Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007
DRUHY ZKOUŠENÍ - ústní ÚSTNÍ - odpovědi volné – zkoušený odpovídá samostatně, examinátor do jeho projevu nezasahuje - odpovědi řízené – examinátor si předem připraví doplňující otázky, které pak zkoušenému klade - odpovědi kombinované – v první části odpovídá zkoušený sám, pak se examinátor ptá na doplňující otázky
ZÁSADY ÚSTNÍHO ZKOUŠENÍ DOSPĚLÝCH každému zkoušenému předem oznamte alespoň přibližný čas, kdy jej začnete zkoušet, pro zkoušení každého studenta mějte dostatečné množství času, každému studentovi dejte dostatek času na přípravu odpovědí, neptejte se na učivo, které nebylo probráno, resp. není součástí studijních opor, při zodpovídání otázek dejte zkoušenému možnost se samostatně a bez přerušování vyjádřit k položené otázce, až poté pokládejte otázky doplňující, otevřeně, ale taktně, bez ironie poukažte na nedostatky, zdůvodněte své hodnocení a doporučte, na co se více zaměřit a jak dále postupovat.
DRUHY ZKOUŠENÍ - písemné PÍSEMNÉ a) otázky otevřené s tvořenou odpovědí doplňovací se stručnou odpovědí se širokou odpovědí
DRUHY ZKOUŠENÍ - písemné b) otázky uzavřené dichotomické s výběrem odpovědi přiřazovacírozdělovacíuspořádací
ZÁSADY KONSTRUKCE PÍSEMNÉHO TESTU před konstrukcí testu proveďte analýzu učiva, které má být testováno, aby se v testu neobjevily otázky na neprobrané učivo, stanovte počet položek testu s ohledem na množství času, které máte pro zkoušení k dispozici, stanovte, jaké typy otázek použijete a předem to sdělte i zkoušeným, otázky uspořádejte podle pořadí, v jakém bylo prezentováno učivo, na začátek dejte snazší otázky, jednotlivé testové otázky musí být vzájemně nezávislé, tzn. že správná odpověď na jednu otázku nepodmiňuje správnou odpověď na jinou, otázky formulujte srozumitelně, jasně a přesně, zadání jednotlivých otázek by mělo být korektní (ne „chytáky“), test by neměl být příliš dlouhý (max. 90 minut), stanovte přesná kritéria pro hodnocení a návrh klasifikace.
PÍSEMNÉ ČI ÚSTNÍ ZKOUŠENÍ? ÚSTNÍ ZKOUŠENÍ + individuální přístup + možnost korekce + přímý kontakt - nízká objektivita - časově náročné - antipatie, tréma PÍSEMNÉ ZKOUŠENÍ - paušální přístup - nemožnost korekce - chybí F2F kontakt + objektivní + časově méně náročné + částečná anonymita
KLASIFIKACE KLASIFIKACE = forma vyhodnocování studijních výsledků dohodnutými číselnými znaky nebo verbálně (slovně). Ve VD je číselné známkování problematické a málokdy motivační. Známka, pokud je udělena, by měla být tedy u dospělého vždy doplněna verbálním vyhodnocením (písemným či ústním) nebo komentářem. Klasifikace musí být konstruktivní, musí ocenit pokrok ve studiu a měla by podpořit sebehodnocení zkoušeného