Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Digitální učební materiál
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Nepravidelnosti větné stavby
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Několikanásobné větné členy
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Věty podle postoje mluvčího
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Zvláštnosti větné stavby
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Rozbor věty jednoduché Mgr. Jablečníková J. – ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_84_ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Základní větné členy - podmět
Spojky.
Rozvíjející větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II. Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0104 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II. – dokončení Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 2.10.2012 Metodický popis – anotace: Rozšíří a prohloubí vědomosti žáků v oblasti formálněsyntaktických vztahů ve větě jednoduché

Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II. SKLADBA (SYNTAX) Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.

Formální vztahy se vytvářejí mezi dvěma (či více) členy Formální vztahy se vytvářejí mezi dvěma (či více) členy. Obecně tyto členy nazýváme jako: 1.člen nadřazený – řídící 2.člen podřazený - závislý

Způsoby vyjádření členské závislosti: A) SHODA (kongruence) B) ŘÍZENOST (rekce) C) PŘIMYKÁNÍ (adjunkce)

A) SHODA (kongruence) je druh mluvnické závislosti, kdy závislý člen přijímá mluvnické kategorie (pád, číslo, rod/osoba) členu řídícího uplatňuje se u vztahu: a) shody Přs s Po – Eva se usmála. b) Pks – Přijal vše s velkým pochopením. c) Do (částečně společně s řízeností) – Zůstanu u vás ráda.

B) ŘÍZENOST (rekce) – silná závislost je druh mluvnické závislosti, kdy člen řídící určuje tvar závislého jména (pád jména nebo infinitiv slovesa), tvarově se neshodují. Řízena může být i věta. uplatňuje se u vztahu: a) Pt – Nesl hostům občerstvení. b) Pkn – děkan fakulty, okna budovy c) Do (částečně společně se shodou) – Chlapci běhali bosi.

C) PŘIMYKÁNÍ (adjunkce) – slabá závislost je druh mluvnické závislosti, kdy tvar členu závislého není určován členem řídícím, je mezi nimi pouze významový vztah uplatňuje se u vztahu: a) Pu – Pil rychle. Pil do dna. Pil ze žalu. Pil jako duha. b) Pkn – Příběh o lásce. Příběh bez lásky.

K formálním skladebním vztahům patří vedle závislosti také souřadnost K formálním skladebním vztahům patří vedle závislosti také souřadnost. Větné členy jsou na sobě nezávislé, řídící člen rozvíjejí stejným způsobem – vzniká ŘAZENÍ

ŘAZENÍ vzniká připojováním členů v nějaké významové souvislosti, avšak řídící člen rozvíjejí každý jiným způsobem: Př. Jana se domů vrátila veselá, odpočatá, bez peněz, ale s celou řadou nových zážitků a kamarádů.

Grafický symbol pro souřadný poměr v řazení: SLUČOVACÍ (kopulační) + STUPŇOVACÍ (gradační) _I¯ ODPOROVACÍ (adverzativní) x VYLUČOVACÍ (disjunktivní) ~ PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ (kauzální) ← DŮSLEDKOVÝ (konsekutivní) →

Urči formální skladební vztah mezi uvedenými dvojicemi: uvidět dívku - řízenost (rekce) zpívá čistě - přimykání (adjunkce) film roku Jana psala - shoda (kongruence) nastoupil do vlaku malá, bledá, tváři divé, pod plachetkou osoba - řazení výlov rybníka - řízenost (rekce) nový mobil - shoda (kongruence) přišla sama proběhl parkem - přimykání (adjunkce)

Doplň vhodné příklady, urči větný člen: Přikrývka mu sklouzla (adjunkce)… na podlahu/Pum. Přečetl jsem zajímavou (rekce) … knihu/Pt. Každou návštěvu včas (kongruence) … ohlásil/Přs. Oba cizinci budou vyslechnuti jako (kongruence) … svědkové/Do. Mám rád čaj s (rekce + řazení) … medem a citrónem/Pkn. Přijal to s (kongruence + řazení) … velkými a nehranými /Pks rozpaky. Přihlásil se do (adjunkce) … soutěže/Pum.

Urči graficky významový poměr mezi souřadně spojenými větnými členy a větami. Je nápaditý, ba přímo překypuje fantazií. _I¯ Pes zaštěkal, silně zavrčel a vycenil zuby. + Stav se buď dnes, nebo zítra. ~ Nejspíše se obával špatného počasí, a proto zůstal doma. → (důsledkový) Nakonec zůstal doma, neboť se obával špatného počasí. ← (příčinný, důvodový) Je mladý, ale velmi rozumný. X

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008