Zákoník práce Zákon o úřednících Zaměstnanci obcí Zákoník práce Zákon o úřednících
Zaměstnanci zařazení do úřadu Zaměstnanec Osoba, která je v pracovním poměru k obci Pracovní poměr § 33 ZP- zakládá se pracovní smlouvou (nikoli dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr) Zaměstnavatel má zajišťovat plnění úkolů především zaměstnanci v pracovním poměru § 74 odst. 1 ZP
Zaměstnanci SML obecně Úředníci zařazeni do úřadu Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územně samosprávných celků Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce Zaměstnanci zařazeni do úřadu C. Zaměstnanci na dohodu o pracích mimo pracovní poměr
Úředníci
Podmínky vzniku pracovního poměru úředníků MML Veřejná výzva nebo výběrové řízení Bude se podílet se na výkonu správních činností Správní činnosti = plnění úkolů v samostatné a přenesené působnosti SML podle zvláštních zákonů Bude zařazení do obecního úřadu
Veřejná výzva Podmínkou vzniku pracovního poměru na dobu neurčitou úředníka zařazeného do obecního úřadu
Výběrové řízení Je podmínkou pro uzavření pracovní smlouvy na dobu neurčitou s úředníkem, zařazeným v obecním úřadu obce s rozšířenou působností v pověřeném obecním úřadu Je podmínkou pro jmenování do funkce vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu
Vznik pracovního poměru úředníka Obecné předpoklady Státní občan ČR, cizinec s trvalým pobytem Věk nejméně 18 let Způsobilost k právním úkonům Bezúhonnost (trestněprávní) Ovládání jednacího jazyka
Předpoklady pro vznik pracovního poměru vedoucího úředníka Obecné předpoklady Lustrační osvědčení
Předpoklady pro vznik pracovního poměru vedoucího úřadu Obecné předpoklady Lustrační osvědčení Nejméně tříletá praxe Jako vedoucí zaměstnanec Při výkonu správních činností v pracovním poměru k ÚSC nebo při výkonu státní správy nebo služebním poměru Ve funkci člena zastupitelstva ÚSC dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce
Zvláštnosti pracovního poměru úředníků Pracovní poměr se uzavírá na dobu neurčitou Odvolání vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu z funkce Při ztrátě požadovaných předpokladů Při závažném porušení povinností (opakované méně závažné v době posledních 6 měsíců) Nedokončí-li vzdělávání ve stanovené lhůtě (lhůta dva 2 roky)
Zvláštnosti pracovního poměru úředníků Odvoláním pracovní poměr nekončí!!! Povinnost ÚSC nabídnout změnu jeho zařazení na jinou práci ( jeho kvalifikace a zdravotní stav) Nemá-li ÚSC takovou práci, nebo odmítne-li odvolaný vedoucí takovou práci, je tu výpovědní důvod – zaměstanec se stane nadbytečným) Odstupné + další odstupné (10,15,20 let)
Zvláštnosti pracovního poměru úředníků Pracovní pohotovost ÚSC může nařídit úředníkovi pohotovost v případě stavu nebezpečí nebo nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
Základní povinnosti úředníka Dodržovat ústavní pořádek ČR , právní a ostatní předpisy , vztahující se k jeho práci, pokud byl s nimi seznámen Plnit pokyny vedoucích úředníků – v případě pochybnosti o souladu pokynu s právními předpisy – povinnost oznámit tuto skutečnost vedoucímu úředníkovi, popř. vyžádat si písemný příkaz splnit pokyn od vedoucí ho úřadu Úředník nesmí vykonat pokyn ani příkaz, pokud by se tím dopustil TrČ, Př, SD
Základní povinnosti úředníka Jednat a rozhodovat nestranně, zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu zájmů se zájmy soukromými (podjatost), nezneužívat informace Nepřijímat dary ani jiné výhody Zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se v rámci své činnosti dozvěděl Poskytovat informace Plnit kvalitně , hospodárně a včas pracovní úkoly, hospodařit se svěřenými prostředky Zachovávat pravidla slušnosti a zdvořilosti
Omezení podnikání a jiné výdělečné činnosti Úředník nesmí být členem řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž předmětem je podnikání (neplatí, je –li do takového orgánu vyslán ÚSC) Úředník může vykonávat jinou výdělečnou činnost jen s předchozím písemným souhlasem ÚSC ( soulas se nevztahuje na pedagogickou, vědeckou, literární nebo uměleckou činnost, činnost znalce nebo tlumočníka, činnost v poradních orgánech vlády a správa vlastního majetku)
Správní činnosti Plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti
