Skladba – stavba větná Zápor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Digitální učební materiál
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Významové vztahy ve větě jednoduché
Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Několikanásobné větné členy
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skladba – stavba větná Zápor.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Mgr. Michal Oblouk. lexikální záporné slovo obsahuje předponu NE-/NI- záporné slovo popírá význam příslušného kladného slova nebo vyjadřuje jeho opak.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Jazykový rozbor všestranný
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
ZÁJMENA (pronomina).
Hrátky s češtinou.
Shoda přísudku s podmětem
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent
Komplexní jazykový rozbor
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Číslovky.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Zvláštnosti větné stavby
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Spojky.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Skladba – stavba větná Zápor

Anotace Materiál tvoří 10 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků a zavedeny nové pojmy ze syntaxe a toto procvičeno, pracuje se s pojmem zápor cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák si připomene učivo o základech větné stavby – zápor, uvědomí si jednotlivé druhy záporu a naučí se pracovat s jejich rozdíly, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč. a Přehled učiva čj pro ZŠ průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních

Stavba větná – základní pojmy zápor mluvnický větný zápor mluvnický členský zápor slovní dvojí zápor shoda, řízenost, slabá závislost (přimykání) přívlastek těsný a volný přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný významový poměr mezi složkami několikanásobného větného členu – slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací a důsledkový přístavkový vztah

Zápor Zápor mluvnický může být větný nebo členský. Zápor větný popírá platnost celé věty (Nemáme dnes štěstí), zápor členský popírá pouze platnost některé její části; k popření užíváme záporku ne (Ne zcela se nám to povedlo.). Při větném záporu se záporka ne pojí se slovesem v přísudku, při členském záporu stojí samostatně před tou částí věty, kterou popírá. Popření můžeme vyjádřit také pomocí záporných slov, která popírají význam příslušného slova kladného nebo vyjadřují jeho opak. Takový zápor nazýváme slovní zápor (neštěstí, nerozum, neklidně).

Mamince a tatínkovi to řeknu. x Mamince ani tatínkovi to neřeknu. Zápor Setká-li se zápor mluvnický se záporem slovním, dochází ke zrušení záporu. Chceme-li popřít všechny možné případy, musíme v záporných větách místo neurčitých zájmen a příslovcí užít zájmena a příslovce záporná. Je to tzv. dvojí zápor. Místo výrazů a, i, také, rovněž bývá v těchto větách spojka ani. Mamince a tatínkovi to řeknu. x Mamince ani tatínkovi to neřeknu.

Zápor Věta Někdo se nedostavil. na rozdíl od věty s dvojím záporem Nikdo se nedostavil. znamená, že z více lidí někdo přišel a jiný ne. Věta Všichni se nedostavili. však může vedle toho i vyjadřovat, že se vůbec nikdo nedostavil. Chceme-li, aby zápor v ní vyloučil všechny možnosti, musíme slovo všichni vyslovit s důrazem.

Z kladných vět tvořte věty záporné Věřil bych tobě i jemu. I já jsem tomu dobře rozuměl. Můj otec měl bratra a sestru. Už tam jdi! Mirek o tom někdy něco vyprávěl. Velice se z toho radoval. Ještě k nim budeme chodit. Ještě se o to pokus! V příštím týdnu je možná ještě uvidíme. Nevěřil bych tobě ani jemu. Ani já jsem tomu dobře nerozuměl. Můj otec neměl bratra ani sestru. Už tam nechoď! Mirek o tom nikdy nic nevyprávěl. Vůbec se z toho neradoval. Už k nim nebudeme chodit. Už se o to nepokoušej. V příštím týdnu se možná už neuvidíme.

Dvěma zápory utvořte věty kladné Tvoje přání je skromné. Učeň byl při práci obratný. Bylo by správné ještě to připomenout. Byl to hoch pěkné postavy. Jeho tvář je mi povědomá. Prohlídka veletrhu byla zajímavá. Úloha byla snadná. Jednání té dívky bylo upřímné. Tvoje přání není neskromné. Učeň nebyl při práci neobratný. Nebylo by nesprávné ještě to nepřipomenout. Nebyl to hoch nepěkné postavy. Jeho tvář mi není nepovědomá. Prohlídka veletrhu nebyla nezajímavá. Úloha nebyla nesnadná. Jednání té dívky nebylo neupřímné.

Vysvětli, jaký význam mohou mít tyto věty: Někdo určitě nemlčel. To není nemožné. To je nemožné. To není možné. Všechno se mi nelíbilo. Ne vždy si vím rady. Vždycky si nevím rady. Nejsem nesnášenlivý. Nikdo to nedělá je pro své potěšení. Každý to nedělá jen pro své potěšení. Ne každý to dělá jen pro své potěšení. Vždycky jsem si s ním nerozuměl. Ne vždy jsem si s ním rozuměl. str. 71, cv. 10

Změň příkazy na zákazy: Umyjte tu popsanou tabuli. Otevřete si knihy. Zavři všechna okna. Vezměte si pero a opravte si chyby. Posaďte se sem do toho křesla. Vysvětli mi, co mám dělat. Skoč do vody z toho vysokého můstku. Rozhodni o tom raději sám. Odpovězte na všechny otázky. Rozmysleme si to. Zkontrolujte si cvičení navzájem. Uložte si sešity do tašek. Neumývejte… Neotevírejte… Nezavírejte… Neberte si…a neopravujte….. Nesedejte… Nevysvětluj… Neskákej… Nerozhoduj… Neodpovídejte… Nerozmýšlejme si… Nekontrolujte…. Neukládejte…