Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci"— Transkript prezentace:

1 Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci
Tomáš Havel

2 Obecně Každá obec má (obecní) úřad.
V čele obecního úřadu a úřadu městské části hlavního města Prahy stojí starosta. V čele krajského úřadu a Magistrátu hlavního města Prahy stojí ředitel krajského úřadu/MHMP. Pokud stojí v čele úřadu starosta, „nejvyšším“ úředníkem je tajemník. Tomáš Havel

3 Postavení tajemníka/ředitele
Rozšířená a právně nesmyslná laická představa, že starosta si přivádí „svého“ tajemníka. Formálně to není tak jednoduché, materiálně to však v krajích nebo velkých městech bohužel bývá pravda. Tajemník obecního úřadu je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi. Tajemník obecního úřadu se zúčastňuje zasedání zastupitelstva obce a schůzí rady obce s hlasem poradním. Tomáš Havel

4 Postavení tajemníka/ředitele
Plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou. Stanoví podle zvláštních právních předpisů platy všem zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. Plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. Tomáš Havel

5 Jak zjistíme zda tajemníka máme?
V krajích a hl. městě Praze vždy, jak už bylo uvedeno, jedná se v tomto případě o ředitele krajského úřadu nebo o ředitele Magistrátu hlavního města Prahy. V obcích jde opět o velikost/lidnatost a s tím souvisí fakt, zda obecní úřad je pověřeným obecním úřadem nebo obecním úřadem obcí s rozšířenou působností. Potom tajemník ex lege. Ostatní obce mohou zřídit funkci tajemníka obecního úřadu. Tomáš Havel

6 Může být tajemníkem kdokoliv?
Složitá procedura, která je stanovena s ohledem na to, že tajemník je mimo jiné jakýmsi „garantem“ přenesené působnosti, tedy státní moci. Postupuje se podle zákon č. 312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávných celků, subsidiárně podle zákoníku práce (obdoba státní služby). Je potřeba vyhlásit výběrové řízení Jméno přednášejícího

7 Výběrové řízení na tajemníka
Výběrovou komisi jmenuje a výběrové řízení vyhlašuje starosta. Minule jsme zmínili „sílu“ starosty směrem k úřadu. Počet členů komise musí být lichý, alespoň třetina úředníci (depolitizace, mimořádně často se porušuje). Požadavky jako na každého jiného úředníka plus lustrace a praxe minimálně tři roky jako vedoucí zaměstnanec, úředník nebo zastupitel. Tomáš Havel

8 Výběrové řízení na tajemníka
Poté co výběrová komise doporučí starostovi, je potřeba zaslat spis na KÚ k udělení předchozího souhlasu ředitele krajského úřadu. Krajský úřad posuzuje naplnění předpokladů zákona 312/2002 Sb., průběh výběrového řízení. Eventuálně je také možné ověřit, zda tajemník obecního úřadu (kandidát) nevykonává funkce v politických stranách a v politických hnutích. Depolitizace. Tajemník tedy politicky aktivní jen jako řadový člen. Tomáš Havel

9 Ustavení do funkce Po výběrovém řízení jmenuje tajemníka do funkce starosta vybavený předchozích souhlasem ředitele krajského úřad. Plat tajemníka (včetně odměn) stanovuje starosta. Zkušební doba. Následně spolupráce se starostou. Jméno přednášejícího

10 Odvolatelnost tajemníka?
Pouze ze zákonem stanovených důvodů. Není možné uplatnit libovůli. Není možná „reorganizace“. Je potřeba předchozího souhlasu ředitele krajského úřadu. V případě jmenování odvolání tajemníka úřadu městské části dává souhlas se jmenováním nebo odvoláním ředitel MHMP. Jméno přednášejícího

11 Odvolatelnost tajemníka?
V případě ředitele krajského úřadu a ředitele MHMP identicky, souhlasy dává ministr vnitra. Institut souhlasu opět není uvážení, zda se tajemník libí nebo nelíbí. Jde o to, zda byly naplněny všechny znaky. Často v praxi se řeší dohodu. Odstupné případně dohoda na jiném funkčním zařazení. Jméno přednášejícího

