HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s jednoduchými pojmy z oblasti.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
1. Základní ekonomické pojmy
Hospodářský proces Potřeby, peníze
Potřeby lidí 2.hodina.
Ekonomika domácnosti.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Členění NH Ukazatelé hodnocení NH
Výdaje rodinného rozpočtu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM § 87 ZOR § 96 a násl. ZOR © Zdeňka Králíčková, 2012.
RODINNÉ HOSPODAŘENÍ VY_62_INOVACE_ srpna 2012
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
EU_62_B_sada 2_03_M_Příjmy a výdaje 3_Pol
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
ÚVOD DO OBECNÉ EKONOMIE Proč se tím vůbec zabývat?
hospodaření domácnosti.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Anotace Vysvětlit, jak správně hospodařit s penězi. Popsat, co je rozpočet a objasnit žákům, jak sestavit svůj měsíční rozpočet a rozpočet rodiny. Objasnit.
Transkript prezentace:

HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník

Domácnost tvoří ji buď: samostatně hospodařící jedinec nebo: skupina lidí žijících a hospodařících se společným majetkem – jako je například rodina jednotliví členové domácnosti se účastní všech běžných ekonomických činností tedy vstupují na trh buď jako kupující, nebo jako prodávající

Zápis do sešitu Domácnost samostatně hospodařící jedinec nebo: skupina lidí se společným majetkem – např. rodina jednotliví členové domácnosti se účastní všech běžných ekonomických činností

Potřeby domácnosti potřeba = pocit nedostatku, který jedince nutí, aby nedostatek odstranil každý člověk má určité potřeby, které musí uspokojit proces uspokojování potřeb nemůže být nikdy ukončen, neboť uspokojování potřeb je vždy dočasné každý člověk má jiné potřeby potřeby stále rostou

Dělení potřeb HMOTNÉ (materiální) – mít a užívat si věci NEHMOTNÉ (nemateriální) – mít a užívat znalosti a dovednosti http://i.idnes.cz/12/092/cl6/JM45d391_31iPhone_5_34Hi_Stagger_FrontBack_Bl.jpg http://www.nwlink.com/~donclark/knowledge/knowledge.jpg

Dělení potřeb BIOLOGICKÉ – najíst se, vyspat se, toaleta KULTURNÍ – dány tím, že člověk žije ve společnosti, chce komunikovat – návštěva kina, četba knížky http://img2.mf.cz/411/730/1-spanek.jpg http://www.studentpoint.cz/data/resized/files/620x1000-5c66-kniha-prx.jpg

Další dělení potřeb NEZBYTNÉ – tj. biologické ZBYTNÉ – luxusní HLAVNÍ – např. fotografování, hlad DOPLŇKOVÉ – jsou vyvolány hlavní potřebou – fotky dáme do alba, po jídle myjeme nádobí k uspokojení potřeb slouží : předměty – statky činnosti – služby → nutí to člověka získávat/nakupovat různé statky, pomocí kterých tyto potřeby uspokojuje

Statek hodnota, věc, která uspokojuje potřebu člověka obecně dělíme na volné a vzácné: VOLNÉ STATKY – jsou ty, které nám poskytuje příroda zpravidla bez našeho přičinění (např. vzduch, vítr, sníh atd.) VZÁCNÉ STATKY – jsou produkty lidské práce, jsou to věci a výtvory člověka. K jejich uspokojení musí člověk vynaložit své úsilí, znalosti a dovednosti, finanční a materiálové vstupy. oba typy statků se dále dělí na hmotné a nehmotné

Zápis do sešitu Potřeby potřeba = pocit nedostatku, který jedince nutí, aby nedostatek odstranil, musíme je uspokojit Dělení potřeb HMOTNÉ (materiální) – věci X NEHMOTNÉ (nemateriální) – znalosti a dovednosti BIOLOGICKÉ – jídlo, spánek… X KULTURNÍ –společnost, kino, četba NEZBYTNÉ – tj. biologické X ZBYTNÉ – luxusní HLAVNÍ X DOPLŇKOVÉ – doplňují hlavní

Zápis do sešitu Statky uspokojují potřeby VOLNÉ STATKY – poskytuje příroda (např. vzduch, vítr, sníh atd.) VZÁCNÉ STATKY – jsou produkty lidské práce oba typy statků se dále dělí na hmotné a nehmotné

Uspokojování potřeb členové domácnosti přicházejí na trh s účelem uspokojení svých potřeb pracující svoje potřeby uspokojují penězi, které si vydělají těm, kdo nepracují (děti, důchodci, dlouhodobě nemocní, ženy na rodičovské dovolené, nezaměstnaní), jsou prostřednictvím státu vypláceny sociální dávky tyto peníze pak mohou obě skupiny osob využít na pořízení věcí, které potřebují, tedy na uspokojení svých potřeb