Správní činnosti v samostatné působnosti Plnění úkolů v samostatné působnosti bude to, co zastupitelstvo nebo rada uloží v rámci samostatné působnosti úřadu to, co zastupitelstvo, rada nebo starosta,uloží v samostatné působnosti tajemníkovi
Správní činnosti v samostatné působnosti Uložení úkolů V konkrétní věci usnesením zastupitelstvo nebo rada obce Obecně vnitřním předpisem Organizační řád upravuje rozdělení pravomocí mezi jednotlivé odbory úřadu § 102 odst. 2 písm. f) zákona o obcích ( rozhoduje rada obce)
Správní činnosti v přenesené působnosti Výkon přenesené působnosti plní převážně úřad § 109 odst. 3 písm.b) zákona o obcích úředníci, kteří buď přímo rozhodují nebo připravují pro taková rozhodnutí podklady, nebo zvláštní orgány obce § 106 zákona o obcích
Vzdělávání úředníků Vstupní vzdělávání Průběžné vzdělávání Zkouška odborné způsobilosti
Ostatní zaměstnanci úřadu Zaměstnanci v pracovním poměru
Podmínky pracovního poměru ostatních zaměstnanců MML Pracovněprávní vztahy upravuje zákoník práce (výběrové řízení se nevyžaduje) Zákon o úřednících se nepoužije Jsou zařazeni do úřadu Vykonávají nebo řídí pomocné, servisní nebo manuální práce (správa budov, údržbáři, pracovníci zajišťující úklid,sekretariát)
Zaměstnanci na dohody o pracích mimo pracovní poměr Dohoda o provedení práce § 75 ZP Rozsah práce nesmí být větší než 150 hodin v kalendářním roce Dohoda o pracovní činnosti § 76 ZP Rozsah práce nesmí překročit v průměru ½ stanovené týdenní pracovní doby (pracovní řád)
Dohody o pracích mimo pracovní poměr Pracovníci nejsou zařazeni do úřadu Nevykonávají správní činnosti Pracovněprávní vztahy z dohod upravuje zákoník práce, zejména § 301 ZP Povinnosti zaměstnanců
Vnitřní předpisy Směrnice Tajemníka = závazné pro zaměstnance zařazené do úřadu Rady a Zastupitelstva = závazné pro zaměstnance zařazené do úřadu, členy RM a ZM = upravují postupy pro oblast rozhodování (zásady přidělování bytů, privatizace…) a postupy směrem k veřejnosti ( stížnosti, petice, podněty)
Organizační řád Magistrátu města Liberec Směrnice rady obce Upravuje organizaci úřadu ve smyslu právní úpravy zákona o obcích Kompetence jednotlivých útvarů Dělbu práce mezi odbory a odděleními Vzájemné vztahy a vazby
Vnitřní členění úřadu Úřad se dělí na Rada města Tajemník Odbory Oddělení v rámci odborů Rada města rozhoduje o zřízení a zrušení odborů nebo oddělení stanovuje rozdělení pravomocí a funkčních náplní jednotlivých odborů a oddělení Schvaluje celkový počet pracovníků magistrátu Tajemník stanovuje počet pracovníků na jednotlivých odborech a odděleních, názvy pracovních pozic = zařazuje jednotlivé pracovníky do magistrátu
Vnitřní členění úřadu Vedoucí odborů Řídí a kontroluje činnost odboru Nese odpovědnost za svěřenou působnost Jedná a podepisuje výsledky činnosti odboru (rozhodnutí, opatření, smlouvy) viz podpisový řád Odpovídá radě města za plnění úkolů z usnesení volených orgánů V pracovněprávních vztazích je odpovědný tajemníkovi (chod odboru, plnění úkolů svěřené působnosti,vnitřní směrnice,usnesení rady,rozpočet),
Kdo zadává úkoly vedoucímu odboru? Samostatná působnost Starosta, náměstek, tajemník Přenesená působnost pouze tajemník K vydání správního rozhodnutí je příslušný pouze a jedině vedoucí odboru bez možnosti jej úkolovat z pozice jeho nadřízených ( kontrolu je oprávněn provést jen nadřízený orgán = krajský úřad)
Poskytování informací Pro média pouze Starosta, náměstci, tajemník, vedoucí odborů, tiskový mluvčí zaměstnanec zařazený do magistrátu po dohodě vedoucího odboru s tiskovým mluvčím Informace obecného charakteru o správních řízeních Tajemník nebo vedoucí odborů
Poskytování informací zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím zákon č. 123/1998 Sb.,o právu na informace o životním prostředí Za obec poskytuje obecní úřad
Stížnosti, petice, podněty Správní stížnosti –přenesená i samostatná působnost - § 1 odst. 1 SŘ –pojem správní orgán Úprava vyřizování stížností Správní řád § 175 Nevhodné chování úředních osob Postup správního orgánu, neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany ( opravné prostředky) Petice – jen přenesená působnost Zákon č. 85/1990 Sb.,o právu petičním
Stížnosti, petice, podněty Ostatní stížnosti (připomínky) – samostatná působnost § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích – občan obce – právo a projednání záležitosti RM a ZM