Vnitřní kontrolní systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Finanční kontrola Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů veřejnosprávní kontrola kontrola podle mezinárodních.
SYSTÉM KONTROLY PŘI TĚŽBĚ DŘEVA Tisková konference
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Dokumentace k zajištění BOZP
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)

Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Řízení lidských zdrojů a interní audit Eva Janoušková ředitelka Sekce ekonomiky a podpory Krajský úřad Kraje Vysočina.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
KONTROLA A KONTROLNÍ ZJIŠTĚNÍ
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Veřejnosprávní kontrola
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Dokumentace k zajištění BOZP
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Náklady a Výnosy.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Finanční účetnictví RADNICE
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Vnitřní kontrolní systém povinnosti stanoveny zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole ve veřejné správě), ve znění pozdějších předpisů, prováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, pro VKS stěžejní § 25 – 27 zákona č. 320/2001 Sb.

Základní principy nastavení a kontroly VKS § 25 zákona č. 320/2001 Sb. - vymezuje povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy a vedoucích zaměstnanců Základní principy nastavení a kontroly VKS Krok 1. (§ 25 odst. 2) Pro funkčnost vnitřního kontrolního systému je nejdůležitější, aby vedoucí orgánu veřejné správy správně vymezil v souladu s § 5 postavení a působnost ….organizačních útvarů, vedoucích a ostatních zaměstnanců tak, aby zajistil fungování řídící kontroly a interního auditu.   Krok 2. (§ 25 odst. 2 písm. a)) Druhým krokem je stanovení rozsahu odpovídajících pravomocí a odpovědností vedoucích a ostatních zaměstnanců při nakládání s veřejnými prostředky, včetně úplného a přesného vymezení povinností ve vztahu k jimi plněným úkolům.

Krok 3. (§ 25 odst. 2 písm. b)) Třetím krokem je oddělení pravomocí a odpovědností při přípravě, schvalování, provádění a kontrole operací, zejména ve vztahu k výběrovým řízením, uzavírání smluv, vzniku závazků, platbám a vymáhání pohledávek.   Krok 4. (§ 25 odst. 2 písm. c)) Vedoucí orgánu veřejné správy zajistí, aby o všech operacích a kontrolách byl proveden záznam a vedena příslušná evidence. Krok 5. (§ 25 odst. 2 písm. d)a e)) Vedoucí orgánu veřejné správy přijme veškerá nezbytná opatření k ochraně veřejných prostředků a zajistí hospodárné, efektivní a účelné využívání veřejných prostředků.

§ 26 zákona č. 320/2001 Sb. § 27 zákona č. 320/2001 Sb. zákon hovoří o zaměstnancích (smlouva o pracovní činnosti) příkazce operace může být jen vedoucí zaměstnanec (§ 26 odst. 1 písm. a) § 27 zákona č. 320/2001 Sb. průběžná a následná kontrola prováděcí vyhláška § 18 – 26 (operační, hodnotící a revizní postupy)

Vnitřní kontrolní systém v praxi příspěvkových organizací – základní předpoklady a nejčastější problémy Systém vnitřních předpisů (obecné shrnutí): základním předpokladem je pravidelně aktualizovaná předpisová základna vymezující postupy řídící kontroly a odpovědnost zaměstnanců s předpisovou základnou musí být zaměstnanci seznámeni

VKS – kontrolní řád (vnitřní předpis o finanční kontrole v organizaci) Forma a způsob zařazení finanční kontroly v systému vnitřních předpisů příspěvkové organizace nejsou stanoveny Kontrolní řád musí navazovat v první řadě na organizační řád organizace a dále pak na další vnitřní předpisy (směrnice) organizace, může obsahovat odkazy na vnitřní předpisy, se kterými věcně souvisí Kontrolní řád neřeší tyto části zákona o finanční kontrole: veřejnosprávní kontrolu kontrolu podle mezinárodních smluv