Zápis do sešitu Uspokojování potřeb prostřednictvím trhu pracující penězi, které si vydělají těm, kdo nepracují jsou prostřednictvím státu vypláceny sociální dávky

Rodinný rozpočet na fungování každé rodiny má vliv i úroveň jejího hospodaření v domácnosti dobře musí hospodařit nejen celá rodina, ale každý její člen důležitý je rodinný rozpočet

Rodinný rozpočet rozpočet se skládá z: příjmů, to je z peněz, které domácnost získá výdajů to je z peněz, které domácnost utratí tzv. Zlaté pravidlo, které by mělo platit v každé domácnosti zní: výdaje by neměly převyšovat příjmy, v opačném případě si totiž domácnost (rodina, jednotlivec) vytváří dluh dluh je nepříjemný a nebezpečný!!!

Zápis do sešitu Rodinný rozpočet hospodaření v domácnosti dobře musí hospodařit každý člen domácnosti příjmy, peníze, které domácnost získá výdaje peníze, které domácnost utratí tzv. Zlaté pravidlo, které by mělo platit v každé domácnosti zní: výdaje by neměly převyšovat příjmy, v opačném případě se vytváří dluh dluh je nepříjemný a nebezpečný!!!

Příjmy příjmy pravidelné příjmy nepravidelné ze zaměstnání z podnikání sociální dávky výživné přídavky na dítě důchod... příjmy nepravidelné půjčky z investic jiné (např. dary, dědictví...) http://media.novinky.cz/996/159960-top_foto1-ymuzh.jpg?1360924205

Zdroje příjmů zaměstnání investice činnost závislá na jiném člověku nebo společnosti, kterým může být člověk nebo společnost zabezpečuje relativně stálý příjem investice jednotlivec nebo rodina odloží část svých peněz, aby jich měli více v budoucnu čím více peněz mohou odložit, tím více jich budou mít

Zdroje příjmů podnikání něco mezi zaměstnáním a investicí podnikatel se snaží získat peníze od ostatních zabezpečením jejich potřeb podobnost se zaměstnáním – podnikatel pracuje podobnost s investicí – podnikatel se stará o prostředky podniku

Zdroje příjmů půjčky jde o příjem, který bude třeba vrátit! vedle půjčených peněz je třeba vracet i úroky, čím déle jsou peníze půjčené, tím vyšší je celková splátka úroku POZOR! Půjčky by neměly dlouhodobě podstatně převyšovat výdaje.

Zápis do sešitu Příjmy Zdroje příjmů příjmy pravidelné: ze zaměstnání, z podnikání, sociální dávky, výživné, přídavky na dítě, důchod... příjmy nepravidelné půjčky, z investic, jiné (např. dary, dědictví...) Zdroje příjmů zaměstnání investice podnikání půjčky - je třeba vracet i úroky

Výdaje pravidelné nebo očekávané neočekávané nájem, elektřina, voda potraviny další potřeby (oblečení, drogerie...) kroužky, koníčky, kultura splátky, výživné apod. neočekávané různé opravy domácích spotřebičů a jiné rodinné události dovolená zdravotní péče http://www.zelenymuzicek.cz/download/banik-pred-vyprodanym-stadionem-vybojoval-pohar-uefa/vstupenka-na-banik.jpg http://www.onlineshop.cz/data/eshop_online/product/31153/pracka-aeg-lavamat-74850a.jpg

Výdaje většinu výdajů můžeme ovlivnit = výdaje ovlivnitelné (spotřeba energií, vody, telefonování...) na hospodaření domácnosti by se měly podílet také děti je vhodné, když děti mají pravidelné kapesné a k němu občas příležitost si něco doma přivydělat ale ne za běžné domácí práce – ty jsou jejich povinností! http://static.prozeny.cz/images/stories/12072791-566x849.jpg.jpg

Zápis do sešitu Výdaje pravidelné nebo očekávané (nájem, elektřina, voda, potraviny a další, koníčky, kultura, splátky…) neočekávané (různé opravy, rodinné události, dovolená…) většinu výdajů můžeme ovlivnit = výdaje ovlivnitelné (spotřeba energií, vody, telefonování...)

Otázky: Co je to domácnost? Kdo ji tvoří? Na jaké skupiny dělíme potřeby? Co je to statek (myšleno v souvislosti s potřebami)? Vysvětli, jakými způsoby může rodina získávat své příjmy. Jakým způsobem můžeme ovlivňovat výdaje rodinného rozpočtu. Je správné, aby děti dostávaly kapesné? Jak vysoké? Diskutuj. http://www.clker.com/clipart-4257.html

Děkuji za pozornost!