Situace vysokých škol v EU František Ježek předseda Rady vysokých škol ČR Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Praha, červen 2003
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU2 Obsah 4 Konkurenceschopnost a difúze vědění 4 Materiály EU k oblastem vzdělávání a vědy 4 Statistiky OECD 4 Závěr
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU3 Na úvod…... Věřím jen statistikám, které jsem si sám zpracoval. Winston S. Churchill Věřím jen statistikám, které jsem si sám zfalšoval. Život
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU4 Konkurenceschopnost a difúze vědění
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU5 Východiska 4 Expertní systém - světové banky 4 Interpretace CESES (doc. Kalous) 4 Typologie vědění CESES 4 Výsledky CESES korelují s analýzami OECD a EU
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU6
7 Konkurenceschopnost a difúze vědění Přístup k terciárnímu vzdělávání Další vzdělávání zaměstnanců Otevřenost k nadnárodnímu vlivu Reakce univerzit na potřeby firem Flexibilita k novým výzvám
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU8 Dimenze a typologie vědění Symboly Data Kdo Co Kdy Kde Kdo Co Kdy Kde Informace Jak Vědění Proč Porozumění Zhodnocené porozumění Zhodnocené porozumění Moudrost Snadná přenositelnost Obtížná přenositelnost Komplexnost Zdroj: CESES, 2002
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU9 Strategické myšlení ve vysokém školství 4 Stárnutí populace - počet osob starších 65 let Nutnost pracovat nejméně do 70 let nemanuální profese rekvalifikace práce s absolventy
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU10 Materiály EU k oblastem vzdělávání a vědy
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU11 Východiska 4 „The role of the universities in the Europe of knowledge“ ( ) 4 Materiály EUA (The European University Association ) 4 „More research for Europe/towards 3% of GDP“ ( ) 4 Materiály pro Berlínský summit ministrů pro vysoké školství a vědu ( září 2003)
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU12 Trendy v EU 4 Třetina Evropanů pracuje v sektoru založeném na znalostech. 4 Na univerzitách pracuje 34 % výzkumníků. 4 V základním výzkumu jsou univerzity odpovědné za 80 % prací. CESES: Produkce a difúze vědění
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU13 Výzvy pro univerzity v EU ¬ Zvýšit příležitosti ke studiu se současným důrazem na kvalitu (vhodnost k účelu). Internacionalizace ve vzdělávání a vědě (USA: studentů z jiných zemí, v Ph.D. 50 % zůstává, zejména jde o informatiku, matematiku a inženýrství). ® Efektivní kooperace s průmyslem (spin-off a start-up).
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU14 Výzvy pro univerzity v EU ¯ Zvýhodnění míst, kde je produkováno vědění (high-tech váže na špičkové univerzity). ° Reorganizace (difúze) znalostí (univerzity si musí zachovat zaměření na základní výzkum, ale s potenciálem aplikace). ± Ošetření rizik (požadavek na vzdělávání v přírodních vědách a inženýrství, celoživotní vzdělávání).
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU15 Konkrétní kroky EU 4 Excelence nemůže být měřena na národní úrovni. 4 Na vzdělávání 5 % veřejných výdajů v EU. EU 1,1 % HDP USA 2,3 % HDP 4 Na vysokoškolské vzdělávání jde v EU 1,1 % HDP (z toho 0,2 % HDP z privátních zdrojů), USA 2,3 % HDP (0,6 % ze soukromých zdrojů).
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU16 Konkrétní kroky EU 4 Důsledkem podfinancování v EU je neschopnost získat talenty. 4 Snaha o diverzifikaci zdrojů - připravuje se studie. úrovně 3 % HDP pro výzkum 4 Do roku 2010 dosáhnout úrovně 3 % HDP pro výzkum. 4 Nutnost získání lidských zdrojů.
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU17 Konkrétní kroky EU 4 Dlouhodobé programy činnosti a financování. 4 Odpovídající management: „management moderní univerzity je komplexní business“. 4 Interdisciplinarita podpořená flexibilní strukturou.
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU18 Statistiky OECD
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU19 Procento HDP do VŠ vzdělávání
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU20 Podíl vysokoškoláků v populačním ročníku
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU21 Změny
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU22 Změny ČR 97 % dotace 147 % studentů 66 % dotace na studenta ČR 97 % dotace 147 % studentů 66 % dotace na studenta
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU23 Počet absolventů Ph.D. v populačním ročníku 0,62 %
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU24 Závěr v roce 2004 musí již přijít činy 4 Již není čas, v roce 2004 musí již přijít činy. 4 Evropa soupeří s USA a Japonskem. Zaostává v oblasti investic do výzkumu. chybějí lidské zdroje. 4 Evropě pro nutný krok chybějí lidské zdroje. 4 ČR zaostává za Evropou a odstup se zvětšuje 4 ČR zaostává za Evropou a odstup se zvětšuje. 4 Jde ale zároveň o šanci pro ČR.
F. Ježek: Situace vysokých škol v EU25 Memento a obava…. Komplexní řešení má zpravidla netriviální imaginární část.