Hodnocení znalostí žáků Přehled a metodika Philippe Claus, generální školní inspektor Praha, 24. listopadu 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ZŠ Kostomlaty pod Milešovkou
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Model maturitní zkoušky po změně od roku 2010 Pro 3. ročníky Podle platné legislativy ke dni
Model reformní maturity (Změna vyhrazena)
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Autor: Boleslav Staněk H2IGE1.  Omyly  Hrubé chyby  Chyby nevyhnutelné  Chyby náhodné  Chyby systematické Rozdělení chyb.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Maturita 2015.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Šetření čtenářské gramotnosti
Státní informační politika ve vzdělávání SIPVZ w w w. e - g r a m. c z Financování rozvoje, obměny a provozu ICT ve školách a školských zařízeních SIPVZ.
práce učitele pohledem učitele
Novohradské statistické dny Poznámky k problematice určování počtu shluků Hana Řezanková Vysoká škola ekonomická v Praze.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Výukové programy pro předmět český jazyk a literatura
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: duben.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Model maturitní zkoušky po změně od roku 2010 Pro 1. ročníky Podle platné legislativy ke dni
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Evropské jazykové portfolio v praxi
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Vzdělávací politika.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Komplexní systém hodnocení
Tisková konference
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Plánování přesnosti měření v IG Úvod – základní nástroje TCHAVP
Transkript prezentace:

Hodnocení znalostí žáků Přehled a metodika Philippe Claus, generální školní inspektor Praha, 24. listopadu 2011

Přehled hodnocení

Kdo? Odbor evaluace, prognostiky a výkonnosti (DEPP, Direction de l’Evaluation, de la Prospective et de la Performance ) –Statistické oddělení Ministerstva školství, statistické zpracování, znalecké posudky, hodnocení Vrchní ředitelství školního vzdělávání (DGESCO, Direction générale de l’enseignement scolaire ) –Zavádění a hodnocení školské politiky stanovené Ministrem Ústřední školní inspektorát (IGEN, Inspection générale de l’éducation nationale ) –Znalecké posudky, podněty a oživení

Nástroje hodnocení (1) Soubor „CEDRE“ : –soubor hodnocení jednotlivých předmětů prováděný na vzorku žáků 5. a 9. tříd ZŠ –hodnocení jednoho určitého předmětu zvoleného pro daný rok prováděné od roku 2003, opakované každých 6 let –ovládání jazyka/obecné dovednosti, cizí jazyky, postoje k životu ve společnosti, dějepis-zeměpis/občanská výchova, experimentální vědy, matematika, četba z elektronických médií (lecture sur support électronique, L.S.E) „LOLF“ ukazatele : (LOLF = Organický zákon o financování státní správy, Loi organique relative aux lois de finances) –Zvládání základních dovedností ve francouzštině a v matematice v 5. a 9. třídě ZŠ (od roku 2007) –Zvládání dovedností společného rámce (test je sestavován) Longitudinální komparace: –Sledování ročníku žáků nastoupivších do 6. třídy ZŠ v roce 2007 –Sledování ročníku žáků nastoupivších do 1. třídy ZŠ v roce 2011

Nástroje hodnocení (2) Zevrubná hodnocení –Hodnocení 2. třídy ZŠ/5. třídy ZŠ od roku 2009 (DGESCO), specifická práce zaměřená na časovou porovnavatelnost –Test zaměřený na četbu zákona „Den obrany a občanství“ (Journée défense et Citoyenneté, JDC, ex-JAPD), prováděno u mladých sedmnáctiletých Francouzů od roku 1998 « Historická » porovnávání : –« Čtení, psaní, počty » v 5. třídě ZŠ ( ) –Problémy se čtením na začátku 6. třídy ZŠ ( )

Metodický rámec

Etapy 1.Cíle a referenční rámec: cíle: co chceme měřit? tabulka kompetencí / dovedností charakteristiky nástroje (formát jednotlivých cvičení, typy nosičů, atd.) 2.Vytváření jednotlivých cvičení 3.Experimentace s rozsáhlým souborem cvičení 4.Vytváření definitivní podoby testu na základě výsledků experimentace 5.Kampaň k definitivní podobě testu 6.Model měření, vytváření měřítka 7.Analýzy a interpretace výsledků

