1 Ekologické závazky státu Jak dál s velkým dluhem České republiky Tisková konference Ministerstva financí ČR 10. dubna 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Doporučení pro přípravu žádosti;
RNDr. Martin Guth G-servis Praha, s.r.o. Třanovského 622/11
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Seminář k ukončování projektů FS Vzorové obsahy 10. června 2008 Praha RNDr. Alois Kopecký, ŘO FS Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Příklady odstraňování bariér konkurenceschopnosti české ekonomiky
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Finalizace akvizičního procesu
Prezentace závěrů projektu
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
7 Praha, 29. listopadu 2005 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE ministra obrany České republiky Karla KÜHNLA.
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
1 Seminář. 2 Veřejná podpora Obecná pravidla PRV.
Člen USBS ČR a SP ČR Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Svaz průmyslu a dopravy České Republiky
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Jan Král Výroční konference Regionálního operačního programu Severozápad ROP.
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Správa a distribuce dotací z fondů EU a státního rozpočtu ČR Tisková konference HVB Bank a České pojišťovny 3. října 2006.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Monitorovací systém Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
1 Ekologické závazky státu Řešení velkého dluhu České republiky Tisková konference Ministerstva financí ČR 17. prosince 2008.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
VÝROČNÍ KONFERENCE,,Operační program Rybářství příležitost pro produkční rybáře“
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Kalamitní situace - opatření
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
LOKALITY SE STAROU EKOLOGICKOU ZÁTĚŽÍ NA ÚZEMÍ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE, JEJICHŽ NABYVATELÉ MAJÍ UZAVŘENOU EKOLOGICKOU SMLOUVU Mgr. Eva Moučková.
Financování silnic II. a III. třídy
Transkript prezentace:

1 Ekologické závazky státu Jak dál s velkým dluhem České republiky Tisková konference Ministerstva financí ČR 10. dubna 2008

2 Ekologické škody Škody způsobené 45 lety extenzivního komunistického hospodaření (před rokem 1992) Při prodejích podniků se stát zavázal, že ekologické škody odstraní Závazek je platný, právně vymahatelný a sankcionovatelný (riziko arbitráží) Odkládáním řešení hrozí zvětšení rozsahu a objemu e kologických škod

3 Rozsah ekologických závazků státu Ukončeno 32 % smluv (počet) Vynaloženo 26 % ze schválených garancí (Kč) 99 nabyvatelů310 nabyvatelů mld. Kč

4 Historie odstraňování Počty zahájených výběrových řízení 2006 … … 219 Zbývá > V období 5/2004 až 7/2006 bylo zad á v á n í veřejných zak á zek z rozhodnut í ministra financ í pozastaveno mld. Kč

5 Spolana V roce 2003 uzavřena smlouva na demolici a odstranění zátěže SAE (zejména rtuť) zjištěny dioxiny Nutno navýšit garanci vládou ČR Nutná nová veřejná zakázka Původní cena cca. 750 mil. Kč Nový odhad až 2,5 mld. Kč

6 Paramo Deponie Časy Řešeno od roku 1995 Aplikována řada sanačních postupů od různých dodavatelů Skutečně zjištěné objemy dehtů byly výrazně vyšší než projektovaný předpoklad Ukončení plánováno na 2010 ( tře tí dodavatel) Plocha mimo hlavní areál Analýza rizika až v roce 2002 (dodatečná) Ekologická škoda byla zjištěna až při komerční výstavbě

7 Postup odstraňování Jednotlivé etapy odstraňování: 1.Analýza rizik 2.Dodatečný průzkum 3.Studie proveditelnosti 4.Pilotní pokusy 5.Schválení postupu (MŽP,ČIŽP) 6.Sanace 7.Monitoring 8.Postsanační monitoring 9.Potvrzení dosažení limitů (ČIŽP, Supervizor) Na většinu z navazujících kroků je povinnost vypsání výběrového řízení pro každou dílčí lokalitu podle zákona o veřejných zakázkách Minimálně 7 výběrových řízení x 1-5 měsíců průběh výběrových řízení = V průměru 2 roky jen na interní administrativu (pokud se nikdo neodvolá k ÚOHS) Od analýzy rizik až do začátku sanace uběhne minimálně cca. 5 let