Kontrolní řád řeší: 1. Předběžnou kontrolu Rozdělení funkcí předběžné řídící kontroly ve smyslu § 26 odst. 1 Způsob (forma) pověření příslušných vedoucích zaměstnanců výše uvedenými funkcemi Podpisové vzory pro funkce příkazce(ců) operace, správce(ců) rozpočtu, hlavního(ích) účetního(ích) Popisnou formou způsob záznamu o provedení předběžné řídící kontroly jak pro oblast výdajů, tak příjmů, nebo ještě lépe formou vzoru (přílohy) Řešení zcela mimořádných situací, u nichž nelze zachovat postup předběžné řídící kontroly

V případě, že organizace využívá limitované přísliby, stanovit postup a formuláře Zakotvit povinnost v případě zjištěných nedostatků v průběhu řídící kontroly hlásit je řediteli organizace 2. Průběžnou kontrolu O všech kontrolách (100%) v průběhu zajišťování hospodářských operací musí být prováděny záznamy (stačí datum, podpis n. parafa)

3. Následnou kontrolu Výběrovým způsobem. Je nutno vybrat nejrizikovější oblasti, tzn. že následné kontroly musí navazovat na analýzu rizik Následná kontrola musí být v zásadě řízená – plánovaná Stanovit povinnost plánování, periodu plánování – ideální 1 rok, může být i jinak, ale stanovit vnitřním předpisem jak Stanovit způsob záznamu o provedených následných kontrolách (zápis, protokol). Záznam musí být proveden vždy, i když je kontrola bez nedostatků Záznam o kontrole by měl obsahovat: datum provedení kontroly kontrolovaná oblast, osoba kontrolující předmět kontroly zjištění, výsledek kontroly datum sepsání záznamu a podpisy zúčastněných stran

S výsledkem kontroly musí být seznámen jakoukoliv formou ředitel organizace a je povinen zajistit opatření k nápravě zjištěných nedostatků (a k jejich předcházení). 4. Řízení rizik Analýza rizik – kdo a jak často Způsob analýzy: seznam rizik mapa rizik

5. Pravidla efektivnosti, hospodárnosti, účelnosti Zakotvit rozsah a periodicitu rozborové činnosti pro ředitele organizace, zejména pro oblast nákladů, majetku, kterým je organizace oprávněna disponovat, pohledávek Kritéria hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti, podmínky, omezení stanovené ředitelem organizace (v závislosti na konkrétních podmínkách) v zájmu splnění finančních cílů daných zřizovatelem

Vnitřní kontrolní systém (postupy) by měl být nastaven do nejrizikovějších oblastí z pohledu zákona o finanční kontrole, které uvádí § 25 odst. 2 písm. b zákona. Ty by měly být řízeny, pravidla ošetřena vnitřním předpisem výběrová řízení uzavírání smluv vznik závazků platby vymáhání pohledávek. Rizikovou oblastí je i ochrana majetku, i ta by měla být systematicky řízena (a ošetřena vnitřním předpisem).

     Praktická realizace řídící kontroly: Nutno dodržovat své vlastní postupy, mj. i kontrola tohoto je cílem zákona o finanční kontrole.

Praktický průběh řídící kontroly a nejčastější nedostatky: Nezajištění schvalovacích postupů ve všech fázích předběžné řídící kontroly. Schvalovací postupy jsou zajišťovány v působnosti:     

Dbát na: Provádění předběžné řídící kontroly u příjmů i u výdajů Vykonává-li funkci správce rozpočtu a hlavního účetního jediný zaměstnanec, zajistí schvalovací postupy správce rozpočtu i hlavního účetního za předpokladu dodržení jejich návaznosti Provádění záznamů o všech kontrolách (zejm. průběžné a následné kontroly nebývají dokumentovány) Průběžná kontrola jen u operací, u nichž dochází k vývoji v čase Následné kontroly jsou prováděny na vzorku operací Následné kontroly musí provádět vedoucí nebo pověřená nezávislá osoba, která kontrolovanou oblast nemá v náplni běžné činnosti Datovat průběh kontrol, aby je bylo možno považovat za průkazné

