Situace vysokých škol v EU František Ježek předseda Rady vysokých škol ČR Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Praha, červen 2003.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vytváříme znalostní společnost?
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Univerzita a společenství průmyslových podniků Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Deset let inovační politiky Jihomoravského kraje Rámec konkurenceschopnosti města Ostravy 24. leden 2012 Petr Chládek.
Inovace, inovační projekty a úloha klastrů (obecný náhled) Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
KMA - strategie aneb velká šance pro třicátníky, ale nejen pro ně František Ježek Březen 2004.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Nástroj změny v místním prostředí
Vysoké školy a Rada vysokých škol problémy, transformace a financování František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
1 ČR a její praxe v oblasti VaVaI, světové trendy Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2010.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 3. role vysokých škol Vladimír Kebo PRVŠ, Praha, 22. března 2007 Předsednictvo rady vysokých škol.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Ruská federace x WTO a OECD
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Otazníky nad terciárním vzděláváním jako předpokladu využití a rozvoje sociálního potenciálu populace Pro konferenci VŠFS – „Lidský kapitál a investice.
1 Výzkum, vývoj a inovace v ČR a ve světě Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2011.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek Listopad 2004.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji 29. – OSTRAVICE Komercializace výsledků výzkumu a vývoje (marketing.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Centrum energeticky efektivních budov.  CLB vzniklo jako sdílená infrastruktura, tedy seskupení firem a akademických pracovišť na vývoj systémů technologií,
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Výroční konference OP PIK
Budoucnost odborného školství
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Transkript prezentace:

Situace vysokých škol v EU František Ježek předseda Rady vysokých škol ČR Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Praha, červen 2003

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU2 Obsah 4 Konkurenceschopnost a difúze vědění 4 Materiály EU k oblastem vzdělávání a vědy 4 Statistiky OECD 4 Závěr

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU3 Na úvod…... Věřím jen statistikám, které jsem si sám zpracoval. Winston S. Churchill Věřím jen statistikám, které jsem si sám zfalšoval. Život

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU4 Konkurenceschopnost a difúze vědění

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU5 Východiska 4 Expertní systém - světové banky 4 Interpretace CESES (doc. Kalous) 4 Typologie vědění CESES 4 Výsledky CESES korelují s analýzami OECD a EU

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU6

7 Konkurenceschopnost a difúze vědění Přístup k terciárnímu vzdělávání Další vzdělávání zaměstnanců Otevřenost k nadnárodnímu vlivu Reakce univerzit na potřeby firem Flexibilita k novým výzvám

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU8 Dimenze a typologie vědění Symboly Data Kdo Co Kdy Kde Kdo Co Kdy Kde Informace Jak Vědění Proč Porozumění Zhodnocené porozumění Zhodnocené porozumění Moudrost Snadná přenositelnost Obtížná přenositelnost Komplexnost Zdroj: CESES, 2002

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU9 Strategické myšlení ve vysokém školství 4 Stárnutí populace - počet osob starších 65 let Nutnost pracovat nejméně do 70 let  nemanuální profese  rekvalifikace  práce s absolventy

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU10 Materiály EU k oblastem vzdělávání a vědy

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU11 Východiska 4 „The role of the universities in the Europe of knowledge“ ( ) 4 Materiály EUA (The European University Association ) 4 „More research for Europe/towards 3% of GDP“ ( ) 4 Materiály pro Berlínský summit ministrů pro vysoké školství a vědu ( září 2003)

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU12 Trendy v EU 4 Třetina Evropanů pracuje v sektoru založeném na znalostech. 4 Na univerzitách pracuje 34 % výzkumníků. 4 V základním výzkumu jsou univerzity odpovědné za 80 % prací. CESES: Produkce a difúze vědění

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU13 Výzvy pro univerzity v EU ¬ Zvýšit příležitosti ke studiu se současným důrazem na kvalitu (vhodnost k účelu). ­ Internacionalizace ve vzdělávání a vědě (USA: studentů z jiných zemí, v Ph.D. 50 % zůstává, zejména jde o informatiku, matematiku a inženýrství). ® Efektivní kooperace s průmyslem (spin-off a start-up).

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU14 Výzvy pro univerzity v EU ¯ Zvýhodnění míst, kde je produkováno vědění (high-tech váže na špičkové univerzity). ° Reorganizace (difúze) znalostí (univerzity si musí zachovat zaměření na základní výzkum, ale s potenciálem aplikace). ± Ošetření rizik (požadavek na vzdělávání v přírodních vědách a inženýrství, celoživotní vzdělávání).

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU15 Konkrétní kroky EU 4 Excelence nemůže být měřena na národní úrovni. 4 Na vzdělávání 5 % veřejných výdajů v EU. EU 1,1 % HDP USA 2,3 % HDP 4 Na vysokoškolské vzdělávání jde v EU 1,1 % HDP (z toho 0,2 % HDP z privátních zdrojů), USA 2,3 % HDP (0,6 % ze soukromých zdrojů).

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU16 Konkrétní kroky EU 4 Důsledkem podfinancování v EU je neschopnost získat talenty. 4 Snaha o diverzifikaci zdrojů - připravuje se studie. úrovně 3 % HDP pro výzkum 4 Do roku 2010 dosáhnout úrovně 3 % HDP pro výzkum. 4 Nutnost získání lidských zdrojů.

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU17 Konkrétní kroky EU 4 Dlouhodobé programy činnosti a financování. 4 Odpovídající management: „management moderní univerzity je komplexní business“. 4 Interdisciplinarita podpořená flexibilní strukturou.

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU18 Statistiky OECD

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU19 Procento HDP do VŠ vzdělávání

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU20 Podíl vysokoškoláků v populačním ročníku

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU21 Změny

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU22 Změny ČR 97 % dotace 147 % studentů 66 % dotace na studenta ČR 97 % dotace 147 % studentů 66 % dotace na studenta

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU23 Počet absolventů Ph.D. v populačním ročníku 0,62 %

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU24 Závěr v roce 2004 musí již přijít činy 4 Již není čas, v roce 2004 musí již přijít činy. 4 Evropa soupeří s USA a Japonskem. Zaostává v oblasti investic do výzkumu. chybějí lidské zdroje. 4 Evropě pro nutný krok chybějí lidské zdroje. 4 ČR zaostává za Evropou a odstup se zvětšuje 4 ČR zaostává za Evropou a odstup se zvětšuje. 4 Jde ale zároveň o šanci pro ČR.

F. Ježek: Situace vysokých škol v EU25 Memento a obava…. Komplexní řešení má zpravidla netriviální imaginární část.