8 Vyhodnocení stavu Pravidla zadávání veřejných zakázek Odvolávání účastníků Objevování nových nepředpokládaných škod Prodlužování a prodražování prací Šíření znečištění průsaky apod. Omezení regionálního rozvoje Omezení majitelů v nakládání s majetkem Následky Obtíže Budoucí Rizika Žaloby nabyvatelů na škodu způsobenou nemožností užívat majetek včetně možných arbitráží Stálý růst cen přípravných a sanačních prací Objevování nových ekologických škod Omezený objem financí z privatizačních zdrojů Nutnost zásadně urychlit a zefektivnit odstraňování starých ekologických zátěží a minimalizovat technická a finanční rizika Cíl = Řešení do roku 2015

9 Kroky k řešení situace K ukončení činnosti FNM a přechod jeho agend na Ministerstvo financí ČR Zpracování analýzy situace a variant dalšího postupu, analýza předložena k posou z ení vládě ČR v říjnu 2007 Vláda uložila MF, aby materiál dále rozpracovalo. MF ČR tedy posouzením variant a návrhem optimálního řešení pověřilo renomovanou mezinárodní poradenskou firmu A.T.Kearney Společnost A.T.Kearney předložila Ekonomickou a právní analýzu možných variant řešení odstraňování ekologických zátěží vzniklých před privatizací a návrh optimálního řešení ( b řezen 2008) MF ČR na základě materiálu A.T.Kearney připravilo návrh materiálu pro Vládu ČR, který nyní předkládá do mezirezortního připomínkového řízení

10 Stávající způsob řešení s vyšším počtem ú ředn í ků M í sto odstraněn í š kod st á tem finančn í kompenzace majitelům privatizovan é ho majetku Komplexn í výběrov é ř í zen í na gener á ln í ho dodavatele, kontrola a n á sledn á platba st á tem Analýza A.T.Kearney ABC Posouzení tří variant řešení: Ekonomická a právní analýzaPrávní analýza - Finanční náročnost - Možnost stanovit strop výdajů státu - Možnost optimalizace finančních toků - Možnost efektivní kontroly výdajů - Motivace snižovat náklady - Dopad na financování regionálního rozvoje z fondů EU Soulad s právními předpisy Vliv součinnosti nabyvatelů Možnosti smluvního zajištění Právní dosažitelnost přenosu rizik Riziko dopadu legislativních změn Časová náročnost Transparentnost Možnost přenesení rizik z MF na třetí subjekt

11 Příklady posuzování 11 Možnost stanovit strop výdajů státu Možnost optimalizace finančních toků Konečný termín odstranění škod Motivace snižovat náklady

12 Souhrnný výsledek analýzy Posuzovaný okruhABC Finanční náročnost Časová náročnost Administrativní náročnost Právní dopady Organizační náročnost --+

13 Rizika jednotlivých variant 13 Přehled rizik státu Riziko Varianta Eliminace rizika ABC Zvyšování zbytkové ekologické garance  V případě varianty B lze riziko eliminovat, u varianty C riziko není podmínky kvazikoncese - cena uchazeče je cena maximální Nárůst cen prací v čase  U varianty C riziko není podmínky kvazikoncese - cena uchazeče je cena maximální „Obecné“ ohrožení nebudou-li ekologické zátěže vyřešeny v čas  Riziko je možné eliminovat jen za předpokladu u varianty A navýšením počtu úředníků u varianty B podpisem všech dodatků k ES na finanční kompenzaci Vynutitelnost podpisu dodatků k ES  Riziko v případě varianty B nelze eliminovat Stanovení akceptovatelné výše finanční kompenzace  Riziko u varianty B lze eliminovat dosažením souhlasu nabyvatelů se stanovenou výší finanční kompenzace na základě analýzy rizika  Riziko státu, které lze eliminovat  Riziko státu, které nelze eliminovat Riziko není