Principy Platné hodnocení : –Měří to, co měřit má Věrné hodnocení: –Hodnota měření je spolehlivá a přesná Standardizované hodnocení: –Minimalizace omylu měření každé jednotlivé etapy analýzy Porovnavatelné hodnocení: –V čase: porovnavatelnost různých testů –V prostoru: porovnavatelnost mezi jednotlivými jazykovými/kulturními skupinami

Skládání testů Standardizace: –přesné pokyny –«správce testu» není učitelem hodnoceného předmětu (2. stupeň ZŠ = collège) –jeho možnost zasahovat je omezená –žáci nemají stejné sešity („oběžné“ sešity), což zamezuje opisování Motivace žáků: –žáci nemají žádný zvláštní zájem na osobním nasazení při testu –jak podnítit motivaci? (danými pokyny, výběrem atraktivních nosičů, přizpůsobením náročnosti, atd.)

Opravy testů Úskalí spjatá s opravami otázek –kulturní zvyklosti a stupeň náročnosti opravujících –vliv pořadí, „oslnění“, opravných zkoušek Centralizace oprav Program tele-oprav (AGATE) : –„odhmotnění“ (výhody správa/cena) –opravy podle cvičení –kontrola kvality oprav –několikanásobné opravy

Vytvoření měřítka Stejné měřítko pro studenty i pro cvičení Rozdělení žáků(θ)Rozdělení cvičení (b) Nejlepší žáciNáročná cvičení Snadná cvičeníNejslabší žáci

Příklad měřítka Ukázka ze souboru hodnocení jednotlivých předmětů DEPP, hodnocení předmětu dějepis-zeměpis na konci 9. třídy ZŠ (rok 2006) Průměrný výsledek je stanoven na hodnotě 250, typová odchylka činí 50 Skupiny 0 a 1: 15%, Skupina 5: 10% Určení rozhraní: stanovení «standardního nastavení» pro ukazatele společného rámce

Zajištění porovnavatelnosti

Jedinečnost úkolu Každé cvičení má svou obtížnost: Příklad (5. třída ZŠ) Porovnat dvě čísla nacházející se na stejném řádku s použitím odpovídajícího znaménka: (větší než) ; = (rovné) ,5155 0,81, ,8238 0,61 Úspěšnost: 76 %Úspěšnost: 66 %

Princip Ilustrace celostátního hodnocení žáků 5. tříd ZŠ: –V 2009, 15,3% žáků dosáhlo výsledků ≤ 13/20 –V 2010, 26,2% žáků dosáhlo výsledků ≤ 13/20 –Vzrostlo skutečně procento žáků, kteří «nemají dostatečné znalosti», během jednoho roku o 11 procentních bodů? –Jiné vysvětlení: zkouška z roku 2010 je náročnější nežli zkouška z roku 2009 Potřeba ukotvení: –Prostřednictvím cvičení absolvovaných všemi žáky –Prostřednictvím žáků, kteří absolvují všechna cvičení Cíl: –Oddělit náročnost cvičení a úroveň žáků

Ilustrace na výsledcích

Časové porovnávání 5. třída ZŠ Čtení-porozumění: –v roce 2007 mělo potíže 20% žáků oproti 10% v roce 1987 –Nárůst sociálních nerovností: pokles se dotýká především dětí ze sociálně znevýhodněných rodin Pravopis: –Diktát textu o délce několika řádků, nárůst počtu chyb (z 11 na 15) –Pokles se týká všech žáků bez rozdílu sociálního původu –Narůstá především počet gramatických chyb Informační poznámka 08.38

Časové porovnávání (pokračování ) Výkonnost Rychlost22,5%24,1% Fonologie21,7%21,6% Morfologie17%17,6% Běžná slova19,6%19,9% Málo používaná slova24,2%30,7% Pravopis23,1%33,6% Formulace28,4%33,6% Tyto tři veličiny nejvíce korelují se školními výsledky 6. třída ZŠ

Informační poznámka

Dokumenty

Sbírka CNDP/DEPP