MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA VY_32_INOVACE_EKO_09 MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: SWOT analýza, BCG analýza Anotace: Prezentace přibližuje základní informace z oblasti marketingové situační analýzy a na příkladech ukazuje sestavení konkrétních analýz. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba.
Marketingová situační analýza EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Marketingová situační analýza SWOT analýza součást marketingového řízení je to metoda hodnocení marketingového prostředí firmy 2 části SW analýza (hodnocení silných a slabých stránek) OT analýza – hodnocení příležitostí a hrozeb na trhu
Marketingová situační analýza EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Marketingová situační analýza Struktura SWOT analýzy SW analýza Strengths – silné stránky Weaknesses – slabé stránky OT analýza Opportunities – příležitosti Threats - hrozby
Marketingová situační analýza EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Marketingová situační analýza Přehled strategií vyplývajících ze SWOT analýzy SWOT Interní analýza S – silné stránky W – slabé stránky Externí analýza O - příležitosti Strategie SO využít silné stránky pro získání konkurenční výhody Strategie WO překonat slabé stránky využitím příležitostí T - hrozby Strategie ST využít silné stránky k eliminaci hrozeb Strategie WT eliminovat hrozby působící na naše slabé stránky
Marketingová situační analýza EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Marketingová situační analýza SW analýza – je analýzou silných a slabých vnitřních stránek firmy vnitřní analýza má dvojí účel: stanovit možnosti a potenciál organizace identifikovat vnitřní silné a slabé stránky OT analýza – je analýzou vnějších příležitostí a hrozeb na trhu demografické změny, hospodářská situace, konkurenční prostředí, politická situace
Marketingová situační analýza EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Marketingová situační analýza Interní faktory Pozitivní Negativní Strengths Weaknesses kvalitní produkt slabé jméno zákaznická loajalita špatná distribuce Externí faktory Opportunities Threats přístup na nové trhy zvýšení daní nové technologie
BCG analýza (portfoliová matice růstu) EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 BCG analýza (portfoliová matice růstu) jedna z nejpoužívanějších firemních analýz slouží k analýze vlastního portfolia aktivit porovnává růst a podíl výrobku na trhu otazníky malý podíl na trhu rostoucí tendence slabá pozice zvážit, zda výrobek finančně podporovat, aby se stal hvězdou (nové výrobky)
BCG analýza (portfoliová matice růstu) EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 BCG analýza (portfoliová matice růstu) hvězdy výrobky s velkým podílem na trhu zdroj budoucích zisků (firma musí vynaložit prostředky na podporu prodeje, reklamu) dojné krávy vysoký podíl na trhu nízký stupeň růstu jejich výroba a prodej zajišťují prostředky pro ostatní výrobky
BCG analýza (portfoliová matice růstu) EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 BCG analýza (portfoliová matice růstu) bídní psi nízký stupeň podílu na trhu nízké tempo růstu výrobky se nevyvíjejí, neperspektivní, ztrátové, zvážit jejich setrvání v portfoliu firmy
BCG analýza hvězdy BCG matice Podíl na trhu (%) vysoký nízký otazníky EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 BCG analýza BCG matice Podíl na trhu (%) vysoký nízký hvězdy otazníky Tempo růstu trhu (%) nízké vysoké dojné krávy bídní psi
EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 BCG analýza
EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Opakování Co je podstatou SW analýzy? Co je BCG analýza? Jaký je význam bídných psů v BCG analýze?
EKO VY_32_INOVACE_EKO_09 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4209-0. Kliparty jsou volně přístupné v programu Word.