14 Výhody a rizikaABC Limit celkové výše plnění (zastropování výdajů) Není Je (zpochybnitelný) Zajištěno smlouvou (garantuje soukromý subjekt) Organizace odstranění Stát (více než výběrových řízení) Soukromý subjekt Úhrada Během odstraňování škod Předem s následným vyúčtováním Po odstranění škod Nositel rizik finančních a technických StátNabyvatelDodavatel Riziko veřejné podporyNení Vysoké (hrozí sankce EU) Není Stávající způsob řešení s vyšším počtem úředníků M í sto odstraněn í š kod st á tem finančn í kompenzace majitelům privatizovan é ho majetku Komplexn í výběrov é ř í zen í na gener á ln í ho dodavatele, kontrola a n á sledn á platba st á tem ABC Závěry analýzy A.T.Kearney Optimální varianta„Záložní“ varianta

15 Popis navrhované optimální varianty Ke změně dojde v jednom segmentu řešení ekologických škod: Role jednotlivých subjektů při odstraňování škod NyníNově Zadání (co se má odstraňovat) Stát Kontrola odstranění škodStát (ČIŽP) Provádění sanace Dodavatelé (Vybraní na základě jednotlivých výběrových řízení) Dodavatel (Vybrán 1 výběrovým řízením) Konečná úhrada nákladůStát

16 Popis navrhované optimální varianty Dodavatel, který převezme odpovědnost a rizika spojená s odstraněním ekologických škod bude vybrán ve veřejném výběrovém řízení Tzv. kvazikoncese umožňuje dojednat pevnou a nepřekročitelnou cenu (dodavatel plně přejímá rizika objevení nových dosud neznámých zátěží) Cena bude jediným kritériem 2. kola veřejného výběrového řízení na dodavatele (po splnění kvalifikačních kritérií v 1. kole) MF ČR předpokládá, že nabídkové ceny budou nižší než je zbytková garance, která k činila 96,194 mld. k orun (bez DPH) Právní kroky

17 Popis navrhované optimální varianty Části odměny budou splatné až po dokončení prací na jednotlivých lokalitách a potvrzení výsledku rozhodnutím ČIŽP Splácení provedených prací bude rozděleno na 20 let – stát tedy ročně splatí maximálně 5,723 mld. korun (nesplacené částky budou úročeny ve výši oficiální inflace) Postupné splácení zajistí řešení ekologických zátěží do roku 2015 a současně rozloží úhradu v čase ve vazbě na zdroje státu Zachována je i možnost předčasného splacení pokud by to bylo pro stát výhodné Financování

18 Popis navrhované optimální varianty Garance řádného a včasného provedení prací dodavatelem: Systém smluvních pokut pro případ prodlení dodavatele s plněním kterékoli dílčí části plnění veřejné zakázky (termíny stanovuje ČIŽP) Možnost započtení smluvních pokut proti ceně plnění dodavatelem Odpovědnost dodavatele za škodu vzniklou MF ČR či třetím osobám v důsledku prodlení s odstraňováním ekologické zátěže Možnost vypovězení části či celé smlouvy v případě prodlení Růst cen vstupů a prací motivující k co nejrychlejšímu provedení prací Platební podmínky – platby pouze po úplném odstranění zátěží

19 Další postup Připomínkové řízení, včetně stanoviska ÚOHS Předložení koncesního projektu vládě ČR Realizace výběrového řízení Hodnotící komisi jmenuje vláda ČR Předložení koncesní smlouvy ke schválení vládě ČR Celková doba 10 měsíců až 1,5 roku

20 Náš cíl Zabránění významným hrozícím rizikům a arbitrážím Náprava životního prostředí a jeho ochrana před dalším poškozováním Omezení a fixace nákladů státu Snížení technických a ekonomických rizik státu Splnění závazků ČR vyplývajících z ekologických smluv Splnění závazků ČR vůči Evropské unii a umožnění čerpání zdrojů z EU pro regiony Transparentně Efektivně Včas: do roku 2015