Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vztahy ve třídě, sociální klima

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vztahy ve třídě, sociální klima"— Transkript prezentace:

1 Vztahy ve třídě, sociální klima

2 Sociální struktura třídy je pro třídního učitele:
„… v podstatě profesionální povinností. Pouze pokud bude vědět, kteří žáci tvoří ve třídě sociální elitu a kdo je outsiderem, má možnost účinně ovlivňovat vztahy mezi dětmi žádoucím směrem a také jeho vzdělávací úsilí bude mít větší efekt.“ Zuzana Hajd-Moussová

3 Školní třída Formální skupina Neformální skupina Puberta
– uzavření se do sebe – náročnější zkoumání sociálního prostředí třídy potřeba vyjadřovat názory

4 Pozice ve skupině (podle studijních materiálů MU Brno)
Populární, oblíbení, akceptovaní, trpění, mimostojící Vůdcové, aktivní pomocníci, podřízení, pasivní, periferní Podporovaní, odmítaní, přehlížení, izolovaní

5 Způsoby prosazování se ve skupině
Agresivní Manipulativní Adekvátní Kategorie vztahů Vliv – moc rozhodovat, řídit, přirozená autorita, asertivita, rozhodnost, pohotovost v kritických situacích Oblíbenost – „šéfové“ nemusí mít největší sympatie spolužáků

6 Skupinové role Neformální vůdce Hvězda Expert Šašek
Pasivně přizpůsobivý Okrajová pozice Obětní beránek

7 Hvězda Nejsilnější pozitivní emoční odezva Sociální cítění
Schopnost pomáhat druhým Sympatická a populární schopnost (sportovec…) Vizáž Materiální zázemí Sociální a emoční inteligence

8 Třídní šašek Aktivátor smíchu Nemusí být oblíbeno jako „hvězda“
Sympatie pouze v situacích, kdy ostatní baví

9 Další role Outsider – nedoceňován, opomíjen, vstřícný ke spolužákům
Obětní beránek – šikana Izolátor – žije na okraji třídy a o dění ve třídě se nezajímá

10 KLASICKÁ SOCIOMETRICKÁ METODA

11 Sociometrický test (Moreno)
Zjišťování, popis, analýza mezilidských vztahů v malých sociálních skupinách Jedna (nebo málo) otázka Zjišťuje se pozitivní a negativní volba = sympatie a antipatie

12 Sociometrický test - pravidla
Stanovení hranic sociální skupiny Možnost neomezeného počtu výběrů (v současnosti není striktně dodržováno) Jednoznačné kritérium výběru Porozumění otázkám – jednoznačnost (S kým ze třídy by jsi chtěl jet na společný výlet?) Volba je subjektivní a tajná Výsledky mají být spojovány s výchovnými opatřeními

13 Postup - Sestavení sociometrické matice

14 Postup - Sestavení sociogramu

15 Výpočet sociometrických indexů
Individuální Skupinové Indexy charakterizující strukturu podskupin

16 SO-RA-D = SOCIOMETRICKÝ RATINGOVÝ DOTAZNÍK

17 SO-RA-D

18 Alternativní způsoby zkoumání sociálního klimatu ve třídě

19 Projektivní technika Strom s postavami
Rozhovor, popis postav, napodobování gest „Kdo jsem?“ - vyber postavu, která představuje tebe (červeně) „Kde je můj kamarád?“ - vyber postavu, kterou bys chtěl za svého kamaráda (zeleně) „Kdo se mi vůbec nelíbí? S kým bych nekamarádil?“ (modře i více možností)

20 16 13 17 14 15 12 9 10 11 7 6 8 1 3 5 4 2

21 Rozdělení postav do skupin
Kamarádský, hravý – 5,10,15 Pomáhající druhému – 2,13 Samotáři se spokojeným výrazem – 4,8,9,14,16 Samotáři s nespokojeným výrazem, nezúčastněný postoj – 2,11,12,17 Snažící se dostat vzhůru, ale s obtížemi či nutnou pomocí – 1,3,6,7

22 Doporučená a použitá literatura:


Stáhnout ppt "Vztahy ve třídě, sociální klima"

Podobné prezentace


Reklamy Google