Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda Téma: Koloběh vody Klíčová slova: voda, koloběh vody, zásoby vody, lázně, déšť, horniny Ročník: 3 Vytvořiila: Mgr. Dagmar Šišková ČÍSLO MATERIÁLU: VY_52_INOVACE_PŘ.09.3.Koloběh vody ANOTACE: materiál slouží k osvojení učiva METODIKA: prezentace slouží k předvedení na interaktivní tabuli Srpen 2012
Voda se nejprve vypaří ( z moře, z rostlin, ze živočichů) Stoupá vzhůru a vytvoří se mraky Nad pevninou se pára ochladí a prší nebo sněží Dešťová voda se vsakuje do půdy ( část vody zůstane v půdě, část se vsákne až na nepropustnou horninu nebo jíl a vznikne podzemní jezero nebo podzemní pramen)
Vyvěrají z podzemních jezer Mohou být léčivé Jsou teplé nebo studené V místech s léčivými prameny se staví lázně Na obrázku: Zpívající fontána v Mariánských Lázních
Voda je: povrchová ( v potocích, řekách, jezerech, mořích) nebo podzemní ( v půdě, podzemních jezerech) Vodu obsahují rostliny i živočichové Na Zemi najdeme vodu ve stavu: plynném, kapalném, pevném Na Zemi probíhá neustálý koloběh vody Bez čisté vody nemůžeme žít
Po kondenzování páry z ovzduší dopadá voda ve formě srážek na zemský povrch, zejména ve formě deště a sněhu. Zde se část vody hromadí a odtéká jako povrchová voda, vypařuje se zpět do ovzduší nebo se vsakuje pod zemský povrch a doplňuje zásoby podzemní vody. Podzemní voda po určité době znovu vystupuje na povrch ve formě pramenů nebo dotuje vodní toky (drenáž podzemní vody).srážek deštěsněhupodzemní vodypramenůvodní toky
déšť
V jaké podobě se setkáváme s vodou Popište koloběh vody v přírodě Pro koho je důležitá voda Jak je voda na Zemi znečisťována Jak chráníme vodu před znečistěním Žáci vypracují do sešitů
Zdroje Štiková V., Prvouka 3, učebnice pro 3. ročník základní školy, Brno: Nová škola. 2002.ISBN