Zvážit možnost zavedení limitovaného příslibu Zvážit možnost zavedení limitovaného příslibu. V případě, že nebude využit, uvést do směrnice, že všechny hospodářské operace podléhají režimu individuálních příkazů (jinak nutno značit v souladu s § 14 odst. 3 příkazcem operace) Dbát na sledování výdajů uskutečněných v režimu limitovaného příslibu Personální zabezpečení řídící kontroly Nutno zajistit zastupitelnost tak, aby nedošlo ke sloučení funkcí v rozporu se zákonem Zákon hovoří o „…zaměstnanec pověřený k tomu vedoucím…“ Vhodné písemné pověření nebo uvedení povinností v pracovní náplni, aby nevznikly pochybnosti, aby bylo možno prokázat v případě sporu, že vedoucí orgánu veřejné správy splnil svoje povinnosti, tj. stanovil povinnosti a pravomoci a oddělil povinnosti a pravomoci, jak je uvedeno výše.

Řízení rizik § 25 odst. 1 písm. b)   § 25 odst. 1 písm. b) provozní, finanční, právní a jiná rizika (není BOZP) Definice pojmu riziko Riziko je popsáno v řízení jako trvalé kontinuum, které má podobu buď ohrožení hodnot nebo příležitosti. Riziko je spojeno nejčastěji se zlomovými situacemi (změnami) a mimořádnými situacemi (nepravidelnostmi).

Riziko charakterizuje: Míra dopadu (D) Pravděpodobnost výskytu (P) Významnost rizika (V) = D x P Nežádoucí dopad je výsledek působení rizika, který spočívá především v: ohrožení nebo v újmě na majetku a právech narušení bezpečnosti informací nehospodárném, neefektivním a neúčelném využívání veřejných prostředků výkonu neefektivních nebo neúčelných činností nesplnění nebo prodlení termínů stanovených úkolů nesplnění závazkových vztahů poškození pověsti orgánu veřejné správy

Vše výše uvedené má za následek finanční ztráty (přímé nebo nepřímé). Pracovní pomůcky při provádění analýzy rizik:   Seznam rizik Utříděným způsobem definuje a zároveň klasifikuje potenciální a v praxi se vyskytující rizika. Základem setřídění (priorit) je významnost rizika (viz vzorec V = D x P) Mapa rizik Doklad, který prostřednictvím grafického vyjádření nebo tabulkového přehledu poskytuje informace k prioritám rizik podle jejich nežádoucího dopadu a pravděpodobnosti zapůsobení těchto rizik.

Analýza rizik (výsledek analýzy rizik) je základem pro stanovení vnitřních pravidelných kontrolních mechanismů pro kontrolní činnost, tj. pro sestavení plánů kontrolní činnosti (tj. zaměřit kontroly do oblastí s nejvýznamnějšími riziky) pomůcky: Pokyn CHJ č. 6 Pokyn k uplatňování závazných pravidel a doporučení pro systém řízení rizik v orgánech veřejné správy Pokyn CHJ č. 17 Metodická příručka pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy (březen 2005, MF) Vyhláška č. 416/2004 Sb. - § 26

Kritéria efektivnosti, hospodárnosti a účelnosti (3E) (expeditious, economic, efficient) Zákon o finanční kontrole stanoví : Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy. (§ 4 odst. 1 písm. d) Pokud nejsou kritéria pro hodnocení hledisek uvedených v odstavci 1 písm. d) stanovena právními předpisy, technickými nebo jinými normami, musí být předem stanovena vedoucím orgánu veřejné správy, a to na základě objektivně zjištěných skutečností. (§ 4 odst. 2)

cílem, který stanoví zřizovatel, je vyrovnané hospodaření v návaznosti na Zásady vztahů orgánů kraje k příspěvkovým organizacím, které byly zřízeny krajem (Zásady) a na zřizovací listiny jsou stanoveny povinnosti a omezení při nakládání s majetkem organizace je povinna vykazovat své hospodaření krajskému úřadu podle Zásad předpokladem k uvedenému je provádění pravidelných analýz, tj. rozborová činnost.