Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR Reporting Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Definice Je součástí informačního systému podniku. Je to systém vnitropodnikových výkazů a zpráv. Lze jej charakterizovat jako strukturovaný dokument obsahující informace o procesu probíhajícím v organizaci. Zpracování některých reportů vyplývá ze zákona.
Hlavní cíle reportingu poskytnutí informací pro management k rozhodování o: řízení organizace racionalizaci určité činnosti nebo procesu budoucím vývoji organizace
Význam využívá se: k manažerskému řízení, tj. zejména: ke kontrole k vyhodnocování vývoje hospodaření k plánování k rozhodování o opatřeních ke zlepšování výkonnosti podniku
Pro koho je určen 1. interní uživatele management - vrcholový, střední, nižší 2. externí subjekty státní orgány, orgány veřejné správy, spolupracující podniky, široká veřejnost
Dělení reportingu z hlediska pravidelnosti standardní – zprávy, vyhotovované v pravidelných intervalech, zde se zpravidla používá šablona reportu mimořádný – zprávy vypracovávané ad hoc, na požádání managementu nebo oprávněných orgánů z časového hlediska retrospektivní zaměřený na budoucí vývoj
Další dělení z hlediska prostředí hodnotící vnější prostředí hodnotící vnitřní prostředí kombinovaný z hlediska zaměření dílčí souhrnný
Kritéria zpracování I systémové zpracování – vytvoření systému hodnověrnost použitých údajů – využití ověřených informací přiměřený rozsah – zpracování klíčových informací účelné zaměření detailů – účelný výběr detailních informací vystihujících změny
Kritéria zpracování II srozumitelnost, rychlá orientace – zpracování tabulek a grafů časová vhodnost Na obsahovou a formální stránku reportů jsou kladeny značné nároky.
Účel zpracování Účelem zpracování reportu je vykázání určitého stavu na základě: srovnávání analýzy syntézy
Kroky zpracování 1. sběr relevantních údajů 2. analýza dat a informací 3. vlastní zpracování reportingu
Dokument Výstupem je zpracovaný formulář (šablona) reportingu nebo-li report v rozsahu potřeby pro jednotlivé uživatele (manažery nebo řídící úrovně).
Příklady z praxe I personální oblast: například pohyby zaměstnanců, volná pracovní místa, zajištění nových zaměstnanců, průběh zkušební doby mzdová oblast: čerpání osobních nákladů a mezd, nemocnost zaměstnanců
Příklady z praxe II Oblast interního auditu: zprávy o činnosti interního auditu, informace o plnění nápravných opatření přijatých na základě provedených auditů
Tabulka reportu Přehled realizovaných auditních akcí Číslo a název auditní akce Termín provedení Zaměření (cíle) auditní akce Počet zjištění a doporučení Zhodnocení Vnitřního kontrolního systému Auditovaný subjekt Audit č. A?/200x/yy) zahájení - ukončení Cíle auditní akce viz Program, resp. Zpráva z auditní akce Zjištění (dle závažnosti): Zhodnocení VKS Název auditní akce Vysoké: Zjištění: Střední: Nízké: Doporučení:
Literatura Kříž J., Zuzák R.: Administrativní technika. Skripta. Česká zemědělská univerzita v Praze Machač O.: Článek z časopisu IT SYSTÉM 12/2003 – Reporting jako součást informačního systému podniku. Univerzita Pardubice www.wikipedia.cz