12 Hlavní síla tajemníka? Směrem k organizaci úřadu.
Stanovuje platy včetně odměn úředníkům. Tajemníkovi však plat včetně odměn starosta. Radě obce je vyhrazeno na návrh tajemníka obecního úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů obecního úřadu v souladu se zvláštním zákonem. Radě kraje je vyhrazen na návrh ředitele krajského úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání vedoucích odborů bez návrhu ředitele je neplatné. Jméno přednášejícího

13 Hlavní síla tajemníka? V Praze razantnější úprava:
Radě hl. m. Prahy je vyhrazeno rozhodovat o jmenování a odvolání ředitelů odborů Magistrátu hlavního města Prahy na návrh ředitele Magistrátu hlavního města Prahy; jmenování nebo odvolání ředitelů odborů bez návrhu ředitele Magistrátu hlavního města Prahy je neplatné. Radě hl. m. Prahy je vyhrazeno na návrh ředitele Magistrátu hlavního města Prahy zřizovat a rušit odbory Magistrátu hlavního města Prahy a vydávat organizační řád Magistrátu hlavního města Prahy. Jméno přednášejícího

14 Úřad není jen tajemník. Skládá se z odborů, oddělení a zvláštních organizačních jednotek v Praze (sekretariáty radních). V čele odboru vedoucí nebo ředitel: vyplývá ze zákona. V čele oddělení vedoucí oddělení. Součástí úřadu je také starosta a zástupci starosty v obcích: vyplývá z toho, že starosta je v čele úřadu. V Praze a krajích nejsou volené orgány součástí úřadu. Jméno přednášejícího

15 Vedoucí/ředitelé odborů
Jmenuje rada na návrh tajemníka/ředitele. Vedoucí úředníci. Podmínkou výběrové řízení v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb. Obecně podle zákoníku práce kdo jmenuje, ten odvolává. Speciální (lex specialis) v zákoně o úřednících územních samosprávných celků. Je možné odvolat je ze zákonem stanovených důvodů. Jméno přednášejícího

16 Vedoucí/ředitelé odborů
Vzhledem k relativně „obtížné“ odvolatelnosti vedoucích úředníků často řešeno pomocí „dohody“. Odstupné nebo převedení na jinou práci. Účelové reorganizace a výpověď pro nadbytečnost. Neexistuje kariérní řád. Vedoucí odboru rovnou „z ulice“. Svádí k politickým nominacím. Jméno přednášejícího

17 Odměňování úředníků Nejedná se o smluvní platy, ale o tabulkové.
Stanoveno nařízením vlády, tzn. nemožnost ovlivnit ze strany volených orgánů. Tarif dle zásluhovosti. Osobní ohodnocení. Příplatek za vedení. Potřeba respektovat zákoník práce. „Přemrštěné“ mohou být odměny a dohody o pracích mimo pracovní poměr. Jméno přednášejícího

18 Čím je úřad pro politiky?
Servisní organizace. „Dobrý“ úřad je: Stabilní. Profesionální. Sebevědomý v oblasti přenesené působnosti. Důsledný v oblasti samostatné působnosti. Dokáže efektivně zajistit politiky volených orgánů. Dává voleným orgánům zpětnou vazbu. Jméno přednášejícího

19 Čím je úřad pro politiky?
Politické nominace jsou bohužel běžné. Nenahrává profesionalitě veřejné správy. Možnost časté fluktuace a reorganizací. Vedoucí odboru může být aktivní politik, depolitizace jen u tajemníka. Vedoucí odboru dokonce může být zastupitel jiné obce. Jméno přednášejícího

20 Právnické osoby Příspěvkové organizace.
Stále relativně závislé na politickém rozhodnutí. Akciové společnosti. Taktéž politické nominace i do výkonného managementu. Snaha najít nějaký transparentní nominační proces. Jméno přednášejícího

21 Tomáš Havel


Stáhnout ppt "Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci"

Podobné prezentace


Reklamy Google