PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mikroekonomie I Domácí produkt
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Platební bilance, zahraniční zadluženost
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Makroekonomika a stát VY_32_INOVACE_ Zásahy státu do ekonomiky - Keynesovská teorie - neoklasická (monetaristická) teorie.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základy účetnictví - rozvaha Označení.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
STÁTNÍ ROZPOČET Autor: Ing. Vladimír Havlík
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 3. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
EKONOMIKA Státní podnik Ing. Hana Kročová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MAGICKÝ ČTYŘÚHELNÍK květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060210
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
DŮCHODOVÁ, CENOVÁ a ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA – 5. a 6. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu.
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Platební bilance,
Zahraniční obchod Bilance v zahraničním obchodě. Bilancování Bilancování v zahraničním obchodě znamená porovnávání dovozů národního hospodářství ČR s.
VNĚJŠÍ MĚNOVÁ POLITIKA – 4. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – ÚLOHA STÁTU
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Platební / obchodní bilance
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika– národní hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
Magický čtyřúhelník hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Transkript prezentace:

PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: 20. 07. 2013 Klíčová slova: platební bilance, běžný účet, finanční účet, změna devizových rezerv, obchodní bilance, další příjmy a výdaje, magický čtyřúhelník. Anotace: prezentace je určena na získání základních znalostí o jednom z ukazatelů úrovně ekonomiky – platební bilance. Ve zpracovaném materiálu jsou také cvičení k procvičení. Způsob využití: určeno pro výklad a procvičení tématu platební bilance. Číslo šablony: VY_32_INOVACE_EKO_47

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky TABULKA: SLOŽENÍ PLATEBNÍ BILANCE ÚČET OBCHODNÍ BILANCE DALŠÍ PŘÍJMY A VÝDAJE 2) FINANČNÍ 3) ZMĚNA DEVIZOVÝCH REZERV

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky Platební bilance = porovnává příjmy a výdaje státu vůči zahraničí. Platební bilance se skládá z: Běžný účet Finanční účet Změna devizových rezerv Běžný účet se skládá z: Obchodní bilance Další příjmy a výdaje

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky Obchodní bilance Zachycuje vývoz a dovoz výrobků. vývoz – dovoz výrobků = saldo (rozdíl) obchodní bilance Saldo obchodní bilance je kladné: Vývoz výrobků je ↑ než dovoz, naše výrobky jsou konkurenceschopné. Saldo obchodní bilance je záporné: Vývoz výrobků je ↓ než dovoz, naše výrobky nejsou konkurenceschopné.

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky Další příjmy a výdaje Zachycuje příjmy a výdaje státu vůči zahraničí za služby (cestovní ruch, doprava atd.). Finanční účet Sleduje především příliv a odliv zahraničního kapitálu (zahraniční firmy).

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky Změna devizových rezerv Pokud součet zůstatků běžného účtu + finančního účtu je kladný, zvyšují se devizové rezervy, ale v platební bilanci se to projeví negativně, to je se znaménkem minus (stejně jako v rozvaze se aktiva musí rovnat pasivům). Pokud součet zůstatků běžného účtu + finančního účtu je záporný, snižují se devizové rezervy, ale v platební bilanci se to projeví pozitivně, to je se znaménkem plus (stejně jako v rozvaze se aktiva musí rovnat pasivům).

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky MAGICKÝ ČTYŘÚHELNÍK Sleduje vztah mezi 4 ukazateli úrovně ekonomiky: nezaměstnaností, HDP, inflací, saldem běžného účtu platební bilance. Pokud naneseme údaje ukazatelů úrovně ekonomiky do grafu, vzniká magický čtyřúhelník. Čím větší je jeho plocha, tím příznivější je vývoj ekonomiky daného státu. Platí, že čím příznivější je hodnota ukazatele, tím je nanesena dále od středu. Uvádí se, že není možno dosáhnout pozitivního vývoje všech 4 ukazatelů. Proto se tento čtyřúhelník nazývá magický.

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky 5 PŘÍRŮSTEK HDP V % MÍRA NEZAMĚSTNANOSTI -5 SALDO BĚŽNÉHO ÚČTU 0 5 10 15 -5 0 5 15 10 5 MÍRA INFLACE 0

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky CVIČENÍ 1. Příjmy a výdaje státu vůči zahraničí za služby zachycuje……. obchodní bilance b) finanční účet c) další příjmy a výdaje 2. Vývoz a dovoz výrobků zachycuje……. Příliv a odliv zahraničního kapitálu sleduje……. a) obchodní bilance b) finanční účet c) další příjmy a výdaje Jaká tvrzení jsou pravdivá o magickém čtyřúhelníku? Čím příznivější je hodnota ukazatele, tím je nanesena dále od středu. Čím menší je jeho plocha, tím příznivější je vývoj ekonomiky daného státu. Není možno dosáhnout pozitivního vývoje všech 4 ukazatelů.

PLATEBNÍ BILANCE 5. ukazatel úrovně ekonomiky CVIČENÍ Vyberte z diagramu 4 ukazatele úrovně ekonomiky,které tvoří magický čtyřúhelník: Hospodářský cyklus Bilance státního rozpočtu Saldo běžného účtu platební bilance Míra inflace Nezaměstnanost Přírůstek HDP

Zpracoval: Ing. Vladimír Havlík Bibliografie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Platebn%C3%AD_bilance ŠVARCOVÁ,J. a kol.Ekonomie-stručný přehled,2011/2012. Zlín, CEED 2011. ISBN 978-80-87301-01-2