Hodnocení a kontrola veřejné správy Správní věda přednáška
Kontrola veřejné správy Předpoklady kontrolní činnosti Kontrolní postup Časový postup kontrolní činnosti Kontrola ve veřejné správě: - veřejné správy - správní dozor
Předpoklady kontrolní činnosti Pravomoc a působnost kontrolního orgánu Dostatečné informace o kontrolovaném subjektu Pečlivý postup Osobní a věcná nepodjatost Kritický postoj k vlastním měřítkům posuzování a hodnocení činnosti kontrolovaného subjektu
Kontrolní postup Zjištění existujícího stavu (to, co je) Ověření zamýšleného stavu (to, co má být) Určení odchylek existujícího od zamýšleného Hodnocení odchylek
Časový postup kontrolní činnosti Kontrola předběžná, průběžná a následná Dále činnost řídící a usměrňující Zvláštní postavení: kontrola sociální (možnost postihu – a tím usměrnění lidského chování ) Poradenství jako moderní součást kontrolní činnosti (předcházení nebo omezování nedostatků, nevyužívá se donucovacích prostředků) Vyhodnocení: zvl. druh kontroly, např. u projektů
Kontrola průběžná Kontrola správnosti, účelnosti a hospodárnosti postupu řešení Vede ke kvalitnějšímu rozhodnutí Může být ale neúplná, neobjektivní Nepodává jednoznačné a úplné informace o objektu kontroly
Kontrola předběžná Spr. orgán, odlišný od orgánu rozhodovacího, je oprávněn zkoumat zamýšlené rozhodnutí nebo postup Možnost vyslovit souhlas nebo nesouhlas Akty potvrzující nebo schvalující Př.: předběžný souhlas zastupitelstva obce s majetkovými úkony starosty obce (samostatná působnost)
Kontrola následná Konečná fáze plnění úkolů veřejné správy Zjištění, zda byl naplněn cíl nebo úkol veřejné správy
Kontrola ve veřejné správě Dodržování zákonnosti, účelnosti, hospodárnosti Subordinační kontrola (dohled) Stanovení nápravných opatření k dosažení odstranění zjištěných rozdílů mezi stavem zamýšleným a zjištěným Členění: kontrola VS správní dozor
Kontrola veřejné správy Externí kontrola: parlamentní, rozpočtová a účetní, soudní, prostřednictvím mediačních – zprostředkovatelských článků, prostřednictvím stížností, oznámení a petic občanů Interní kontrola: služební dozor (administrativní dozor)
Parlamentní kontrola VS Politický charakter V rozsahu stanoveném Ústavou ČR Legislativní proces Kreační ve vztahu k vládě, právo vyslovit nedůvěru vládě, interpelace člena vlády Právo zřizovat kontrolní komise, výbory Rozpočtové prerogativy (schvalování rozpočtu, státního závěrečného účtu)
Rozpočtová a účetní kontrola Kontrola hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu Vykonávaná nezávislým úřadem – Nejvyšší kontrolní úřad (v čele prezident) Ve své činnosti se řídí pouze zákonem Výsledky jsou vedeny jako kontrolní nálezy a jsou publikovány ve věstníku Nemá sankční pravomoci Výroční zprávy předkládá Prezident NKÚ Poslanecké sněmovně, Senátu a vládě
Soudní kontrola veřejné správy Ústavní soud - ústavní stížnost - kontrola ústavnosti nařízení VS Správní soudnictví (ochrana veřejných subjektivních práv) Nejvyšší správní soud Část 5. o.s.ř. Řešení kompetenčních sporů
Mediační kontrola Ombudsman Komise zřizované ad hoc pro vyšetření urč. záležitostí V širším pojetí i nestátní organizace (Helsinský výbor, občanská sdružení…) Tisk, rozhlas, TV Petice
Veřejný ochránce práv Nezávislý státní orgán Zkoumá činnost orgánů veřejné správy, i orgánem územní samosprávy aj. Na základě podnětu Zaměřuje se na ochranu občanů, kteří tvrdí, že byli poškozeni na svých právech činností (rozhodnutím) orgánu veřejné správy Výsledkem činnosti je doporučení, podnět Zprávy o činnosti předkládá PS
Interní kontrola Provádí se v rámci organizační soustavy VS Princip subordinace VS Administrativní dozor (služební dohled)
Správní dozor Vykonáván prostřednictvím správních úřadů a správních orgánů Směřuje k nepodřízeným subjektům Dozorčí orgány: činnost doplňující: ministerstva, odborné územní správní úřady činnost výlučná: Úřad bezpečnosti práce, inspekce…
Dozor státu nad výkonem samosprávy Zvláštní charakter kontrolní činnosti Zákonnost opatření samosprávy Hospodaření samosprávy Výkon státní správy v rozsahu přenesené působnosti Audit jako nástroj k ověřování stavu hospodaření a účetnictví samosprávných celků
Hodnocení veřejné správy Vztah vložených prostředků a dosažených výsledků Vztah dosažených výsledků k zamýšleným výsledkům Kritéria hodnocení: efektivnost, hospodárnost, úspornost, účelnost, přiměřenost Další: kultura a etika VS, demokratičnost VS, veřejnost, blízkost k občanům
Efektivnost VS Poměr mezi tím, co je a co má být Kvantitativní pojetí jako poměr mezi náklady a dosaženým výsledkem Vnitřní efektivnost VS: racionální systém VS, např. metody, organizace Vnější efektivnost VS: racionální působení VS ve společnosti
Hospodárnost Ekonomicky účelné jednání (vztah mezi účelem a prostředky k jeho dosažení) Efektivnost: maximalizace užitku Úspornost: minimalizace nákladů
Úspornost Šetrnost Vztah k finančnímu hospodaření Modernizační opatření Zjednodušení správních agend pomocí používání výpočetní techniky Zjednodušování správních procesů Účelnost: výsledek odpovídá zamýšlenému cíli, co je účelné, nemusí být i efektivní či přiměřené Přiměřenost: potřebnost, zda zamýšlené nebo provedené opatření odpovídá účelu