Kateřina Lojdová lojdova@phil.muni.cz Klima školní třídy Kateřina Lojdová lojdova@phil.muni.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
Vlastní hodnocení Základní školy Chýnov, okres Tábor Zvolená oblast: Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů.
Kvalitativní výzkum.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Metody sociální pedagogiky
Vzájemná hospitační činnost
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
PŘEDSTAVENÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY VYUŽÍVAJÍCÍ ICT PRO ŽÁKY Vypracovala: Ilona Plocková.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Aneb co může říci školní psycholog
Zdravá škola.
Vztahy ve třídě, sociální klima
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Metody pedagogické diagnostiky
Zpracovala: Simona Hyková
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Diagnostika třídních kolektivů
Přibyslav Mgr. Marie Linhartová
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.2 Spolužáci, kamarádi Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
Měření rychlosti zvuku
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Veletrh zdraví
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Práce se selhávajícím žákem
Diagnostika skupin ve školním prostředí - žáci ve třídě
VY_32_Inovace_4.2.2 Spolužáci, kamarádi
Centrum kolegiální podpory CKP
Volnočasová pedagogika
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Kateřina Lojdová lojdova@phil.muni.cz Klima školní třídy Kateřina Lojdová lojdova@phil.muni.cz

Někdy „to“ funguje a někdy ne…, proč?

Klima školní třídy sociálněpsychologické jevy, které se ve třídě odehrávají aktéři utvářející klima třídy: všichni žáci třídy (včetně skupiny žáků a žáků z těchto skupin vyloučených), učitelé školní klima tvoří: vnímání, hodnocení a reagování všech aktérů na to, co se ve třídě děje

Klima školní třídy versus atmosféra

Složky školního klimatu vyučovací metody a edukační aktivity komunikace ve třídě hodnocení ve třídě kázeňské vedení třídy vztahy mezi žáky ve třídě participace žáků prostředí školy

Klima ovlivňuje Typ školy Specifika vyučovacích metod Specifika tříd Specifika žáků Specifika učitelů

Příznivé a nepříznivé klima klima z hlediska emocionálního: pohoda, důvěra, bezpečí, jistota, radost, X smutek, strach, nervozita, zlost, napětí, agrese,… klima z hlediska sociálního: otevřenost, vstřícnost, vzájemný respekt, úcta, ohleduplnost, tolerance, spolupráce X přemíra soutěživosti až řevnivost, žalování, nepřejícnost, zesměšňování, posmívání, ponižování,… klima z hlediska pracovního: řád, respektování pravidel, soustředěnost, dotahování činností a úkolů do konce, pracovitost, činorodost, důslednost X chaos, roztěkanost, pasivita, nuda, lenost,…

Jak utvářet příznivé klima? Diskuse Jak utvářet příznivé klima?

Jak utvářet příznivé klima? komunikativní a kooperativní metody vyučovací metody pracující s prožitky a zkušenostmi vytváření problémových situací, ve kterých žáci sami hledají a mají prostor pro rozvoj jak samostatného, tak kritického myšlení motivování žáků – vhodným a zajímavým způsobem zprostředkovávat žákům cíle výuky, ukazovat jim smysl učení, učebních činností propojovat učení s reálnými životními situacemi, osobními prožitky …

Jak zjistit vztahy ve třídě? pozorováním (pozorovatelné, skryté) rozhovorem (žák x rodič x učitel) hrami (místa si vymění ti) diagnosticky (standardizované testy, sociometrie) etnografické metody

Dotazník B4

SORAD Sociometricko-ratingový dotazník (SORAD) Dotazník je určen pro „diagnostiku vztahů a interakcí v malých sociálních skupinách Záznamové archy SORAD obsahující tři kolonky – vliv, sympatie, zdůvodnění sympatií Pracuje se škálami (pětibodové škály), jejichž pomocí hodnotí člen skupiny ostatní členy 1 – nejvlivnější žák třídy; velmi sympatický žák 2 – žák patří mezi několik nejvlivnějších; sympatický žák 3 – žák má průměrný vliv, jako většina žáků; ani sympatický ani nesympatický žák 4 – žák má slabý vliv; spíše nesympatický žák 5 – žák nemá žádný nebo téměř žádný vliv; nesympatický žák

Dotazník „Naše třída“ 1. Chodíš do školy rád/a? Ano Ne 2. Líbí se Ti ve třídě? Ano Ne 3. Máš ve třídě kamaráda? Ano Ne 4. Posmívají se Ti děti, když něco nevíš? Ano Ne 5. Stýkáš se se spolužáky také po vyučování? Ano Ne 6. Ubližuje Ti někdo ve třídě? Ano Ne 7. Poradí Ti učitel, pokud potřebuješ pomoc? Ano Ne 8. Sedíš ve vyučování celou hodinu v lavici? Ano Ne 9. Máš ve škole čas na odpočinek, hraní? Ano Ne 10. Kamarádíš se všemi spolužáky ve třídě? Ano Ne 11. Řídíš se ve třídě podle domluvených pravidel? Ano Ne 12. Pochválí Tě učitel, když si to zasloužíš? Ano Ne 13. Líbí se Ti škola a její okolí? Ano Ne 14.Jsi ve škole spokojený? Ano Ne 15.Máš ve třídě kamaráda, který Ti pomůže? Ano Ne 16. Ve vyučování musíš sedět stále v lavici? Ano Ne 17.Můžeš učitelům sdělit svůj názor? Ano Ne 18.Můžeš při práci pracovat vlastním tempem? Ano Ne 19. Rozumí si spolužáci mezi sebou ve třídě? Ano Ne 20. Když se proviníš, potrestá Tě učitel přiměřeně? Ano Ne 21. Líbilo se Ti vyplňovat dotazník? Ano Ne

Sociometrie autor: J. L. Moreno sociometrický test je nejpoužívanější sociometrická technika umožňující studium interpersonálních vztahů ve skupině založených na sympatiích a antipatiích. Výsledky mohou napomáhat při určování neformálních vůdců, sestavování pracovní skupiny a odhalování struktury neformálních vztahů ve skupině otázky adresované každému členu konkrétní sociální skupiny. Adresát má rozhodnout, koho ze skupiny by si vybral za partnera v určitém kritériu

Pravidla konstrukce sociometrického testu stanovit hranice sociální skupiny neomezený počet výběrů – tj. nerestriktivní volba jednoznačné kritérium výběru výsledky mají být spojovány vždy s konkrétními opatřeními jednotlivý členové nemají vědět o výběrech, které provedli ostatní! (Pro výzkumníky není sociometricky test anonymní (je podepsán), aby mohl být vyhodnocen t.j. výzkumník musí vědět kdo koho volí) autor se má přesvědčit, že všichni rozumí otázkám

Cvičení: ukázka sociometrického šetření sociometrická matice sociometrický status sociometrická expanzivita sociometrický vůdce sociometricky vyloučený sociometricky izolovaný