cestě. Děkuji Vám za pozornost a svým kolegům z Gymnázia Rumburk za inspiraci.